Kulturudvalget 2011-12
L 99 Bilag 1
Offentligt
1086795_0001.png
1086795_0002.png
1086795_0003.png
1086795_0004.png
1086795_0005.png
1086795_0006.png
1086795_0007.png
1086795_0008.png
1086795_0009.png
1086795_0010.png
1086795_0011.png
1086795_0012.png
1086795_0013.png
1086795_0014.png

Kommenteret høringsnotat til udkast til forslag om ændring af børneattest-

loven og folkeoplysningsloven

Kulturministeriet sendte den 14. december 2011 et udkast til forslag om ændring af lovom indhentelse af børneattest i forbindelse med ansættelse af personale m.v. (børneat-testloven) og lov om støtte til folkeoplysende voksenundervisning, frivilligt folkeoply-sende foreningsarbejde og daghøjskoler samt om Folkeuniversitetet (folkeoplysningslo-ven) i en bred høring. Høringsfristen var den 6. januar 2012. Høringsliste er vedlagtsom bilag 1.Børneattestloven er en rammelov, der bemyndiger relevante ministre til at udstede reg-ler om indhentelse af børneattest ved ansættelse eller beskæftigelse af personale indenfor ministeriets ressortområde. I dag har i alt 8 ministre udstedt bekendtgørelser omindhentelse af børneattest. De foreslåede ændringer i børneattestloven indebærer, atder er behov for at udstede nye bekendtgørelser. I alt ni ministre har derfor udarbejdetudkast til bekendtgørelser om indhentelse af børneattest, som har været sendt i høringsammen med udkast til forslag om ændring af børneattestloven og folkeoplysningslo-ven. Det drejer sig om følgende ministerier: Ligestillings- og Kirkeministeriet, Er-hvervs- og Vækstministeriet, Ministeriet for Børn og Undervisning, Ministeriet forSundhed og Forebyggelse, Social- og Integrationsministeriet, Miljøministeriet, Trans-portministeriet, Justitsministeriet samt Kulturministeriet.Bilag 2 indeholder en oversigt over samtlige indkomne høringssvar, dvs. både hørings-svar vedrørende børneattestloven og folkeoplysningsloven samt høringssvar vedrørendede enkelte bekendtgørelser.Dette høringsnotat indeholder kommentarer til de høringssvar, der vedrører udkast tilforslag om ændring af børneattestloven og Folkeoplysningsloven, eller som indeholdergenerelle bemærkninger til børneattestordningen. Høringssvar, der vedrører de enkeltebekendtgørelser, er fremsendt til det relevante ressortministerium til videre foranstalt-ning. Det fremgår af oversigten i bilag 2, hvilke høringssvar der helt eller delvist eroversendt til det relevante ressortministerium.
7. februar 2012
Til og med den 6. januar 2012 havde 66 organisationer m.v. afgivet høringssvar, jf. bilag2. Efter høringsfristens udløb har 3 organisationer m.v. afgivet høringssvar, jf. bilag 2.I det følgende redegøres der for hovedsynspunkterne i de modtagne høringssvar.*****Advokatsamfundet, Ankestyrelsen, DanAdopt, Danmarks Kordegneforening, DanmarksPrivatskoleforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Socialrådgiverforening, Dan-ske Fysioterapeuter, Danske Regioner, Danske Teatres Fællesorganisation, Datatilsy-net, Det Kongelige Bibliotek, Familiestyrelsen (nu Ankestyrelsen, Familieretsafdelin-
Dok. nr. 1204149
Side 2
gen), Forbrugerombudsmanden, Forbrugerrådet, Forsvarsministeriet, Københavnskommune (Socialforvaltningen), Haderslev Stift, Helsingør Stiftsøvrighed, Justitsmini-steriet, KL, Ligebehandlingsnævnet, Ligestillings- og Kirkeministeriet, Lilleskolerne,Lolland-Falsters Stift, Ministeriet for Børn og Undervisning, Ministeriet for Forskning,Innovation og Videregående Uddannelser, Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fi-skeri, Præsteforeningen, Sammenslutningen Af Medier i Lokalsamfundet, Social- og In-tegrationsministeriet, Ungdommens Uddannelsesvejlednings Udviklingscenter, Øko-nomi- og Indenrigsministeriet, Århus Stift har ingen bemærkninger til lovforslaget.Amatørernes Kunst & Kultur Samråd, Børnesagens Fællesråd, DaginstitutionernesLands-Organisation, Dansk Psykologi Forening, Den Kristne Producentkomité, DGI,DILEM, Friluftsrådet, Fritid & Samfund, Kulturelle Samråd I Danmark, Landsfor-eningen for dramatisk virksomhed, LOS, Private Gymnasier og Studenterkurser, Soci-alpædagogernes Landsforbund og Teatrenes Interesseorganisation, er generelt tilfredsemed lovforslaget og/eller kan tilslutte sig lovforslaget.AOF Danmark ser positivt på lovforslaget. Foreningen havde dog gerne set, at regerin-gen havde overvejet en pligt til årligt at indhente børneattester på allerede ansatte.Kulturministeriets kommentar:En pligt for