Socialudvalget 2011-12, Socialudvalget 2011-12
L 86 Bilag 11, L 87 Bilag 11
Offentligt
1093384_0001.png
1093384_0002.png
1093384_0003.png
1093384_0004.png
1093384_0005.png
1093384_0006.png
Folketingets socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København KTlf. 3392 9300Fax. 3393 2518E-mail [email protected]J.nr. 201X- XXX
Dato 16. marts 2012
Hermed følger social- og integrationsministerens ændringsforslag til L87: Forslag til lov om ændring af forskellige love som følge af etable-ringen af Udbetaling Danmark og om ophævelse af lov om ændring afregler for statens udbetaling af refusion af kommunernes udgifter ihenhold til den sociale pensions- og bistandslovgivning m.v. (Forde-ling af myndighedsansvaret mellem kommunerne og Udbetaling Dan-mark m.v.).
ÆndringsforslagAf Social- og integrationsministerenTil § 21)Efter nr. 21 indsættes som nyt nummer:”01. I§ 45, stk. 5, nr. 1,der bliver stk. 6, nr. 1, ændres ”og 4” til: ”og 5”.”[Konsekvensændring som følge af forslaget til nr. 21]Til § 32)Inr. 5ændres ”§ 42, stk. 2, 2. pkt”, til: ”§ 42, stk. 2, 3. pkt”.[Rettelse af fejlagtig henvisning]
Til § 243)I den undernr. 3foreslåede affattelse af § 16, stk. 3, udgår 3. pkt.[Fjernelse af overflødig hjemmel]
Til § 264)Istk. 1ændres ”23” til: ”24”.[Rettelse af fejlagtig henvisning]Til § 27
2
5)Istk. 1, nr. 1, 2og4,ændres ”23” til: ”24”.[Rettelse af fejlagtig henvisning]Til § 26

6)

Efter stk. 7 indsættes som nye stykker:"Stk.8.På sagsområder, hvor myndighedsansvaret overgår til UdbetalingDanmark efter denne lovs §§ 4, 5 og 9, videregiver Københavns Kommunesenest den 1. august 2012 en elektronisk kopi af alle sager, hvori kommu-nen i perioden fra den 1. januar 2011 til den 1. marts 2012 traf endelig afgø-relse. Udbetaling Danmark må alene bruge de pågældende sager i uddan-nelsesøjemed og kun i perioden fra den 1. august 2012 til den 30. septem-ber 2012.Stk. 9.På sagsområder, hvor myndighedsansvaret overgår til UdbetalingDanmark efter denne lovs § 13, videregiver Københavns Kommune senestden 1. oktober 2012 en elektronisk kopi af alle sager, hvori kommunen iperioden fra den 1. januar 2011 til den 1. marts 2012 traf endelig afgørelse.Udbetaling Danmark må alene bruge de pågældende sager i uddannelses-øjemed og kun i perioden fra den 1. oktober 2012 til den 30. november2012.Stk. 10.På sagsområder, hvor myndighedsansvaret overgår til UdbetalingDanmark efter denne lovs §§ 1-3 og 24, videregiver Københavns Kommunesenest den 1. januar 2013 en elektronisk kopi af alle sager, hvori kommuneni perioden fra den 1. januar 2011 til den 1. marts 2012 traf endelig afgørelse.Udbetaling Danmark må alene bruge de pågældende sager i uddannelses-øjemed og kun i perioden fra den 1. januar 2013 til den 28. februar 2013.[Adgang for Udbetaling Danmark til at uddanne sit personale]
Bemærkninger
Til nr. 1Der er tale om en konsekvensrettelse som følge af forslaget til § 2, nr. 21.
Til nr. 2
Der er tale om rettelse af en fejlagtig henvisning til § 42, stk. 2, 2. pkt.
Til nr. 3
3Der er tale om en ændring som følge af, at der allerede er hjemmel i § 21,stk. 9, i forslag til lov om Udbetaling Danmark til at fastsætte nærmere reglerom regnskab mv. for alle de ydelser, der overgår til Udbetaling Danmark.
