Skatteudvalget 2011-12
L 95 Bilag 8
Offentligt
1105926_0001.png
1105926_0002.png
1105926_0003.png
1105926_0004.png
Til lovforslag nr.L 95
Folketinget 2011-12
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 0. april 2012
1. udkasttil
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af aktieavancebeskatningsloven, ligningsloven,personskatteloven og forskellige andre love(Enklere beskatning af udlodninger fra investeringsforeninger og udvidet adgang til udnyttelse af tab ved fraflytterbeskatningm.v.)[af skatteministeren (Thor Möger Pedersen)]1. ÆndringsforslagSkatteministeren har stillet 12 ændringsforslag til lovfor-slaget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 29. februar 2012 og var til1. behandling den 22. marts 2012. Lovforslaget blev efter 1.behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og skatteministeren sendte den 1. december2011 dette udkast til udvalget, jf. SAU alm. del – bilag 73.Den 29. februar 2012 sendte skatteministeren de indkomnehøringssvar og et notat herom til udvalget.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget1 skriftlig henvendelse fra Finansrådet. [Skatteministerenhar over for udvalget kommenteret den skriftlige henvendel-se. ]SpørgsmålUdvalget har stillet 8 spørgsmål til skatteministeren tilskriftlig besvarelse, som denne har besvaret.3. Indstillinger [og politiske bemærkninger]<>Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin ogJavnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget oghavde dermed ikke adgang til at komme med indstillingereller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen. Der gøres opmærksom på, at et flertal elleret mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/mindretal ved afstemning i Folketingssalen.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAfskatteministeren,tiltrådt af <>:Til titlen1)Efter »love« indsættes: »og om ophævelse af lov omboligopsparing«.[Konsekvens af lovforslagets § 16]Til § 12)Nr. 8affattes således:
DokumentIdJournalnummer
2
»8.§ 19, stk. 4, 2. pkt.,affattes således »Et investeringssel-skab som nævnt i stk. 2 omfatter heller ikke en kontoførendeforening, der opfylder betingelserne i § 2, 2. og 3. pkt., i lovom beskatning af medlemmer af kontoførende investerings-foreninger.««[Rettelse af fejl]3)Nr. 22affattes således:»22.I§ 23, stk. 8, 1. pkt.,ændres »investeringsforening« til:»et investeringsinstitut med minimumsbeskatning«, »inve-steringsforeningsbeviset« til: »investeringsbeviset«, »for-eningens« til: »instituttets« og »investeringsforeningsbevis«til: »investeringsbevis«.«[Investeringsforeningsbevis ændres til investeringsbevis]4)I det undernr. 34foreslåede§ 39 B, stk. 5, 2. pkt.,ind-sættes efter »opgørelsen af nettotabet«: »og som fortsat er ipersonens besiddelse ved tilbageflytningen til Danmark«.[Tydeliggørelse af opgørelsen ved tilbageflytning til Dan-mark]Til § 55)Efter nr. 7 indsættes som nyt nummer. :»01.I§ 67, stk. 6,ændres »stk. 4« til: »stk. 3«.«[Manglende konsekvensændring]Til § 76)I det undernr. 6foreslåede§ 38 B, stk. 5, 2. pkt.,ind-sættes efter »opgørelsen af nettotabet«: »og som fortsat er ipersonens besiddelse ved tilbageflytningen til Danmark«.[Tydeliggørelse af opgørelsen ved tilbageflytning til Dan-mark]Til § 87)I den undernr. 9foreslåede§ 16 C, stk. 5, nr. 6,ind-sættes efter »indløsningen«: »jf. dog stk. 9«.[Tydeliggørelse af opgørelsen af minimumsindkomsten hvisder er foretaget udlodningsregulering]8)Det undernr. 9foreslåede§ 16 C, stk. 9,1. pkt.,affattessåledes:»Investeringsinstitutter, der er minimumsbeskattet, kanvælge at foretage en regulering af de indtægter, tab og admi-nistrationsudgifter, jf. stk. 4-6, der indgår ved opgørelse afminimumsindkomsten, som følge af udstedelse af nye bevi-ser og indløsning af beviser.«[Tydeliggørelse af kravene for udlodningsregulering og fjer-nelse af kravet om, at der skal indgå en regulering af udlod-ningsforpligtelsen i årsregnskabet]Til § 99)Efter nr. 3 indsættes som nye numre:»01.I§ 4, stk. 6,ændres »nr. 12« til: »nr. 11«.