institutioner, foreninger m.v. til år-ligt at indhente børneattester på ansatte og beskæftiget vil indebære, at derskal indhentes børneattester i eksisterende ansættelsesforhold. Overvejelseromkring en generel udvidelse af børneattestordningen til også at omfatte eksi-sterende ansættelsesforhold fremgår af lovforslaget, afsnit 2.2. Det fremgårheraf, at regeringen ikke finder, at en sådan udvidelse vil være hensigtsmæssig,idet det vil være et brud med dansk tradition for regulering af det arbejdsretligeområde. Det bemærkes, at det er muligt på frivillig basis at indhente børneatte-ster i eksisterende ansættelsesforhold, såfremt betingelserne i kriminalregister-bekendtgørelsen er til stede.Bibliotekarforbundet finder, at lovforslaget er for vidtgående i forhold til formålet. For-bundet oplyser, at kommunerne allerede i dag har mulighed for at indhente børneatte-ster og mener derfor ikke, at et lovkrav og dertil hørende administration står mål medde risici, der er forbundet med at færdes på et offentligt sted som biblioteket.Kulturministeriets kommentar:Som reglerne er i dag, har biblioteker ikke pligttil at indhente børneattest, inden de ansætter eller beskæftiget personale, derskal have direkte kontakt med børn. Biblioteker har dog mulighed for at ind-hente børneattest på frivillig basis efter reglerne i Kriminalregisterbekendtgø-relsen. I Kulturministeriets udkast til en ny bekendtgørelse inden for ministeri-ets område, er der lagt op til, at biblioteker omfattes af pligten til at indhentebørneattest, i det omfang de ansætter eller beskæftiger personale omfattet afbekendtgørelsen. Kulturministeriet er bekendt med, at biblioteker allerede i dagi vidt omfang indhenter børneattester på frivillig basis, hvilket bl.a. fremgår afBibliotekschefforeningens høringssvar, jf. nedenfor, hvor det anføres, at for-eningen anser ændringen af reglerne som en kodificering af praksis. Dertilkommer, at beregningerne af de forventede økonomiske og administrative kon-
Side 3
sekvenser som følge af de foreslåede ændringer af reglerne samlet set vurderesat være forholdsvis begrænsede. I forhold til forbundets bemærkning om, at derikke bør indføres et lovkrav om indhentelse af børneattester, skal Kulturmini-steriet henvise til bemærkningerne til den gældende børneattestlov, hvor detfremgår, at ”etableringen af en egentlig pligt må anses som bedst egent til atsikre anvendelsen af børneattester og derfor også bedst egnet til at sikre, at be-folkningen – herunder ikke mindst forældrene – også på dette område kan havetillid til de institutioner m.v., som danske børn tilbringer en væsentlig del af de-res tid i”.Bibliotekschefforeningen anser lovforslaget som en kodificering af praksis, idet der efterforeningens vidende allerede i dag rutinemæssig indhentes børneattester, når det er re-levant, ved ansættelser i folkebibliotekerne.Børne- og Ungdomsorganisationernes Samråd og Dansk Ungdoms Fællesråd støtter denforeslåede udvidelse af børneattestordningen. Organisationerne finder det oplagt, hvisproceduren ved indhentelse af børneattester i fremtiden kunne blive digitaliseret.Justitsministeriets kommentar:Justitsministeriet kan oplyse, at Rigspolitiet hargennemført flere analyser af mulighederne for digitalisering af processen om-kring udstedelse af private og offentlige straffeattester samt børneattesterAnalyserne peger bl.a. på, at der i relation til børneattester er udfordringer iforhold til – i en digital proces – at validere, om der foreligger en sådan type an-sættelse eller beskæftigelse, at en børneattest kan udstedes, samt i forhold til atvalidere, at der foreligger samtykke fra den, som oplysningerne angår.En endelig plan for gennemførelsen af en digitalisering af processerne for ud-stedelse af de forskellige typer af straffeattester (herunder børneattester) forud-sætter en løsning af de nævnte udfordringer. I den senest gennemførte analyseanbefales bl.a. på den baggrund en faseopdelt gennemførelse af en digitalise-ring, hvor der indledes med en digitalisering af bestilling og elektronisk forsen-delse af private straffeattester til den, som oplysningerne vedrører, da en digita-lisering af udstedelsen af sådanne attester ikke rejser problemer omkring vali-dering af samtykke mv.I analysen anbefales, at en digitalisering af processerne for udstedelse af offent-lige straffeattester og børneattester gennemføres i en senere fase, hvor erfarin-gerne fra en digitalisering af bestilling og elektronisk forsendelse af privatestraffeattester inddrages.Rigspolitiet har i forlængelse heraf oplyst, at udbudsmateriale vedrørende digi-talisering af straffeattester til privat brug vil blive udsendt om kort tid. I mate-rialet er indarbejdet optioner i relation til (efterfølgende) digitalisering af bør-neattester.
