Danske bilister betalte i år 2010 42.996 mio.
kr.
i skatter og afgifter til statskassen.
Det synes vi i Venstre er rigtig, rigtig mange penge, og vi er ikke tilhængere af, at bilisterne nu skal betale flere skatter og afgifter, og derfor kan vi ikke støtte det foreliggende forslag.
Forslaget øger nemlig bilisternes årlige regning med 1 mia.
kr.
Der lægges op til, at den gennemsnitlige pris på en bil vil stige med 20.000 kr.
som følge af dette forslag, og for de danskere, der har en firmabil, vil forslaget betyde enten lavere lønninger eller køb af mindre biler – altså må folk opleve, at de enten får færre kroner i hånden, eller at de køber mindre biler, og så får statskassen færre penge ind.
Ja, hvordan hænger det så egentlig sammen?
I Venstre synes vi, at de danske bilister bidrager så rigeligt til finansieringen af det danske velfærdssamfund.
I Venstre er vi i stedet enige med regeringen i dens ønske om en provenuneutral omlægning af bilafgifterne.
Det mener vi at regeringen skulle have taget hul på i stedet for dette indgreb, som alene har til formål at redde regeringens og særlig SF's løfter fra valgkampen om billigere billetter til den kollektive trafik, i forbindelse med at betalingsringen afgik ved døden.
I 2007 gennemførte VK-regeringen en provenuneutral omlægning af bilafgifterne, som gjorde miljøvenlige og sikre biler billigere, mens biler, der ikke var miljøvenlige eller så sikre, steg i pris.
Konsekvensen af omlægningen har været, at nye biler i dag kører længere på literen end tidligere.
Jeg må nok indrømme, at det ikke alene skyldes omlægningen i 2007, men det har bestemt hjulpet og trukket i den rigtige retning.
Som sagt har regeringen annonceret, at den ønsker at lave en provenuneutral omlægning af bilafgifterne, og det vil være en god idé at fortsætte i det spor, som VK-regeringen lagde i 2007.
Men vi synes i Venstre, at det er en noget mærkelig fortolkning af ordet provenuneutral, når man så forlods starter med at opkræve 1 mia.
kr.
ekstra hos bilisterne.
At der er tale om løftebrud i forhold til regeringens gøren og laden, og hvad regeringen gik til valg på, er efterhånden trivielt, men desværre med dette forslag også relevant at fremhæve.
Skulle man bare tage regeringsgrundlaget til troende, skulle skatter og afgifter kun – og det er »kun« i de allerstørste citationstegn – hæves med 5 mia.
kr., men det blev så lige til 1 mia.
kr.
ekstra, da betalingsringen blev taget af bordet, og SF's valgløfte krakelerede fuldstændig.
Så fandt man på at tage 1 mia.
kr.
ekstra fra bilisterne.
Det giver vel måske op til 7 pct.
i lavere billetpriser, så vidt jeg husker, i stedet for løftet på de 40 pct.
Men selve forslaget indeholder også nogle stærkt bekymrende elementer ud over det rent finansielle, hvad også en række af høringssvarene giver udtryk for.
Forslaget lægger op til, at der skal ske en offentliggørelse af salgspriserne for de enkelte biler.
Det må man sige er en voldsom nyskabelse, og det vil skabe problemer i forhold til konkurrencesituationen på bilmarkedet.
Det er ikke bare noget, vi i Venstre finder på og mener, nej, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen skriver i sit høringssvar, at forslaget vil kunne svække konkurrencen, mindske effektiviteten i bilbranchen og påvirke samfundsøkonomien i negativ retning.
Det er klar tale.
I kommentaren til høringssvaret lover skatteministeren dog et ændringsforslag på området, men det er små justeringer, for selve kravet om offentliggørelse fastholdes, og det er vi altså yderst skeptiske over for i Venstre.
Ligeledes er det problematisk, at forslaget giver hjemmel til, at skatteministeren kan fastsætte regler om opgørelsen af den afgiftspligtige værdi på grundlag af et gennemsnit af de anmeldte afgiftsgrundlag.
Det er altså et skred væk fra den værdibaserede afgift.
Kan man som forbruger så være sikker på, at den pris, som man har betalt, hvis man har gjort en god handel, også holder, eller kan skatteministeren overtrumfe den indgåede pris, fordi den er lavere end gennemsnittet for lignende biler?
Det kritiseres også i høringssvarene, men den mulighed holder skatteministeren altså fast i.
Det kan give en helt urimelig retsstilling, hvor man som bilkøber ikke kan vide sig sikker på, om man nu også har betalt den endelige pris eller der kommer et girokort ind ad døren fra skatteministeren.
Som sagt synes vi i Venstre, at med 42.996 mio.
kr.
betaler de danske bilister rigeligt i skatter og afgifter.
Forslaget her vil betyde en øget betaling på 1 mia.
kr.
Det synes vi er en rigtig dårlig idé, og vi kan på ingen måde støtte forslaget.