02.I§ 4, stk. 7,ændres »nr. 10« til: »nr. 9«.«[Manglende konsekvensændringer]10)Efter nr. 6 indsættes som nyt nummer:»03.I§ 13, stk. 6,ændres to steder »nr. 10 eller 12« til: »nr.9 eller 11«.«[Manglende konsekvensændring]Til § 1011)Inr. 7ændres i den indledende tekst »4. pkt.« til: »3.pkt.«[Rettelse af fejl]Til § 1512)Istk. 2ændres »9-21« til: »9-15, 17-19« og »24« til:»22, 24-33«.[Rettelse af fejl]BemærkningerTil nr. 1Lovens titel foreslås ændret, da lov om boligopsparingforeslås ophævet i lovforslagets § 16.Til nr. 2Ved lov nr. 392 af 25. maj 2009 blev der ved ændring afbestemmelsen ved en fejl skrevet »foreninger« og ikke »in-vesteringsforeninger« ved henvisningen til lov om beskat-ning af medlemmer af kontoførende investeringsforeninger.Denne fejl rettes.Til nr. 3Investeringsforeningsbevis ændres til investeringsbevis.Til nr. 4Det foreslås, at det tydeliggøres, at der ved opgørelsen afden forholdsmæssige andel af værdien på tilbageflytnings-tidspunktet af aktier, fordringer og kontrakter, som indgikved opgørelsen af nettotabet, alene tages hensyn til de papi-rer, som fortsat er i personens besiddelse ved tilbageflytnin-gen til Danmark.Til nr. 5Der er tale om en manglende konsekvensændring.Til nr. 6Det foreslås, at det tydeliggøres, at der ved opgørelsen afden forholdsmæssige andel af værdien på tilbageflytnings-tidspunktet af aktier, fordringer og kontrakter, som indgikved opgørelsen af nettotabet, alene tages hensyn til de papi-rer, som fortsat er i personens besiddelse ved tilbageflytnin-gen til Danmark.Til nr. 7Det forslås, at det tydeliggøres, at investeringsinstitutterikke ved opgørelse af den årlige minimumsbeskatning kanforetage fradrag for udgifter, der er anvendt til indløsning af
3
beviser, hvis instituttet har valgt at anvende den foreslåederegel i ligningslovens § 16 C, stk. 9, i forbindelse med ud-stedelse af nye beviser og indløsning af beviser.Til nr. 8I det fremsatte lovforslag er der i § 8, nr. 9, foreslået ennyaffattelse af ligningslovens § 16 C. Den foreslåede § 16C, stk. 9, er en videreførelse af det gældende stk. 7 og 8 omregulering af minimumsudlodningen (minimumsindkom-sten) ved henholdsvis nyudstedelse og indløsning af investe-ringsbeviser som følge af ind- og udtræden – den såkaldteudlodningsregulering. Reglen er ændret, så det ikke er enbetingelse for at kunne blive omfattet af regelsættet for insti-tutter med minimumsbeskatning, at der foretages en sådanudlodningsregulering. Det er i stedet en valgregel, hvorefterinstitutter, der i deres regnskab har foretaget en regulering afudlodningsforpligtelsen som følge af nyudstedelse og ind-løsning, kan vælge at overføre denne udlodningsregulering,så den også indgår i den opgjorte minimumsindkomst.Vælges det at overføre udlodningsreguleringen, kan derikke ved opgørelse af minimumsindkomsten foretages fra-drag for de i året erhvervede indtægter og realiserede gevin-ster, der i løbet af året er anvendt til indløsning af bevisetsom følge af udtrædende deltagere, jf. den foreslåede § 16C, stk. 5, nr. 6.Da udenlandske investeringsinstitutter ofte er underlagtandre regler end danske investeringsforeninger, foreslås detat ændre den foreslåede regel, så det kommer til at fremgåklart af bestemmelsen, at det ikke er et krav for at anvendebestemmelsen, at instituttet er undergivet en udlodningsfor-