Side 4
Såfremt den forventede tidsplan for udbudsproces, kontraktsforhandling, udvik-ling af systemet, mv. holder, forventer Rigspolitiet, at straffeattester til privatbrug vil kunne bestilles og modtages digitalt fra foråret 2013.Det er umiddelbart Rigspolitiets forventning, at der herefter vil blive tagetskridt til gennemførelse af næste fase af digitaliseringen, der bl.a. sigter på ind-førelse af digital bestilling og modtagelse af børneattester.Børnerådet kan tilslutte sig de foreslåede ændringer og finder, at børneattestordningenmed de nye tilføjelser og ændringer har opnået en præcision og nuancering meget tætpå det opnåelige i forhold til denne særlige beskyttelsesordning. Børnerådet kan desu-den tilslutte sig, at ordningen ikke udvides med eksisterende ansættelsesforhold underforudsætning af, at Justitsministeriets indberetningscirkulære fortsat vil fungere efterhensigten og ikke nedprioriteres. Børnerådet ønsker at gentage en kommentar, som rå-det fremførte i 2008, om at øge beskyttelsen over for børn og unge med funktionsned-sættelser. Børnerådet foreslår konkret, at børneattestordningen udvides til også at om-fatte direkte kontakt med børn og unge mellem 15 og 18 år med funktionsnedsættelser.Justitsministeriets kommentar:Det bærende hensyn bag ordningen, der blevindført med kriminalregisterbekendtgørelsens § 36 om børneattester, er at hin-dre, at personer, der er seksuelt tiltrukket af mindreårige (pædofile mv.), opnåransættelse eller beskæftigelse under forhold, hvor den pågældende vil skullehave mindreårige i deres varetægt, og ansættelsen eller beskæftigelsen såledesvil kunne misbruges til at begå nye seksuelle overgreb mod børn.En udvidelse af børneattestordningen til at omfatte personer, der arbejder medhandicappede mellem 15 og 18 år, vil på den baggrund i givet fald bryde med dehensyn, der ligger bag den nuværende ordnings udformning.
Dansk Erhverv støtter helt overordnet de hensyn, der ligger bag kravet om indhentelseaf børneattester. Organisationen påpeger, at det samtidig skal sikres, at hensynet stårmål med den administrative opgave, der pålægges såvel de institutioner og virksomhe-der, der omfattes af kravet, som den myndighed, der skal udstede de pågældende atte-ster.Kulturministeriets kommentar:Regeringen har skarpt fokus på, at børneattest-ordningen er effektiv og dækker alle relevante persongrupper, uden at det bliverfor bureaukratisk. Kulturministeriet finder, at lovforslaget giver udtryk for enfornuftig balance og bemærker, at der er tale om en forholdsmæssig begrænsetudvidelse, som skønnes at ville medføre, at der skal indhentes yderligere ca.9.000 børneattester udover de 250.000 børneattester, der årligt indhentes efterde gældende regler.Danske Sømænds- og Udlandskirker har ingen bemærkninger til den foreslåede udvi-delse af børneattestordningen men finder generelt, at det er et problem, at der ikke kan
Side 5
indhentes børneattest på personer ansat i og af danske institutioner m.v. i udlandetmen kun på dansk udsendt personale.Kulturministeriets kommentar:Det følger af folkeretlige regler og principper, atdansk lovgivning ikke kan pålægge institutioner m.v. i udlandet at indhentebørneattester.Landsforeningen Frie Børnehaver og Fritidshjem finder lovforslaget relevant. Forenin-gen undrer sig imidlertid over, at det er muligt at ansætte personer med registreringerpå børneattesten.Kulturministeriets kommentar:Formålet med børneattestloven er at give insti-tutioner, foreninger m.v. et oplyst grundlag, inden de ansætter eller beskæftigerpersoner omfattet af pligten til at indhente børneattest. Det er Kulturministeri-ets vurdering, at det fortsat er mest hensigtsmæssigt, at det er den enkelte in-stitution, forening m.v., der efter en konkret vurdering beslutter, hvad konse-kvensen af registreringer på en børneattest evt. skal være. Et generelt forbudmod at ansætte eller beskæftige personer med registreringer på en børneattestvil i øvrigt kunne udgøre et brud med princippet om den frie antagelsesret.Danske Advokater er enig i regeringens opfattelse af, at en