Finansudvalget 2011-12
L 1
Offentligt
1091223_0001.png
1091223_0002.png
1091223_0003.png
1091223_0004.png
J.nr. 2011-321-0021Dato:12. marts 2012
TilFolketinget - Finansudvalget
L 1 - Forslag til finanslov for finansåret 2012.Hermed sendes svar på spørgsmål nr. § 9 spørgsmål 1 af 22. november2011. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mike Legarth (KF).
Thor Möger Pedersen/ Søren Schou
§ 9 spørgsmål 1:Ministeren bedes beregne og redegøre for, hvad samtlige de øgede skatter og afgifter i for-bindelse med finansloven for 2012 betyder for de forskellige familier jf. FinansministerietsFamilietypemodel:LO-par med lav indkomst og to børn i børnehave og SFO, lejeboligLO-par med to børn i børnehave og SFO, lejeboligEnlig LO arbejder uden børn, lejeboligLO-par med to børn i børnehave og SFO, ejerboligLO-par, ingen børn, ejerboligOffentligt ansatte med to børn i børnehave og SFO, ejerboligPrivatansatte funktionærer med to børn i børnehave og SFO, lejeboligPrivatansatte funktionærer med to børn i børnehave og SFO, ejerboligDirektørfamilie med to børn i børnehave og SFO, ejerboligMetalarbejder og sygeplejerske med to børn i børnehave og SFO, lejeboligMetalarbejder og sygeplejerske med to børn i børnehave og SFO, ejerboligFolkeskolelærer og pædagog med to børn i børnehave og SFO, lejeboligFolkeskolelærer og pædagog med to børn i børnehave og SFO, ejerboligEnlig udeboende student, lejeboligEnlig kontanthjælpsmodtagere uden forsørgelsespligt, over 25 år, lejeboligPar på kontanthjælp med to børn i børnehave og SFO, lejeboligEnlig dagpengemodtager uden børn, lejeboligEnlig førtidspensionist på nyordning, lejeboligPar på førtidspension, ny ordning, lejeboligEnlig førtidspension med mellemste førtidspension, lejeboligEnlig efterlønsmodtager på ny ordning, lejeboligPensionistpar med ATP, lejeboligEnlig pensionist med ATP, lejeboligPensionistpar med ATP, ejerboligEnlig pensionist med ATP, ejerboligPensionistpar med ATP og tjenestemandspension, ejerbolig
Svar:Aftalen mellem regeringen og Enhedslisten om finansloven for 2012 sikrer direkteog indirekte, at forbrugsmulighederne øges for familier med de laveste indkomster, jf. ne-denstående figur. Regeringens finanslovsforslag bidrager også til en reduktion af indkomst-forskellene svarende til en reduktion af Gini-koefficienten på 0,06 pct.point, jf. finansmini-sterens svar på spørgsmål nr. 1 (L 1 - § 7).Det er vigtigt at understrege, at de forhøjede skatter og afgifter bidrager til en holdbar ogansvarlig finansiering af regeringens politik. De øgede indtægter er med til at finansiere ini-tiativer, som samlet set reducerer uligheden i samfundet og understøtter regeringens mål-sætning om at styrke folkesundheden. Dertil kommer, at skatte- og afgiftsstigningerne ogsåfinansierer et løft i den offentlige service, som ikke nødvendigvis påvirker familietypernesindkomster direkte, men som i høj grad er til gavn for de lavere indkomstgrupper.