pligtelse. Desuden foreslås det at fjerne kravet om, at detskal fremgå af investeringsinstituttets årsregnskab, at derskal indgå en regulering af minimumsindkomsten. Hervedvil udenlandske investeringsinstitutter, som ikke har desamme regnskabskrav som de danske investeringsinstitutter,også have mulighed for at anvende bestemmelsen.Uanset at et investeringsinstitut vælger i forbindelse medudstedelse af nye beviser og indløsning at foretage den i detforeslåede § 16 C, stk. 9, nævnte regulering af minimums-indkomsten, kan instituttet undlade at foretage fradrag for dei stk. 5, nr. 6, nævnte udgifter ved opgørelsen.Til nr. 9Der er tale om konsekvensændringer, som følge af at § 4,stk. 1, nr. 9 ophæves, hvorved nr. 10 og 12 bliver nr. 9 og11.Til nr. 10Der er tale om en konsekvensændring, som følge af at §4, stk. 1, nr. 9 ophæves, hvorved nr. 10 og 12 bliver nr. 9 og11.Til nr. 11Der er ved en fejl i lovforslaget henvist til § 3, stk. 1, nr.19, 4. pkt. Der skulle have været henvist til 3. pkt.Til nr. 12Der er tale om rettelse af, at der ved en fejl er sket forkertangivelse af, hvilke numre i § 1, der skal være omfattet af §15, stk. 2.
Ane Halsboe-Larsen (S) Henrik Sass Larsen (S) Jacob Bjerregaard (S) John Dyrby Paulsen (S)Pernille Rosenkrantz-Theil (S) Simon Kollerup (S) Thomas Jensen (S) Nadeem Farooq (RV) Rasmus Helveg Petersen (RV)Camilla Hersom (RV) Jonas Dahl (SF) Jesper Petersen (SF) Frank Aaen (EL) Johanne Schmidt-Nielsen (EL)Jørgen Arbo-Bæhr (EL) Hans Andersen (V) Gitte Lillelund Bech (V)fmd.Martin Geertsen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V)Tina Nedergaard (V) Torsten Schack Pedersen (V) Troels Lund Poulsen (V) Mads Rørvig (V) Dennis Flydtkjær (DF)Mikkel Dencker (DF) Hans Kristian Skibby (DF) Karina Adsbøl (DF) Ole Birk Olesen (LA)nfmd.Brian Mikkelsen (KF)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)
474422171612
Liberal Alliance (LA)Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)
981111
4
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 95Bilagsnr.1234567TitelHøringssvar og høringsskema, fra skatteministerenUdkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetFastsat tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetRevideret tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetÆndringsforslag, fra skatteministerenHenvendelse af 16/4-12 fra FinansrådetÆndringsforslag, fra skatteministeren
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 95Spm.nr.1TitelSpm. om at redegøre for og begrunde forskellen i udenlandske inve-storers udbytteskat til Danmark, til skatteministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om, hvorvidt ministeren anser de engelske og irske regler, somkun pålægger udbytteskat på udlodninger til indenlandske investorer,for at være i strid med code of conduct m.v., til skatteministeren, ogministerens svar herpåSpm. om, hvordan lovforslaget kan leve op til sit formål om at fjernebarrierer, hvis reglerne om udenlandske investorers skattepligt på ud-bytter fra danske investeringsforeninger ikke ændres, til skatteministe-ren, og ministerens svar herpåSpm. om at redegøre for andre forhindringer, der kan være for at af-grænse skattepligten på udbytter fra en dansk investeringsforening, tilskatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, ministeren vil tage de nødvendige initiativer til at tilgodeseformålet med UCITS IV-direktivet og indarbejde dette i lovforslaget,til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at bekræfte, at ministeren vil arbejde for at sikre, at skatte-reglerne ikke opstiller barrierer for, at danske investeringsbeviser kanafsættes til udenlandske investorer, til skatteministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om at afkræfte, at de foreslåede forenklinger indebærer, at derskabes nye muligheder for at betale mindre i skat eller helt undgå atbetale skat, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at redegøre for størrelsen af de administrationsgebyrer, sominvesteringsforeninger opkræver, til skatteministeren, og ministerenssvar herpå
2
3
4
5
6
7
8