udvidelse af pligten til atindhente børneattest i eksisterende ansættelsesforhold vil være et brud med dansk tra-dition for regulering af det arbejdsretlige område. Brancheforeningen finder generelt, atlovforslaget rejser en række ansættelsesretlige og persondataretlige spørgsmål og efter-spørger, at der i lovforslaget eller bemærkningerne tages stilling til især de ansættel-sesretlige konflikter, der kan være forbundet med reglerne om indhentelse af børneat-test.Brancheforeningen nævner for det første den situation, at der i strid med reglerne ikkeer indhentet børneattestindenansættelsen men først under ansættelsen. Derudoverhenviser brancheforeningen til mulighed for, at der kan fastsættes regler om indhentel-se af børneattest på den ansattes pårørende f.eks. en dagplejers ægtefælle eller bofælle,hvilket kan udstrækkes til også at gælde ved løbende udskiftninger på bopælen. For-eningen finder, at det er uklart, hvorledes eksempelvis et manglende samtykke fra enægtefælle til at indhente en børneattest skal håndteres i forhold til den ansatte, og til-svarende hvis det viser sig, at den pågældende har registreringer på børneattesten.Brancheforeningen henviser i den forbindelse til en afgørelse vedrørende ansvar fortredjemands forhold, hvor det pågældende afskedigelsesnævn ikke fandt, at det forholdat en dagplejers ægtefælle røg i hjemmet, mens børnene var til stede, var hævebegrun-dende misligholdelse på trods af bestemmelserne i lov og røgfri miljøer.Kulturministeriets bemærkninger:De skitserede problemstillingers relevans sesikke at have sammenhæng med den foreslåede udvidelse af børneattestlovenmen vedrører de eksisterende regler om indhentelse af børneattest.Kulturministeriet finder dog anledning til at bemærke, at børneattestloven fin-der anvendelse på ansættelsestidspunktet, idet formålet med loven er at give
Side 6
institutionen, foreningen m.v. et oplyst grundlag i forhold til at vurdere, om devil ansætte den pågældende til at have med børn at gøre. Såfremt institutionen,foreningen m.v. undlader at indhente en børneattest inden ansættelsen eller be-skæftigelsen, kan dette straffes med bøde. Det er Kulturministeriets opfattelse,at den situation, hvor institutionen, foreningen m.v. i strid med reglerne ikkehar indhentet børneattest i forbindelse med ansættelsen eller beskæftigelsen, oghvor personen efterfølgende nægter at give sit samtykke til indhentelse af bør-neattest, skal reguleres efter de almindelige ansættelsesretlige regler og prin-cipper, idet det skal bemærkes, at børneattestloven ikke indeholder regler om,at en manglende indhentelse af børneattest betyder, at en ansættelse eller be-skæftigelse af den grund er ulovlig.For så vidt angår muligheden for at fastsætte regler om indhentelse af børneat-test på pårørende og andre til ansatte eller beskæftigede, vil dette efter Kul-turministeriets opfattelse ikke udgøre en særlig problemstilling, hvor børneat-testen skal indhentes i forbindelse med ansættelsen eller beskæftigelse. Dennesituation adskiller sig ikke væsentligt fra situationen, hvor der alene indhentespå den, som ønskes ansat eller beskæftiget. I forhold til bemærkninger i lovfors-laget om, at reglerne om indhentelse af børneattest kan udstrækkes til også atfinde anvendelse under ansættelsesforholdet, har Kulturministeriet indhenteten udtalelse fra ministeriet for Børn og Undervisning, Social- og Integrations-ministeriet, Beskæftigelsesministeriet samt Datatilsynet. Det er på denne bag-grund Kulturministeriets vurdering, at det i lovforslagets afsnit 2.2.3 bør præci-seres, at eventuelle ansættelsesretlige konsekvenser for den ansatte eller be-skæftigede som følge af pligten til at indhente børneattest på dennes ægtefælle,samlever eller hjemmeboende børn skal vurderes efter de almindelige ansættel-sesretlige regler og principper, ligesom udlevering af personfølsomme oplysnin-ger vil bero på de almindelige behandlingsregler i persondataloven og forvalt-ningsloven.Producentforeningen finder, at der med den foreslåede udvidelse af loven til også at om-fatte personer, der som led i udførelsen af deres opgaver færdes fast blandt børn under15 år og derved har mulighed for at få direkte kontakt med disse, umiddelbart synes atvære etableret en større retssikkerhed i forhold personkredsen, der skal indhentes bør-neattest på. Foreningen er dog bekymret for lovforslagets administrative konsekvenserfor film- og tv-branchen