Finansudvalget 2011-12
L 1
Offentligt
Folketingets FinansudvalgChristiansborg
Finansministeren
28. november 2011
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 1 (L 1 - §7) af 9.november 2011 stillet efter ønske fra Kristian Thulesen Dahl (DF)Spørgsmål
Der ønskes en beregning af Gini-koefficienten i regeringens finanslovsforslag.Svar
I regeringens oplæg til finanslov indgår en skattepakke, der indbringer et provenupå godt 5 mia. kr. bl.a. til finansiering af en afskaffelse af de nedsatte ydelser forkontanthjælp og en forbedret offentlig service.Det vurderes, at regeringens finanslovsforslag bidrager til en reduktion af ind-komstforskellene svarende til en reduktion af Gini-koefficienten på 0,06 pct.point,jf. tabel 1.Tabel 1Initiativer af direkte betydning for husholdningernes disponible indkomster, 2013 (2012-niveau)
Umiddelbar
provenu-
virkning
Mio. kr.Afgiftsstigninger1Øget beskatning af personalegoderLavere fradrag for pensionsordninger2ØvrigeSkattepakke
Afskaffelse af fattigdomsydelserAnnullering af loft over Børne- og ungeydelsenAnnullering af den skærpede sanktion ved afvisning af tilbudRegeringens finanslovsforslag
3.5532005207755.048
-350-310-1024.490
Indregnet i
fordelings-
beregninger
Mio. kr.-5.720-265-5890-6.574
340310102-5.822
Virkning på
indkomst-
forskelle
Gini-koef., pct.0,04-0,01-0,020,000,01
-0,03-0,03-0,00-0,06
1)
I fordelingsberegningerne regnes der med den umiddelbare virkning før adfærd og dermed indgår den øge-de cigaretafgift i fordelingsberegningerne, men ikke i den umiddelbare provenuvirkning. Derudover er dertillagt moms i forbindelse med indregning i fordelingsberegningerne.2)Omfatter det nedsatte loft over indbetalinger til ratepension samt afskaffelse af fradraget for formueadmi-nistration. Det er den varige virkning, der er angivet og således ekskl. det fremrykkede indkomstskattepro-venu.Kilde: Provenuskøn i de fremsatte lovforslag samt egne beregninger på basis af stikprøver på 3,3 pct. af befolk-ningen.
Side 2 af 2
Afgifter påvirker som udgangspunkt ikke de opgjorte indkomstforskelle, men daafgiftsændringer påvirker forbrugsværdien af den disponible indkomst, illustreresfordelingsvirkningerne af afgiftsændringer ofte som en ækvivalent indkomstæn-dring. Afgiftsstigningerne i regeringens oplæg til finanslov svarer til, at indkomst-forskellene øges med 0,04 pct.point målt ved Gini-koefficienten.De øvrige elementer i skattepakken i form af personalegoder og pension bidragersamlet til at reducere indkomstforskellene svarende til en reduktion af Gini-koefficienten på godt 0,02 pct.point.Indregning af virkning fra afgifter, personalegoder samt loft over indbetaling til ra-tepension følger samme principper som anvendt af skattekommissionen og vedvurdering af Forårspakke 2.0.Samlet vurderes skatte- og afgiftspakken således at bidrage til en forøgelse af ind-komstforskellene svarende til en stigning i Gini-koefficienten på 0,01 pct.point.Fordelingsvirkningerne af skatte- og afgiftsstigningerne skal imidlertid ses i sam-menhæng med fordelingsvirkningerne af de elementer, som stigningerne finansie-rer. Godt � mia. kr. anvendes på initiativer, der direkte påvirker husholdningernesdisponible indkomster.Disse forbedringer, som hovedsagelig øger rådighedsbeløbet for de laveste ind-komstgrupper, bidrager til en reduktion i de opgjorte indkomstforskelle svarendetil en reduktion i Gini-koefficienten på godt 0,06 pct.point, således at den samledevirkning af skatte-, afgifts- og overførselsforhøjelser er en reduktion af indkomst-forskellene på 0,06 pct.point målt ved Gini-koefficienten.Dertil kommer, at skatte- og afgiftsstigningerne også finansierer et løft i den of-fentlige service, som ikke direkte påvirker de opgjorte indkomstforskelle, mensom i høj grad er til gavn for de lavere indkomstgrupper.Endelig er der i forbindelse med finanslovsaftaler med Enhedslisten aftalt initiati-ver, der styrker den sociale balance yderligere – både direkte gennem fx den sup-plerende grønne check og indirekte gennem et yderligere løft i velfærdsydelserne.
Med venlig hilsenBjarne Corydon