Retsudvalget 2011-12
L 10
Offentligt
Lovafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:5. december 2011Kontor: StrafferetskontoretSagsbeh: Mette Kjølby Miller-HarrisSagsnr.: 2011-731-0005Dok.:285212
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 14 vedrørende forslag til lovom tilhold, opholdsforbud og bortvisning (L 10), som Folketingets Rets-udvalg har stillet til justitsministeren den 24. november 2011. Spørgsmåleter stillet efter ønske fra Karsten Lauritzen (V).
Morten Bødskov/Carsten Kristian Vollmer
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 14 vedrørende forslag til lov om tilhold, opholdsforbud
og bortvisning (L 10) fra Folketingets Retsudvalg:
”Hvordan forholder ministeren sig til, at det ikke er muligt foret forurettet offer at skifte sin identitet og herunder sit CPR-nummer, uden at dette stadig kan spores tilbage til personenstidligere identitet?”Svar:
1.
Når det gælder muligheden for at skifte personnummer bemærkes det, atCPR-lovgivningen hører under Økonomi- og Indenrigsministeriet.Der kan i den forbindelse henvises til pkt. 2.10 i den kommenterede hø-ringsoversigt. Som det fremgår heraf, kan der efter CPR-lovens § 3, stk. 5,alene tildeles et nyt personnummer til en person, når der er fejl i de oplys-ninger om fødselsdato eller køn, som indgår i vedkommendes person-nummer. Når der tildeles et nyt personnummer, vil det tidligere tildeltenummer blive stående i CPR med en henvisning til det nye nummer, lige-som det nye nummer vil indeholde en henvisning til det gamle nummer.Som det endvidere fremgår af høringsoversigten, fungerer personnumme-ret som et helt grundlæggende fundament for den digitale infrastruktur, ogpersonnummeret benyttes som en nøgle i såvel den offentlige som den pri-vate sektor i forhold til at registrere og anvende persondata. Personnum-meret er således f.eks. fundamentet for bl.a. korrekt skattesagsbehandlingog håndteringen af sundhedsdata i det offentlige sundhedssystem. Koblin-gen mellem det nye og det tidligere nummer har betydning i forhold til denoffentlige sektors brug af CPR’s data, f.eks. således at der fortsat – ved til-deling af nyt personnummer – kan ske kobling til data registreret under detgamle personnummer, så der f.eks. kan finde korrekt skattesagsbehandlingsted eller udfindes korrekte sundhedsoplysninger i forhold til eksisterendesundhedsdata.Ofre for bl.a. stalking har imidlertid efter reglerne i CPR-lovgivningen mu-lighed for at få navne- og adressebeskyttelse i CPR, så vedkommendesnavn og adresse som udgangspunkt ikke må videregives til private.2.
Når det i øvrigt gælder spørgsmålet om identitetsskifte, kan der henvisestil pkt. 3.7.4.5 i lovforslaget almindelige bemærkninger. Som det nærmerefremgår heraf, finder Justitsministeriet, at muligheden for at skifte identiteti forbindelse med et vidnebeskyttelsesprogram er en så vidtgående beskyt-telsesforanstaltning, at denne mulighed bør forbeholdes helt ekstraordinæ-re sager, hvor almindelige beskyttelsesforanstaltninger ikke er tilstrækkeli-ge.2