grundet disse branchers særlige karakteristika med mange for-skellige typer ansættelser, der ofte vil indebærer en mulighed for at opbygge en person-lig relation til børn, kombineret med at der typisk er tale om korte projektansættelser.Foreningen oplyser i den forbindelse, at et filmhold typisk består af 30-50 forskelligepersoner med meget forskellige arbejdsfunktioner. Nogle af disse vil, som en naturligdel af deres arbejde, have direkte kontakt (også) med børn, som f.eks. kostumier, smin-kør og instruktør, mens andre ikke vil, som f.eks. belyser, fotograf, clapper/loader m.v.Fælles for alle er, at de ”færdes” på settet og således også blandt børn, såfremt børnmedvirker i produktionen. Også skuespillere, som skal interagere direkte i scener medbørn, vil få mulighed for at opbygge en personlig relation til de børn, der medvirker iproduktionen. Samme karakteristika kan være gældende for tv-produktioner, hvor derf.eks. kan være tale om, at børn fra tid til anden indtaler stemmer eller tester nye com-
Side 7
puterspil. Foreningen efterspørger herunder klarhed om, hvad der gælder i forhold tilledere for børn, som medvirker i film, og om hvad der gælder for personer, der er ansattil at varetage medvirkende børns behov, hvor børnene ikke er ledsaget af forældre.Foreningen nævner i den forbindelse, at et barn/børns optræden i produktion kan væreaf så begrænset omfang, at det må anses som uforholdsmæssigt byrdefuldt at skulleindhente en børneattest.Kulturministeriets kommentar:Det fremgår af forarbejderne til den gældendebørneattestlov, at ”personer, hvis kontakt med børn består i modtage erhvervs-praktikanter eller være ledere for børn i ansættelsesforhold, herunder f.eks.børn, der er beskæftiget i supermarkeder eller med udbringning af blade, ellermedvirker i film, omfattes ikke af ordningen”. I forbindelse med den tværmini-sterielle arbejdsgruppes redegørelse om børneattestreglerne, som lovforslagetbygger på, blev det anbefalet, at en udvidelse af børneattestordningen i overens-stemmelse med lovforslaget ikke skal ændre ved denne afgrænsning af person-kredsen omfattet af børneattestordningen. Der ville i givet fald blive tale om enbetydelig forøgelse af de administrative byrder for virksomheder.Sundhedsstyrelsen, Bibliotekarforeningen og Nationalmuseet og finder, at den foreslåe-de udvidelse af personkredsen, hvorefter der også skal indhentes børneattest på perso-ner, der fast færdes blandt børn, og derved har mulighed for at opnå direkte kontaktmed børn, skaber usikkerhed i forhold til, hvilke personer der konkret vil være omfat-tet. Bibliotekarforeningen nævner i den forbindelse, at langt de fleste biblioteker ikke eradskilt hverken indretnings- eller personalemæssigt i forhold til, hvem der arbejdermed børn, hvorfor der vil skulle indhentes børneattest på uforholdsmæssigt mange an-satte. Nationalmuseet nævner, at der på mange museer i åbningstiden færdes en storgruppe af ansatte eller beskæftiget blandt publikum, og at det derfor kan være vanske-ligt at vurdere, hvem der skal indhentes børneattest på.Disse høringsparters specifikke kommentarer til de enkelte bekendtgørelser vil blivebehandlet af det relevante ressortministerium.Kulturministeriets bemærkninger:Kulturministeriet skal bemærke, at det altidvil bero på en konkret vurdering, hvornår der er pligt til at indhente børneattest– herunder om en person ”fast færdes blandt børn, og derved har mulighed forat opnå direkte kontakt med disse”. Hensigten med børneattestordningen er ik-ke, at der skal indhentes børneattest i alle sammenhænge, hvor en person kort-varigt kan komme i kontakt med et barn, idet børneattestlovens vigtigste områ-de er, hvor der er mulighed for at skabe et tillidsforhold mellem barnet og denansatte. Der vil i vurderingen af, om der skal indhentes børneattest skulle læg-ges vægt på flere kriterier, der variere efter den konkrete situation. Flere af dis-se overordnede kriterier fremgår af forarbejderne til den gældende børneattest-lov, hvor betingelsen ”direkte kontakt” er beskrevet, og er til dels gengivet i be-mærkningerne til lovforslaget.På baggrund af høringen har Kulturministeriet har fundet anledning til i lov-forslagets afsnit 2.2.1 at uddybe de kriterier, der kan lægges vægt på i vurde-
Side 8
ringen af, om der er tale om henholdsvis ”direkte kontakt” og ”fast færdesblandt børn, og derved har mulighed for at opnå direkte kontakt med disse”.
Side 9

