Skatteudvalget 2011-12
L 95
Offentligt
1103306_0001.png
1103306_0002.png
J.nr. 2011-511-0070Dato:12. april 2012
TilFolketinget - Skatteudvalget

L 95 - Forslag til lov om ændring af aktieavancebeskatningsloven, lig-

ningsloven, personskatteloven og forskellige andre love (Enklere be-

skatning af udlodninger fra investeringsforeninger og udvidet adgang

til udnyttelse af tab ved fraflytning m.v.).

Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 7 af 30. marts 2012.
Thor Möger Pedersen/ Lise Bo Nielsen

Spørgsmål 7:

Kan ministeren afkræfte, at de foreslåede forenklinger indebærer, at der skabes nye mulig-heder for at betale mindre i skat eller helt undgå at betale skat?

Svar:

Forslagets sigte er at skabe en mere enkel, sammenhængende og robust beskatning ikke atskabe nye muligheder for at betale mindre i skat eller helt at undgå at betale skat. Tværti-mod fjernes med forslaget nogle af de muligheder, de eksisterende regler giver for at speku-lere i den forskellige beskatning af aktie- og kapitalindkomst.Hovedelementerne i lovforslaget er en forenkling af beskatningen af minimumsudlodnin-gen fra udloddende investeringsforeninger, så beskatningen baseres på, hvad foreningenprimært investerer i, og enklere regler for opgørelsen af minimumsudlodningen, så opgørel-sen baseres på en samlet nettoopgørelse af indtægter, udgifter og tab.Det første element – ændringerne vedrørende beskatningen af minimumsindkomsten hosinvestorerne – vil blandt andet betyde, at investorerne ikke længere hverken kan eller skalspekulere i, om afkastet beskattes som aktie- eller kapitalindkomst. Det vil give en mererobust beskatning end efter de gældende regler, hvor der, på grund af den forskellige be-skatning af gevinst og tab ved salg af investeringsbeviser og beskatningen af minimumsud-lodningen, i visse tilfælde kan opnås en skattemæssig fordel ved at opnå afkastet ved salgaf beviset frem for i form af den årlige minimumsudlodning eller omvendt.Ændringerne vil indebære begrænsede forskydninger i, hvad der beskattes som henholdsvisaktie- og kapitalindkomst som følge af, at beskatningen afheleudbyttet ifølge forslagetskal afhænge af, om foreningen overvejende investerer i aktier eller obligationer. Det kanvære såvel en fordel som en ulempe for investor afhængig af afkastets størrelse og den på-gældendes indkomstforhold i øvrigt, og der er derfor ikke tale om en entydig lempelse.Desuden er det kun en beskeden andel af den formue, husholdningerne har placeret i inve-steringsforeninger, der er placeret i foreninger, der vil blive berørt af forslaget. Samlet setskønnes dette element i forslaget således ikke at have nævneværdige provenumæssige kon-sekvenser, jf. også de almindelige bemærkninger til lovforslaget.Det andet element – enklere regler for opgørelsen af minimumsudlodningen – indebærer, atforeningen skal foretage en samlet nettoopgørelse af indtægter, udgifter og tab. Heri liggerbl.a., at tab kan fradrages i alle kategorier af indtægter, uanset hvilken type værdipapir tabetvedrører. Herved lempes adgangen til fradrag, da tab på aktier og finansielle kontrakter idag kun kan modregnes i tilsvarende gevinster. Det betyder, at tab i visse tilfælde kan ud-nyttes tidligere end i dag. Men som det er anført i de almindelige bemærkninger til lovfors-laget, vurderes omfanget heraf at være begrænset, og dette element i forslaget vurderes så-ledes heller ikke at have nævneværdige provenumæssige konsekvenser.
Side 2