Til nr. 4
Der er tale om rettelse af en fejlagtig henvisning til § 23. Henvisningen errettet til § 24.
Til nr. 5
Der er tale om rettelse af en fejlagtig henvisning til § 23. Henvisningen errettet til § 24.
Til nr. 6Udbetaling Danmark blev etableret med den såkaldte etableringslov af 22.december 2010, jf. afsnit 1 i det fremsatte lovforslag (L 57). Som det fremgåraf lovforslaget til etableringsloven, L 57, vedrører de sagsområder, der skalovergå til Udbetaling Danmark, ydelser, der indgår i mange borgeres grund-forsørgelse. I lovforslag L 57 fremgår det således, at det er "afgørende", atovergangen af opgaver til Udbetaling Danmark "foregår så smidigt som mu-ligt og uden gene for borgerne.". Det fremgår også, at der skal ske en "enhensigtsmæssig planlægning af opgaveovergangen." Der henvises til be-mærkningerne til lovforslagets § 2 i de specielle bemærkninger til lovforslagL 57.Udbetaling Danmark skal med overtagelsen af ansvaret for sagsområ-derne udbetale ca. 180 mia. kr. årligt til ca. 2 mio. borgere. Det er afgørende,at serviceniveauet i forhold til borgerne opretholdes ved overgangen. Bor-gerne skal således fortsat modtage deres ydelser til tiden. Flere af ydelserne– social pension og barseldagpenge - udgør borgernes forsørgerydelser.Udbetaling Danmark skal overtage opgaverne i tre forskellige "bølger" frahenholdsvis den 1. oktober 2012, den 1. december 2012 og den 1. marts2013. Der henvises til § 25 i L 87, Forslag til lov om ændring af forskelligelove som følge af etableringen af Udbetaling Danmark og om ophævelse aflov om ændring af regler for statens udbetaling af refusion af kommunernesudgifter i henhold til den sociale pensions- og bistandslovgivning m.v. (For-deling af myndighedsansvaret mellem kommunerne og Udbetaling Danmarkm.v.).Kravet om en smidig overgang uden gene for borgerne indebærer nød-vendigvis, at Udbetaling Danmark skal uddanne sine medarbejdere i be-handling af konkrete sager på de relevante sagsområder. Denne uddannel-se skal foregå, inden myndighedsansvaret overtages, så Udbetaling Dan-mark er i stand færdigbehandle verserende sager og behandle nye sager påtilfredsstillende vis fra dag ét.
4Uddannelsen af medarbejderne vil finde sted i en periode på to må-neder forud for overførslen af hver af de tre bølger, hvor der overføres sags-områder til Udbetaling Danmark. For at sikre at medarbejderne i UdbetalingDanmark kan håndtere alle typer af sager, når sagsområderne overgår, erdet nødvendigt, at uddannelsen i konkret sagsbehandling er så virkeligheds-nær som mulig og at medarbejderne er fortrolige med de it-systemer, derskal understøtte sagsbehandlingen. Udbetaling Danmark har undersøgtmulighederne for at opbygge et undervisningsmiljø, hvori der alene benyttesfiktive sager. Udbetaling Danmark vurderer dog, at opbygningen af et sådananonymiseret undervisningsmiljø i it-systemerne vil koste minimum 10 mio.kr.Alternativt kan uddannelsen gennemføres ved brug af sager, derikke er anonymiseret fuldt ud. Denne løsning vil kræve anvendelse af langtfærre offentlige midler. Hertil kommer, at medarbejderne ved uddannelse i etfiktivt undervisningsmiljø risikerer, at uddannelsen bliver utilstrækkelig, fordider ikke kan udvikles sager til undervisningsbrug, der er tilstrækkeligt virke-lighedstro. Uddannelse med udgangspunkt i brug af rigtige sager giver såle-des en mere grundig uddannelse af medarbejderne, der er med til at under-støtte, at Udbetaling Danmark kan træffe rigtige afgørelser fra den