Bilag 1

Høringsparter:

AC BørnehjælpAdvokatrådetAir Alsie A/SAmatørernes Kunst og Kultur SamrådAmnesty InternationalAnkestyrelsenANTVAOF DanmarkArbejdsgiverforeningen for KollektivTrafikArriva Tog A/SASF Dansk FolkehjælpAxisBazooka FMBEL AIR Aviation A/SBenAir A/SBeredskabsstyrelsenBeskæftigelsesministerietBibliotekarforbundetBibliotekslederforeningenBlindefondenBrønderslev ForfatterskoleBUPL - Forbundet af Pædagoger ogKlubfolkBørn og FamilierBørne- og KulturchefforeningenBørne- og Ungdoms TV (BUT)Børne- og UngdomsorganisationernesSamrådBørne- og UngdomspædagogernesLandsforbundBørnefondenBørnerådetBørnesagens FællesrådBørns VilkårCare DanmarkCenter for frivilligt Socialt ArbejdeCenter for Ligebehandling af Handi-cappedeCenter for Små HandicapgrupperCentralforeningen af Taxiforeninger iDanmark (C.A.T.)Charlottenborg KunsthalCHC Denmark ApSCimber Sterling A/SCO 10Copenhagen AirTaxi A/SDaginstitutionernes LandsorganisationDanCopter A/SDanish Air Transport A/SDanmarks Aktive ForbrugereDanmarks BiblioteksforeningDanmarks Idræts-ForbundDanmarks KirketjenerforeningDanmarks KordegneforeningDanmarks LærerforeningDanmarks NaturfredningsforeningDanmarks PrivatskoleforeningDanmarks ProvsteforeningDanmarks Rejsebureau ForeningDanmarks TeaterforeningDanmarks VejlederforeningDansk Amatørkor UnionDansk AmatørMusik UnionDansk ArbejdsgiverforeningDansk BibliotekscenterDansk BlindesamfundDansk BørnefondDansk CyklistforbundDansk DanseteaterDansk ErhvervDansk Firma IdrætsforbundDansk FlygtningehjælpDansk Folkeoplysnings SamrådDansk FriskoleforeningDansk HusflidsselskabDansk IndustriDansk International NødhjælpDansk Kirkemusiker ForeningDansk Kollektiv TrafikDansk LiveDansk MagisterforeningDansk MusikbiblioteksforeningDansk Musiker ForbundDansk Musikpædagogisk ForeningDansk Oplysnings Forbund
Side 10
Dansk Organist og Kantor SamfundDansk Psykiatrisk SelskabDansk Psykolog ForeningDansk Røde KorsDansk SkuespillerforbundDansk SocialrådgiverforeningDansk SygeplejerådDansk Taxi RådDansk Ungdoms FællesrådDanske AdvokaterDanske BiludlejereDanske BusvognmændDanske FysioterapeuterDanske Gymnastik- & IdrætsforeningerDanske HandicaporganisationerDanske OrkesterdirigenterDanske RegionerDanske SkoleeleverDanske Sømands- og UdlandskirkerDanske Taxivognmænds Arbejdsgiver-foreningDanske Teatres FællesorganisationDanske UnderviserorganisationersSamrådDatatilsynetDATS – Landsforeningen for DramatiskVirksomhedDe Danske SkytteforeningerDe Frie Samarbejdende MVU-institutionerDe Samvirkende InvalideorganisationerDe Samvirkende MenighedsplejerDen Almindelige Danske Lægeforenin gDen Danske DommerforeningDen Danske HjælpefondDen Danske PræsteforeningDen Jyske OperaDen Kristne ProducentkomitéDet Centrale HandicaprådDet Informationsvidenskabelige Aka-demiDet Kgl. BibliotekDet Kgl. TeaterDet Landsdækkende Sendesamvirke(DLS)Det Økologiske RådDILEM
Direktorat for kriminalforsorgditlokaltv-jammerbugtDomstolstyrelsenDSBDSB S-tog a/sDSBFirst Danmark A/SEfterskoleforeningenEfterskolernes LærerforeningErgoterapeutforeningenErhvervs- og SelskabsstyrelsenExecujet Europe A/SFagligt Fælles Forbund 3FFalck DRF Luftambulance A/SFamilieplejen i DanmarkFamiliestyrelsenFBU-Forældrelandsforeningen for Børnog UngdomsbistandFlexFlight ApSFOLA Landsforeningen af forældre tilbørn i daginstitutionerFolkekirkens NødhjælpFolkekirkens UngdomskorFolkeligt Oplysnings ForbundFolketeatretFolkevirkeFonden BørnehjælpsdagenForbrugerombudsmandenForbrugerrådetForbundet af Kirke- og Kirkegårdsan-satteForbundet af Offentligt AnsatteForeningen af Danske Døgninstitutio-nerForeningen af Danske KirkegårdsledereForeningen af Danske KunsthallerForeningen af Katolske skoler i Dan-markForeningen af Kristne FriskolerForeningen af ledere for af sundheds-ordninger for børn og ungeForeningen af Politidirektører i Dan-markForeningen af Præliminære OrganisterForeningen af Socialchefer i DanmarkForeningen af Sognemedhjælpere iDanmarkForeningen EP-Danmark
