Miljøudvalget 2011-12
L 88 Bilag 5
Offentligt
1107316_0001.png
1107316_0002.png
NOTAT
MinisterenJ.nr.Den 19. april 2012
UDKAST TIL MINISTERENS BIDRAG TIL BETÆNKNING L883. Tilkendegivelse fra miljøministeren
Miljøministeren har tilkendegivet følgende over for udvalget:Niveauet for BATUdgangspunktet for det danske niveau for BAT er, at det skal flugte med EU-niveauet. Vi vil fradansk side arbejde for at løfte EU's BAT-krav og har derfor styrket den danske indsats i dettearbejde. Jeg forstår Venstres, Dansk Folkepartis, Liberal Alliances og DetKonservative ønske om, at Folketinget kan følge med i fastsættelsen af BAT-niveauet. Regeringensholdning til hver enkelt BAT-konklusion, som ifølge direktivet vil blive revideret ca. hvert 8. år, vilblive forelagt for Folketingets Europaudvalg samt Folketingets Miljøudvalg.Regeringens holdning til de enkelte BAT-konklusioner vil desuden blive drøftet med deorganisationer og virksomheder, der vil blive underlagt kravene samt med de danskemiljøteknologiproducenter, som kan drage konkurrencemæssige fordele af øget BAT-krav.Offentliggørelse af oplysninger om virksomhederSom minister går jeg ind for åbenhed i miljøforvaltningen og offentlighedens mulighed for atdeltage i miljødebatten. Når jeg foreslår, at reglerne om offentliggørelse af tilsynsoplysninger skalgælde alle virksomheder, er dette i god tråd med anbefalingerne fra Virksomhedsudvalg II, der blevnedsat i 2010 og havde deltagelse af bl.a. Landbrug & Fødevarer, DI og Dansk Erhverv.Anbefalingerne foreslår samme regelsæt for alle virksomheder – ikke kun IED-virksomheder - afhensyn til ønsket om et forenklet regelsæt på miljøområdet.Med hensyn til offentliggørelse af tilsynsrapporter vil det være tilsynsmyndighedens observationerpå virksomheden og eventuelle opfølgende reaktioner herpå, der vil blive offentliggjort. Hensynet tilnaboer til virksomheder og offentligheden i øvrigt er efter min opfattelse så stort, attilsynsrapporterne skal offentliggøres. Jeg kan oplyse, at tilsynsrapporten forud for offentliggørelsevil komme i høring hos virksomheden.BasistilstandsrapporterDe økonomiske byrder for de virksomheder, der er omfattet af kravet om overvågning af jord oggrundvand, er ganske rigtigt behæftet med usikkerheder. Dette skyldes, at kravet om overvågning afjord og grundvand hænger sammen med kravet om at udarbejde en basistilstandsrapport.Kommissionen er ifølge direktivet forpligtet til at udarbejde en vejledning om udarbejdelsen afbasistilstandsrapporter og er i gang med dette arbejde. Der udestår derfor stadig forskelligespørgsmål, der vil få betydning for beregningen af de økonomiske konsekvenser. Vejledningen
forventes at udkomme i slutningen af 2012. Jeg vil gerne give tilsagn om, at vejledningen vil bliveoversendt til Folketingets Miljøudvalg, når den udkommer.Reglen om, at oprydningsforpligtelsen påhviler den driftsherre, der driver virksomheden påophørstidspunktet, er en direkte følge af direktivet, som Danmark stemte for i november 2010. Jeg erikke begejstret for netop denne regel, da den ikke flugter med den danske model påjordforureningsområdet, men samlet set er direktivet til stor gavn for miljøet og for danskerhvervsliv.
2