dag,myndighedsansvaret overgår.Nærværende ændringsforslag skal på den baggrund sikre at detfornødne grundlag for en grundig uddannelse af medarbejderne i UdbetalingDanmark er til stede. Dette skal ske ved at udvælge en række rigtige sager iKøbenhavns Kommunen. Med forslaget gives der en klar og utvetydighjemmel til, Københavns Kommune har mulighed for og pligt til elektronisk atvideregive kopi af alle afgjorte sager fra 2011 og de første par måneder af2012 til Udbetaling Danmark på de sagsområder, hvor myndighedsansvaretovergår. Københavns Kommune har tilkendegivet over for Udbetaling Dan-mark, at kommunen er indforstået med at være Udbetaling Danmark be-hjælpelig med dette.Samtidigt skal ændringsforslaget sikre, at Udbetaling Danmark harhjemmel til at indsamle og bruge de pågældende sager i uddannelsesøje-med i en periode på to måneder før de tre forskellige tidspunkter for overfør-sel af sagsområderne. Sagerne må ikke bruges i andet øjemed.Udbetaling Danmark udvælger fra de modtagne sager et mindreantal sager, i alt ca. 400 sager, der konkret skal bruges i undervisningen.Udvælgelsen skal sikre, at der i det konkrete uddannelsesforløb indgår sa-ger, der er repræsentative for de opgaveområder, der overgår til UdbetalingDanmark.Både Københavns Kommunes elektroniske videregivelse og Udbeta-ling Danmarks elektroniske opbevaring af sagerne og brug af de udvalgtesager i forbindelse med uddannelsesforløbet vil indebære behandling affølsomme personoplysninger. Der kan for eksempel i få tilfælde indgå oplys-ninger om helbredsmæssige forhold i visse sager, der er omfattet af person-datalovens § 7, og oplysninger om væsentlige sociale problemer, der eromfattet af persondatalovens § 8. Det drejer sig for eksempel om visse sa-ger om boligstøtte, hvor der kan indgå oplysninger om at en person har etbevægelseshandicap. Det kan ligeledes dreje sig om oplysninger om, at enperson modtager førtidspension. Uddannelsesforløbet vil dog være kortva-rigt, og Udbetaling Danmark vil med en række tiltag sikre, at der ikke tilgås
5flere oplysninger end nødvendigt under uddannelsen, herunder vil medar-bejdernes brug af sagerne blive logget, ligesom oplysningerne i sagerne(navn, adresse, fritekstfelter) så vidt muligt vil blive ”blændet”.Forholdet til persondataloven og persondatadirektivetSom det fremgår af afsnit 2.7.2.1. i lovforslag nr. L 86 (forslag til lov omsagsbehandling og administration i Udbetaling Danmark), vurderes det, atUdbetaling Danmark skal betragtes som en "forvaltningsmyndighed, derudfører opgaver på det sociale område", jf. persondatalovens § 8, stk. 3, idetde fleste sagsområder, der foreslås overført til Udbetaling Danmark, måbetragtes som lovgivning på det sociale område. Det samme er tilfældet medKøbenhavns Kommune for så vidt angår de sager, som nærværende æn-dringsforslag vedrører.Social- og Integrationsministeriet har overvejet, om der - uden ved-tagelse af dette ændringsforslag - er hjemmel i persondatalovens behand-lingsregler til den beskrevne videregivelse fra Københavns Kommune ogUdbetaling Danmarks efterfølgende indsamling og anvendelse. Der findesdog kun i begrænset omfang sammenlignelig praksis fra for eksempel fraDatatilsynet. Det er Social- og Integrationsministeriets umiddelbare vurde-ring, at der ikke kan videregives oplysninger fra Københavns Kommune efterpersondatalovens § 8, stk. 3, som beskrevet i det foregående afsnit ovenfor,jf. blandt andet beskrivelsen i afsnit 2.7.1.2. i L 86 om videregivelse af oplys-ninger