Side 11
Foreningen for Limousine VognmændForældreLANDSforeningenFrederiksberg KommuneFrie Børnehaver og FritidshjemFrie Grundskolers LærerforeningFrie Skolers LærerforeningFriluftsrådetFritid & SamfundFunktionærernes og TjenestemændenesFællesrådFyens StiftFællesrådet for tv-sendesamvirker iDanmarkGentoftebibliotekerneHaderslev StiftHelico ApSHelsingør StiftHK/KommunalHLTV Hele Lollands TVHORESTAHovedstadens SygehusfællesskabHåndværksrådetInstitut for MenneskerettighederInternational Børnehjælp – VerdensBørnISOBROJammerbugt kommuneJet Time A/SKennedy CentretKommunale Tjenestemænd og Over-enskomstansatteKommunernes LandsforeningKommunernes SkolebiblioteksforeningKristelig FagbevægelseKristelig forening for bistand for Børnog UngeKræftens BekæmpelseKulturarvsstyrelsenKulturelle Samråd I DanmarkKunststyrelsenKvindecenterfonden DannerhusetKøbenhavns KommuneKøbenhavns StiftKøbenhavns TeaterKøbenhavns Ungdoms-TVLandsforbundet af Voksen- og Ung-domsundervisere
Landsforeningen af Aktive Bedstefor-ældreLandsforeningen af MenighedsrådsLandsforeningen af Opholdssteder ogSkolebehandlingstilbudLandsforeningen af ungdomsskolelede-reLandsforeningen BOPAMLandsforeningen LigeværdLandsorganisationen af Kvindekrise-centreLandsorganisationen i DanmarkLandTV MidtvestLangeland KommuneLiberalt Oplysnings ForbundLilleskolerneLolland-Falster StiftLUX 1LægeforeningenLæger Uden GrænserLærernes CentralorganisationLærestuderendes LandskredsManuelle Fags SamrådMellemfolkeligt SamvirkeMidtjyske Jernbaner A/SMVU-rådet, formand Hans StigeMødrehjælpen af 1983NationalmuseetNaturhistorisk MuseumNEWCOPTER ApSNOAH-TrafikNordjyske Jernbaner A/SNorth Flying A/SOdense CentralbibliotekOdense TeaterOffentligt Ansattes OrganisationerOperation DagsværkOplysningsforbundenes FællesrådOrganisationen for Danske Museer(ODM)Plan International DanmarkPlejeforældrenes LandsforbundPolitidirektøren i KøbenhavnPrimera Air Scandinavia A/SPrivate Gymnasier og StudenterkurserProducentforeningenProjektrådgivningen
Side 12
Pædagogstuderendes Landssammen-slutningRadio 100FMRadio 10FMRadio VejlefjordRadioerneRed BarnetRefusionsudvalgetRegionstog A/SRibe StiftRigsadvokatenRigspolitichefenRigsrevisionenRoskilde StiftRådet for Erhvervsrettede Uddannel-ser, UddannelsesstyrelsenRådet for Frivilligt Socialt ArbejdeRådet For Sikker TrafikRådet for Socialt UdsatteSAML (Sammenslutningen af Medier iLokalsamfundet)Sammenslutningen af Institutioner forErhvervshæmmedeSAS Danmark A/SSBS Radio A/SSendesamvirke Kanal HovedstadenSendesamvirke Region BornholmSendesamvirke Region FynSendesamvirke Region Midt-VestSendesamvirke Region NordSendesamvirke Region SydSendesamvirke Region ØstSendesamvirke Region ØstjyllandServicestyrelsenSkole og SamfundSkolelederforeningenSocialchefforeningen, Rødovre Kommu-neSocialistisk OplysningsforbundSocialpolitisk ForeningSocialpædagogernes LandsforbundSOS BørnebyerneStairway DanmarkStar Air A/S
STARLING AIR V/PETER NORD-QUISTStatens KunstrådStatens Museum for KunstStatsbiblioteketStatsforvaltningerneSUN-AIR of Scandinavia A/SSundhedsstyrelsenTABUKATandsundhed Uden GrænserTaxinævnet i Region HovedstadenTeatrenes Interesse Organisation (TIO)Terres des HommesThisted KommuneThomas Cook Airlines Scandinavia A/STrafikselskaberne i DanmarkTV GLAD (Hovedstaden)TV GLAD (Syd)UdlændingeserviceUdviklings- og Formidlingscenteret påHandicapområdetU-landshjælp fra Folk til FolkU-landsorganisationen IBISUngdommens UddannelsesvejledningsUdviklingscenterUngdommens velUngdomsringenUNICEFUNI-FLY A/SUs-RadioVejlebibliotekerneViborg StiftVidens- og Formidlingscentret for Kø-benhavn og EsbjergZoologisk Have i KøbenhavnØkonomisk Forening for persontrans-portØnskefondenAalborg StiftAalborg TeaterAalborgbibliotekerneÅrhus Folkekirkelige TV (FK-TV)Århus StiftAarhus Teater
Side 13

