Skatteudvalget 2011-12
L 95
Offentligt
1103293_0001.png
1103293_0002.png
J.nr. 2011—511-0070Dato:12. april 2012
TilFolketinget - Skatteudvalget

L 95 - Forslag til lov om ændring af aktieavancebeskatningsloven, lig-

ningsloven, personskatteloven og forskellige andre love (Enklere be-

skatning af udlodninger fra investeringsforeninger og udvidet adgang

til udnyttelse af tab ved fraflytning m.v.).

Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 2 af 29. marts 2012. Spørgsmålet erstillet efter ønske fra Mads Rørvig (V).
Thor Möger Pedersen/ Lise Bo Nielsen

Spørgsmål 2:

Ifølge bilag 1 til reglerne om code of conduct er det en forudsætning for, at et konkret tiltagkan være i strid med reglerne om code of conduct, at der er tale om illoyal skattekonkurren-ce, herunder at foranstaltningen kan medføre tab af skatteprovenu for andre lande. Dvs. det,at udenlandske borgere stilles bedre end egne borgere, er ikke stridende mod code of con-duct reglerne.Ministeren bedes redegøre nærmere for, hvorledes det kan være i konflikt med code ofconduct, herunder medføre illoyal skattekonkurrence og tab af skatteprovenu for andre lan-de, at stille udenlandske investorer på samme måde, som hvis de havde investeret direkte ide underliggende værdipapirer. I denne forbindelse anmodes ministeren om at oplyse,hvorvidt han tillige anser de engelske og irske regler, som kun pålægger udbytteskat på ud-lodninger til indenlandske investorer, for at være i strid med code of conduct.

Svar:

EU's adfærdskodeks om fjernelse af skadelig skattekonkurrence (Code of Conduct forbusiness taxation), der stammer fra 1997, er ikke et juridisk bindende dokument, men har etpolitisk sigte. Kodeksen opregner en række kriterier for, hvornår der kan være tale om ska-delig skattekonkurrence.Et af kriterierne for, at der kan være tale om skadelig skattekonkurrence, er, hvis der er ind-rømmet skattefordele forbeholdt ikke-hjemmehørende.Som det er beskrevet i svaret på spørgsmål 1 betragtes såvel minimumsudlodningen someventuelle yderligere udlodninger fra udloddende investeringsforeninger som udbytte. Detgælder både i forhold til danske og udenlandske investorer.Jeg er klar over, at ønsket fra den finansielle branche er, at udbytteskatten lempes, så derikke skal indeholdes kildeskat i forhold til udenlandske investorer på grundlag af hele mi-nimumsindkomsten.Hvis udbyttebeskatningen lempes alene i forhold til udenlandske investorer, vil udbytte tilikke hjemmehørende blive beskattet mere lempeligt end udbytte til hjemmehørende. Det erpå denne baggrund, at der i høringsskemaet, der er oversendt til Folketinget, er taget detforbehold, at det ikke kan udelukkes, at det vil kunne anses for stridende mod Code ofConduct.Jeg må dog pointere, at det fælles adfærdskodeks vedrørende erhvervsbeskatning, som EU-landene er blevet enige om, ikke er så entydigt, at reglerne enten er ”sorte” eller ”hvide”.Derfor har jeg heller ikke anført, at der med sikkerhed vil være tale om regler, der er i stridmed Code of Conduct. Men meningen er jo også, at kodekset skal danne grundlag for drøf-telser mellem EU-landene bl.a. i den adfærdskodeksgruppe, der er etableret under Rådet. Påden baggrund kan jeg heller ikke udtale mig med sikkerhed om de engelske og de irske reg-ler.
Side 2