Til lovforslag nr.
L 93
Folketinget 2011-12
Betænkning afgivet af Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri den 29. marts 2012
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af fiskeriloven
(Rådgivende udvalg, fiskeri af laks i visse vandsystemer, EU-pointsystem for alvorlige overtrædelser, beslaglæggelse af
fiskeredskaber m.v. og straffemyndighed for visse eksterritoriale overtrædelser)
[af fødevareministeren (Mette Gjerskov)]
1. Ændringsforslag
Venstres og Det Konservative Folkepartis medlemmer af
udvalget har stillet 2 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 23. februar 2012 og var til
1. behandling den 1. marts 2012. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Udvalget for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og fødevareministeren sendte den 9. decem-
ber 2011 dette udkast til udvalget, jf. FLF alm. del – bilag
107. Den 22. februar 2012 sendte ministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 16 spørgsmål til fødevareministeren
til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (S, RV, SF og EL) indstiller lovfor-
slaget til
vedtagelse uændret.
Et
mindretal
i udvalget (V, LA og KF) indstiller lovfor-
slaget til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Venstre og Det Konservative Folkeparti støtter de to EU-
forordninger: den såkaldte IUU-forordning og den dertilhø-
rende kontrolforordning, der regulerer retshåndhævelsen via
et pointsystem, og som ligger til grund for hovedindholdet i
lovændringerne.
Naturligvis skal vi beskytte havets ressourcer og sikre –
af hensyn til de mange lovlydige fiskere – at der sættes ind
over for ulovligt fiskeri.
Der er under udvalgsbehandlingen stillet spørgsmål til de
store retssikkerhedsmæssige betænkeligheder, der er ved
formuleringen af § 39 a. Advokatrådet og Danmarks Fiske-
riforening har rettelig påpeget, at de grundlæggende forvalt-
ningsretlige principper, herunder forbuddet mod at sætte
skøn under regel og iagttagelse af proportionalitetsprincip-
pet, tydeligt skal lægges til grund. Dette bør ministeren til-
stræbe.
Det bærende princip i grundloven er magtens tredeling.
Derfor er det også retssikkerhedsmæssigt særdeles betænke-
ligt, at man alene på et administrativt grundlag permanent
kan inddrage en fiskerilicens og retten til at være fartøjsfø-
rer. Den udøvende magt skal ikke også være dømmende.
Det vil de facto være tilfældet, når der ikke er en administra-
tiv klageadgang.
V og KF fremsætter derfor to ændringsforslag til lovfor-
slaget, der retter op på disse retssikkerhedsmæssige proble-
mer.
V og KF har noteret sig ministerens imødekommelse af
Fiskeriskolen i Thyborøn og Skagen Skipperskoles ønske
om, at der kan meddeles tilladelse til erhvervsmæssigt fiske-
ri, så praktikpladsproblemerne kan afhjælpes, jf. L 93 – svar
på spørgsmål 9. V og KF vil holde ministeren fast på mini-
sterens besvarelse af L 93 – spørgsmål 9, 13, 14 og 16, hvor
det loves, at lovændringen medtages ved næstkommende
ændring af fiskeriloven, og at ministeren vil arbejde for så-
vel en midlertidig som en varig løsning på problemet.
Et
andet mindretal
(DF) indstiller lovforslaget til
forka-
stelse.
Mindretallet vil stemme for de stillede ændringsfor-
slag.
Dansk Folkeparti (DF) støtter intentionerne, som ligger
bag lovforslaget. DF lægger vægt på, at der fiskes bæredyg-
AX013913