Bilag 2

Høringssvar vedrørende udkast til forslag om ændring af lov om indhentelse

af børneattest i forbindelse med ansættelse af personale m.v. (børneattestlo-

ven) og lov om støtte til folkeoplysende voksenundervisning, frivilligt folkeop-

lysende foreningsarbejde og daghøjskoler samt om Folkeuniversitetet (folke-

oplysningsloven).

Skrevet med fed: Kommentarer

Andre: Ingen kommentarer1.

Landsforeningen for dramatisk virksomhed

2. Forsvarsministeriet3. Dansk Arbejdsgiverforening4. Forbrugerrådet5. Ligestillings- Kirkeministeriet6.

Bibliotekschefforeningen

7.

Socialpædagogernes Landsforbund

8.

Dansk Erhverv

9. Århus Stift10.

Bibliotekarforbundet

(til dels oversendt til Kulturministeriet)11. Forbrugerombudsmanden12. Lolland-Falsters Stift13.

Sundhedsstyrelsen

(til dels oversendt til ministerietfor Sundhed og Forebyggelse)14. Københavns kommune, Socialforvaltningen15. Ankestyrelsen16. Danske Teatres Fællesorganisation17.

Den Kristne Producentkomité

(oversendt til Ligestillings- og Kirkeministeriet)18.

DILEM

(oversendt til Ligestillings- og Kirkeministeriet)19. Danske Fysioterapeuter20. Advokatsamfundet21.

DGI

22. Danmarks Kordegneforening23. DanAdopt24.

Private Gymnasier og Studenterkurser

25.

Landsforeningen Frie Børnehaver og Fritidshjem

26. Social- og Integrationsministeriet27.

AOF Danmark

28. Det Kongelige Bibliotek29. Ungdommens Uddannelsesvejlednings Udviklingscenter30. Sammenslutningen Af Medier i Lokalsamfundet31. Dansk Socialrådgiverforening32.

Praktiserende Lægers Organisation

(oversendt til ministeriet for Sundhed og Forebyggelse)15.december 201115.december 201115.december 201119.december 201119.december 201119.december 201119.december 201119.december 201121.december 201121.december 201121.december 201122.december 201122.december 201122.december 201123.december 20112. januar 20122. januar 20122. januar 20122. januar 20123. januar 20123. januar 20123. januar 20124. januar 20124. januar 20124. januar 20124. januar 20124. januar 20124. januar 20124. januar 20124. januar 20124. januar 20124. januar 2012
Side 14
33. Danmarks Privatskoleforening34.

Amatørernes Kunst & Kultur Samråd

35. Lilleskolerne36. Datatilsynet37.

FTF

(oversendt til ministeriet for Sundhed og Forebyggelse)38. Ministeriet for Forskning, Innovationog Videregående Uddannelser39. Familiestyrelsen (nu Ankestyrelsen, Familieretsafdelingen)40. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri41.

Danske Sømands- og Udlandskirker

42.

Kulturelle Samråd i Danmark

43. Præsteforeningen44. Økonomi- og Indenrigsministeriet45.

Fritid & Samfund

46. Haderslev Stift47. Ligebehandlingsnævnet48.

Teatrenes Interesseorganisation

49.

Friluftsrådet

50.

Nationalmuseet

(til dels oversendt til Kulturministeriet)51.

Børne- og Ungdomsorganisationernes Samråd

52.

Producentforeningen

(til dels oversendt til Kulturministeriet)53.

Dansk Ungdoms Fællesråd

(til dels oversendt til Justitsministeriet)

54. KL55.

Erhvervs- og Selskabsstyrelsen

56. Helsingør Stiftsøvrighed57.

DSB

(oversendt til Transportministeriet)58.

Daginstitutionernes Lands-Organisation

59.

Dansk Skuespillerforbund

(oversendt til Kulturministeriet)60.

Børnesagens Fællesråd

61.

Danske Advokater

62.

LOS

63. Ministeriet for Børn og Undervisning64. Danske Regioner65.

Landsforeningen af Menighedsråd

(oversendt til Ligestillings- og Kirkeministeriet)66.

Børnerådet

67.

Dansk Psykologi Forening

68.

Danske Busvognmænd

(oversendt til Transportministeriet)69. Justitsministeriet
4. januar 20125. januar 20125. januar 20125. januar 20125. januar 20125. januar 20125. januar 20125. januar 20125. januar 20125. januar 20125. januar 20125. januar 20125. januar 20125. januar 20126. januar 20126. januar 20126. januar 20126. januar 20126. januar 20126. januar 20126. januar 20126. januar 20126. januar 20126. januar 20126. januar 20126. januar 20126. januar 20126. januar 20126. januar 20126. januar 20126. januar 20126. januar 20126. januar 20126. januar 20129. januar 201210. januar 201216. januar 2012