Miljøudvalget 2011-12
L 88 Bilag 2
Offentligt
Industrial EmissionsDirective –implementeringKarsten B. Nielsen
IE-direktivet – implementering i DanmarkIndustrial Emissions Directive (IE-direktivet) er en sammenskrivning af 7eksisterende industridirektiver.Formålet er at reducere udledninger fra industrien i hele EU. Det vil bl.a. giverenere luft i Danmark og medføre markante besparelser i sundhedsrelateredeudgifter (anslået 275-375 mio. kr. årligt)I Danmark vil ca. 800 industrivirksomheder og 1200 husdyrbrug være omfattetaf reglerne. Fx store fjerkræ- og svinebrug, store mejerier, slagterier ogbryggerier, cementfabrikker, kemiske fabrikker, store kraft- og varmeværkerm.fl.
IE-direktivet trådte i kraft den 6. januar 2011. Implementeringsfristen er på 2 år.Vi skal derfor være ”i mål” senest den 7. januar 2013.IE-direktivet implementeres gennem et samlelovforslag, der vil blive fulgt op afen række bekendtgørelsesændringer.
IE-direktivet – nye tiltag1. BAT (bedste tilgængelige teknik)Krav om at anvende EU’s BAT-konklusioner om bedstetilgængelig teknik i forbindelse med miljøgodkendelser og vedrevurdering af miljøgodkendelserDanske virksomheder forventes i høj grad allerede at leve optil kravene i EU’s BAT-konklusioner - kan givekonkurrencefordel, at niveauet i EU hæves.
Danmark har ca. 700 producenter af miljøteknologiskeløsninger, fx inden for vandbesparende teknologier og vand-og luftrensning
IE-direktivet – nye tiltag2. BasistilstandsrapportKrav om kortlægning af jord- og grundvandsforurening forvisse virksomheder, der anvender farlige stoffer(basistilstandsrapport),Krav om oprensning af jord- og grundvandsforurening veddefinitivt driftsophør til samme niveau som rapporten.Ca. 375 virksomheder vurderes at anvende relevante, farligestoffer. Eksempelvis: Forbrændingsanlæg, overfladebehandlingaf metaller, glasuldfremstilling, fremstilling af farmaceutiskeprodukter, overfladebehandling med organiske produkter m.fl.
IE-direktivet – nye tiltag3. TilsynKrav om risikobaseret tilsyn. Risikovurdering ud fra:- hvor stor risiko er der for forurening?- er der tidligere overtrædelser af vilkår i en godkendelse?- er der tale om en EMAS-virksomhed (miljøledelse)?Flere miljøtilsyn, hvor miljørisikoen er høj. Færre tilsyn, hvormiljørisikoen er lavere. Tilsyn mellem hvert og hvert 3. år.
Miljømyndigheden skal lave en miljøtilsynsplanSom noget nyt skal tilsynsrapporter offentliggøres
Tiltag ifm. IE-direktivetDigitalisering
Digitale løsninger forventes at give administrative besparelser,men er ikke et krav i IE-direktivetDigitale løsninger til sagsbehandling skal give enkleregodkendelse, enklere tilsyn og enklere indberetning af miljødataNye digitale løsninger skal bygge videre på kendte systemer, somvirksomhederne i dag anvender på Virk.dkNye digitale løsninger skal spille sammen med de systemerkommunerne hver især har i forvejen
IE-direktivetResultat af høringen52 høringssvar til lovforslaget, heraf 20 med indholdsmæssige bemærkninger.Høringsparterne generelt positive over for lovforslaget. Høringssvarene har givetanledning til enkelte ændringer i lovforslaget og præciseringer af nogle afbemærkningerne.Høringssvarene har især drejet sig om etablering af det digitale system, krav ommåling af den eksisterende jord- og grundvandsforurening på visse virksomheder samtvirksomhedernes retsbeskyttelse i forbindelse med miljøgodkendelser.Miljøministeriet har imødekommet høringsparterne om bl.a.:-Der er blevet indarbejdet en særskilt klageadgang i visse situationer (revurdering),hvis en virksomhed skal lave en basistilstandsrapport.-Herudover er det blevet fastlagt at ved evt. længerevarende systemnedbrud iforbindelse med en ansøgning i det digitale system, vil det ikke komme ansøgeren tilskade.