Børne- og Undervisningsudvalget 2011-12
L 103
Offentligt
Børne- og UndervisningsudvalgetChristiansborg
Ministeriet for Børn ogUndervisningMinisterenFrederiksholms Kanal 211220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5547www.uvm.dk
22-03-2012I forbindelse med behandlingen af (L 103) Forslag til Lov om ændring aflov om folkeskolen, lov om friskoler og private grundskoler m.v. og lovom folkehøjskoler, efterskoler, husholdningsskoler og håndarbejdsskoler(frie kostskoler) (Inklusion af elever med særlige behov i den almindeligeundervisning og tilpasning af klagereglerne til en mere inkluderende fol-keskole m.v.) har Folketingets Børne- og Undervisningsudvalg i brev af22. marts 2012 stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 4:”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 21/3-12 fra Dansk Psy-kologforening, jf. L 103 - bilag 6.”Svar:I henvendelse af 21. marts 2012 har Dansk Psykolog Forening foreslået,at følgende kommer til at fremgå af lovforslaget:1. At skolerne samarbejder med pædagogisk-psykologisk rådgivningi udviklingen af almenundervisning og i inklusionsindsatsen overfor børn med særlige behov.2. At lærere og andre fagfolk har adgang til at trække på faglig eks-pertise fra pædagogisk-psykologisk rådgivning.3. At forældre har ret til at anmode om vurdering og rådgivning frapædagogisk-psykologisk rådgivning.1. At skolerne samarbejder med PPR i udviklingen af almenundervisningog i inklusionsindsatsen over for børn med særlige behov.Jeg er enig med Dansk Psykolog Forening i, at en afgørende forudsæt-ning for et godt inklusionsarbejde er, at skolerne kan trække på pædago-gisk-psykologisk rådgivnings faglige specialviden.Lovforslaget lægger også op til, at pædagogisk-psykologisk rådgivningkan anvendes mere fleksibelt, da der ikke længere skal indhentes en pæ-dagogisk-psykologisk vurdering i de tilfælde, hvor barnet har behov forstøtte i mindre end 9 undervisningstimer ugentligt.
2Rapporten ”Specialundervisning i folkeskolen - veje til en bedre organi-sering og styring” fra juni 2010 viste, at der var et udbredt ønske blandtskolelederne om, at pædagogisk-psykologisk rådgivning i højere grad endi dag er synlige og til stede på skolerne.Lovforslaget lægger således op til, at kommunerne kan organisere pæda-gogisk-psykologisk rådgivning sådan, at medarbejderne i højere grad endi dag er til stede på skolerne i overensstemmelse med rådgivningsbehovetpå skolen.2. At lærere og andre fagfolk har adgang til at trække på faglig ekspertisefra pædagogisk-psykologisk rådgivningSom det fremgår af det ovenstående lægger lovforslaget op til, at kom-munerne kan organisere pædagogisk-psykologisk rådgivning sådan, atmedarbejderne i højere grad end i dag er til stede på skolerne i overens-stemmelse med rådgivningsbehovet på skolen.Det er således op til kommunen at bestemme, i hvilket omfang lærere ogandre fagfolk har adgang til at trække på den faglige ekspertise fra pæda-gogisk-psykologisk rådgivning.3. At forældre har ret til at anmode om vurdering og rådgivning fra pæ-dagogisk-psykologisk rådgivningSkolelederen kan anmode om en pædagogisk-psykologisk vurdering afbørn, der har behov for støtte i mindre end 9 undervisningstimer ugent-ligt. Det skal ske, hvis skolelederen efter en faglig vurdering finder, at derer behov for en pædagogisk-psykologisk vurdering for at kunne tilrette-lægge et fyldestgørende undervisningstilbud til det pågældende barn.Henvisningen til pædagogisk-psykologisk rådgivning sker efter samrådmed eleven og forældrene.Forældrene har også mulighed for at henvende sig til skolelederen, hvisde mener, at der er behov for at indhente en pædagogisk-psykologiskvurdering af deres barn.Jeg finder, at denne mulighed for at indhente en pædagogisk-psykologiskvurdering er tilstrækkelig i forhold til børn, der har behov for støtte imindre end 9 undervisningstimer ugentligt, og den stemmer godtoverens med, at det er skolelederen, der har ansvaret for at sikre denenkelte elev et fyldestgørende undervisningstilbud.Herudover fremgår det af folkeskoleloven, at kommunalbestyrelsen be-stemmer, hvilke arbejdsopgaver der ud over de lovbestemte arbejdsop-gaver skal varetages af pædagogisk-psykologisk rådgivning.
3Kommunalbestyrelsen har således mulighed for at bestemme, at forældretil børn, der har behov for støtte i mindre end 9 undervisningstimerugentligt, kan henvende sig til pædagogisk-psykologisk rådgivning for atfå rådgivning om deres barns skolegang.
Med venlig hilsen
Christine Antorini