Finansudvalget 2011-12
L 1
Offentligt
J.nr. 2011-090-0115Dato: 5. januar 2012
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 1 - Forslag til finanslov for finansåret 2012.Hermed sendes svar på L 1 § 38 spørgsmål nr. 2 af 9. december 2011.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Christensen (V).
Thor Möger Pedersen/ Lene Skov Henningsen
Spørgsmål:
Ministeren bedes oplyse, hvor stor en merafgift fra olieselskaberne i Nordsøen man regnermed at opnå ved den påtænkte NOx-afgiftsforhøjelse?
Svar:
Ifølge grønt regnskab fra Mærsks Nordsøaktivitet, der står for ca. 87 pct. af energiforbruget, harudviklingen i NOx-udledningerne fra DUC felterne været disse:
20062007200820092010
8.148 tons8.857 tons8.468 tons8.069 tons5.708 tons
Ved samme forholdsmæssige udledning fra de øvrige Nordsøaktiviteter var de samlede udled-ninger i 2010 på i alt ca. 6,5 mio. kg., mens det samlede energiforbrug var 26 PJ.Før indførelsen af NOx-afgiften den 1. januar 2010 blev der udledt ca. 350 g NOx/GJ. Efter af-giftens indførelse er udledningerne faldet til ca. 250 g NOx/GJ. Mærsk angiver i grønt regnskab,at faldet i udledningerne skyldes, at der efter afgiftens indførelse måles mere præcist.I årene hen mod 2020 forventes det samlede energiforbrug i Nordsøen at stige med godt 10 pct.til ca. 29 PJ og de samlede udledninger at stige til ca. 7 � mio. kg.Det er dog ikke alle udledningerne, der omfattes af NOx-afgiften. I Nordsøen skal der alene be-tales NOx-afgift for udledninger fra anlæg, hvor der efter NOx-afgiftslovens regler skal målesudledning af NO2-ækvivalenter til luften ved forbrænding.Efter de gældende målerkrav (førNOx-afgiftsforhøjelse)skal der måles for ca. 2/3 af udled-ningerne. Ved det fremtidige energiforbrug skal der efter de gældende målerkrav måles for ca.4,8 mio. kg (7 � mio. kg x ca. 2/3). Men ved den forventede skærpelse af målerkrav forventesca. 95 pct. af udledningerne omfattet svarende til i alt ca. 6,8 mio. kg. (før ændret adfærd).Andelen af udledningerne i Nordsøen, der efter gældende målerregler omfattes af afgiften, va-rierer fra selskab til selskab. Ved de skærpede målerregler vil der være væsentligt mindre NOx,der ikke omfattes af afgiften, men der vil fortsat være variation fra selskab til selskab.Ved uændret adfærd vil ændringerne i afgiften medføre et ekstra NOx-afgiftsprovenu på årsba-sis, der opgøres således:Mio. kr.Ny afgift, inklusive skærpede målerkrav, ca. 6,8 mio. kg a 25 kr.Afgift ved gammel sats og grundlag ca. 4,8 mio. kg. a 5,2 kr.I alt ekstra NOx-afgift ved uændret adfærd170.- 25.145
Men adfærden i Nordsøen forventes at blive ændret med en betydelig miljøeffekt til følge.Udledningerne kommer fra turbiner, der producerer el og eventuelt direkte driver pumper mv.Der bruges gas som brændsel, men turbinerne kan vist også bruge andre brændsler.I land gælder, at de, der bruger naturgasturbiner i decentrale kraftvarmeværker, som betaler af-gift af de målte udledninger, betaler afgift af ca. 67 g/GJ i gennemsnit – mellem 24 og 190gram.Side 2
DMU har angivet emissionsfaktoren til 48 g/GJ for gasturbiner, men det er formentlig et gen-nemsnit, der også omfatter de helt store kraftværker, som bruger gasturbiner.Skatteministeriet har skønnet, at emissionerne i Nordsøen vil falde fra ca. 250 g/GJ til ca. 100g/GJ i gennemsnit. Det svarer til et fald på ca. 60 pct. i gennemsnit. Gennemsnittet dækkerover, at udledningerne fra nogle turbiner falder langt mere, mens det for andre gælder, at defalder så lidt, at det ikke kan betale sig at investere i rensningsudstyr m.v.Den ændrede adfærd kan bestå i, at de nuværende anlæg optimeres med henblik på mindreNOx-udledning. Når udledningerne måles kontinuert, er det muligt at iagttage virkningerne påNOxaf forskellige indstillinger af anlæggene. Der er mulighed for at installere SCR-katalysatorer på anlæg i Nordsøen på samme måde som i land. I land oplyser producenter af ka-talysatorer, at der med den foreslåede afgift vil være en tilbagebetalingstid på 2 år ved nye kata-lysatorer. Katalysatorer kan reducere udledningerne med omkring 90 pct. Det kan være, at for-holdene er vanskeligere større og omkostningerne er højere i Nordsøen. Derfor er der regnetmed, at niveauet for emissionsfaktoren efter ændret adfærd vil være omkring eller over detdobbelte af niveauet i land for gasturbiner.Den ændrede adfærd vil reducere udledningerne med ca. 4,1 mio. kg. (6,8 mio. kg x 60 pct.).Der forventes således en betydelig miljøeffekt. Selv om udledningerne i Nordsøen foregår langtfra land, skal man være opmærksom på, at helbredsvirkningerne af NOxkan være i samme stør-relsesorden som i land. Udslippene af NOxbliver mere farlige, når de efter et stykke tid er gåeti kemisk forbindelse med andre stoffer i luften. Og udledningerne fra olie- og gasaktiviternedriver i land.Ovennævnte reduktion i udledningerne på 4,1 mio. kg medfører et fald på godt 100 mio. kr. iovennævnte ekstra NOx-afgift på 145 mio. kr. (som gælder ved uændret adfærd).Ved ændret adfærd vil ændringerne i afgiften medføre et ekstra NOx-afgiftsprovenu på årsbasissåledes:Mio. kr.I alt ekstra NOx-afgift ved uændret adfærdMindre provenu af NOx-afgift på grund af ændret adfærdNettoprovenu vedrørende NOx-afgift145-10045
Producenterne i Nordsøen vil ved ændret adfærd spare afgift, men må omvendt påtage sig eks-tra omkostninger til rensning mv. på godt 50 mio. kr. således, at producenterne på årsbasis sam-let belastes med i størrelsesordenen ca. 100 mio. kr. før skat.
Side 3