Side 2 af 4
Figur 1. Fordelingsvirkninger af forslag til finanslov
Kilde: Finansministeriet
I tabel 1 er ændringerne som følge af aftalen om finansloven for 2012 vist for de udvalgtefamilietyper i 2013-regler, hvor afgifterne er fuldt indfaset. I beregningerne er der både ind-regnet værdien af den øgede service og skatte- og afgiftsforhøjelserne, svarende til figur 1b.Det fremgår af tabellen, at især for familietyperne med de laveste indkomster betyder afta-len om finansloven for 2012, at rådighedsbeløbet stiger. Eksempelvis opnår pensionistpar-ret med ATP (familietype V) en fremgang i rådighedsbeløbet på ca. 2.000 kr. om året.I beregningerne er der set bort fra den midlertidige forhøjelse af pensionsafkastskatten med0,3 pct. enhed og nedsættelsen af loftet over indbetalinger til ratepension og ophørende al-derspensioner, idet der som udgangspunkt i familietypemodellen ikke foreligger oplysnin-ger om pensionsformuer/pensionsindbetalinger.For familietyperne G-I er det antaget, at begge voksne bliver multimediebeskattet eftergældende regler, og de fremadrettet begge bliver beskattet af fri telefon. Tilsvarende er derfor de øvrige par (B, D-F og J-M) antaget, at én person multimediebeskattes, og dennefremadrettet går fri for beskatning (eksempelvis ved arbejdsgiverbetalt bredbånd).Endvidere er det antaget, at begge voksne for familietyperne G-I har en sundhedsforsikring,mens der for de øvrige par (B, D-F og J-M) kun er én af de voksne, der har sundhedsforsik-ring.
Side 3 af 4
Tabel 1. Ændring i rådighedsbeløb som følge af aftale om finanslov 2012 (2013 regler)Kr. (2012-niveau)A. LO-par med lav indkomst og to børn, lejeboligB. LO-par med to børn, lejeboligC. Enlig LO arbejder uden børn, lejeboligD. LO-par med to børn i børnehave og SFO, ejerboligE. LO-par, ingen børn, ejerboligF. Offentligt ansatte med to børn, ejerboligG. Privatansatte funktionærer med to børn, lejeboligH. Privatansatte funktionærer med to børn, ejerboligI. Direktørfamilie med to børn, ejerboligJ. Metalarbejder og sygeplejerske med to børn, lejeboligK. Metalarbejder og sygeplejerske med to børn, ejerboligL. Folkeskolelærer og pædagog med to børn, lejeboligM. Folkeskolelærer og pædagog med to børn, ejerboligN. Enlig udeboende student, lejeboligO. Enlig kontanthjælpsmodtagere uden forsørgelsespligt, over 25 år, lejeboligP. Par på kontanthjælp med to børn, lejeboligQ. Enlig dagpengemodtager uden børn, lejeboligR. Enlig førtidspensionist på nyordning, lejeboligS. Par på førtidspension, ny ordning, lejeboligT. Enlig førtidspension med mellemste førtidspension, lejeboligU. Enlig efterlønsmodtager på ny ordning, lejeboligV. Pensionistpar med ATP, lejeboligX. Enlig pensionist med ATP, lejeboligZ. Pensionistpar med ATP, ejerboligY. Enlig pensionist med ATP, ejerboligÆ. Pensionistpar med ATP og tjenestemandspension, ejerbolig20132.7001.960120760-1.210160-2.540-3.930-5.3401.040-801.2701101.5201.4603.7601.2201.1802.0801.1601.2902.0401.2401.9901.050740
Anm.: Det er antaget, at begge voksne i familietyperne G-I ved gældende regler beskattes af 3.000 kr. (2012-niveau) inkl. ægtefællerabat,mens de i efterfølgende år beskattes af fri telefon 2.500 kr. inkl. ægtefællerabat. For de øvrige par (B, D-F og J-M) er antaget, at en personmultimediebeskattes, og denne fremadrettet går fri for beskatning. Mht. sundhedsforsikringer er det antaget, at begge voksne for familie-typerne G-I har en sundhedsforsikring, mens der for de øvrige par (B, D-F og J-M) kun er en af de voksne, som har sundhedsforsikring.En sundhedsforsikring er antaget at koste 1.500 kr. (2012-niveau). For de øvrige familietyper er det antaget, at de hverken har arbejdsgi-verbetalte sundhedsforsikringer eller multimedier. Familietyperne N-Æ modtager tillægget til grøn check.
Som supplement til tabellen kan det oplyses, at hvis familietyperne eksempelvis havde haft3 børn på 1, 4 og 6 år, betyder afskaffelsen af loftet over børne- og ungeydelsen, at famili-ens rådighedsbeløb herved isoleret set vil blive forøget med 6.235 kr. i 2013.
Side 4 af 4