fra sociale myndigheder. Formålet med ændringsforslaget er såledesat sikre et klart og utvetydigt lovgrundlag for videregivelsen.Det forudsættes videregivelsen fra Københavns Kommune til UdbetalingDanmark og Udbetaling Danmarks indsamling og efterfølgende brug af deudvalgte sager i alle tilfælde sker inden for rammerne af EU´s persondatadi-rektiv (direktiv 95/46/EF) og reglerne i persondataloven i øvrigt. Persondata-lovens § 8, stk. 3, er ikke en direktivbestemt bestemmelse, jf. beskrivelsen iafsnit 2.10. i lovforslag nr. L 86. Behandling af personoplysninger, herundervideregivelse, kan ske for at et retskrav kan fastsættes, gøres gældendeeller forsvares efter artikel 8, stk. 2, litra e, 2. led, i EU´s persondatadirektiv.Som det fremgår af det nævnte afsnit 2.10. i L 86, antages det, at dennebestemmelse omfatter myndigheders behandling af oplysninger som led imyndighedsudøvelse. Bestemmelsen svarer til persondatalovens § 7, stk. 2,nr. 4.Offentlig myndighedsudøvelse er typisk konkrete forvaltningsafgørel-ser, men myndighedsudøvelse af mere faktisk karakter såsom undervisningaf en myndigheds medarbejdere må i et vist begrænset omfang også væreomfattet. Det må særligt gælde her, hvor undervisningen knytter sig megettæt til det arbejde med konkrete afgørelser, som Udbetaling Danmark skalvære forberedt på til at overtage ansvaret for inden myndighedsovergangen.Den beskrevne videregivelse fra Københavns Kommune af rigtige sager ogdet korte efterfølgende uddannelsesforløb er som nævnt helt afgørende for,at Udbetaling Danmark kan leve op til kravet om en smidig overgang. Be-handlingen af personoplysninger må derfor anses for at være i overens-stemmelse med persondatadirektivet.Det bemærkes i den forbindelse, at persondatalovens § 5's krav om,at behandlingen kun kan ske til saglige formål, og hvis behandlingen er pro-portional, vil blive overholdt under uddannelsesforløbet. For eksempel vil
6Udbetaling Danmark ikke udvælge flere af de videregivne sager til den kon-krete uddannelse end nødvendigt. Udbetaling Danmark vil som dataansvar-lig myndighed for de oplysninger, myndigheden modtager/indsamler fra Kø-benhavns Kommune i øvrigt sikre sig, at persondataloven overholdes underuddannelsesforløbet, herunder lovens krav om sletning og sikkerhed.Det er hensigten med formuleringen af den foreslåede bestemmelseat fastslå udtrykkeligt hvilke sager, der skal videregives fra KøbenhavnsKommune, og som dermed skal indsamles af Udbetaling Danmark. Da detikke er muligt på konkret "sags-niveau" at lovgive om, hvilke sager, der skalbruges i uddannelsesøjemedet, vil Udbetaling Danmark nødvendigvis fåvideregivet flere sager, end de ca. i alt ca. 400 sager, der bliver behov for atbruge i uddannelsesforløbet.Social- og Integrationsministeriet har overvejet ændringsforslagets forhold tiloplysningspligten i persondatalovens § 29, der vedrører situationer, hvorpersonoplysninger indsamles hos andre end de registrerede. Oplysningsplig-ten indebærer, at den registrerede skal underrettes om bl.a. den dataansvar-lige myndigheds identitet, formålene med behandlingen af personoplysnin-ger og alle yderligere oplysninger, der må anses for nødvendige for, at denregistrerede kan varetage sine interesser. Der kan ske fravigelse af oplys-ningspligten, hvis den registrerede allerede er bekendt med oplysningerneom den registreredes identitet mv. eller videregivelsen udtrykkeligt er fastsati henhold til lov, jf. § 29, stk. 2.Som følge af den udtrykkelige fastsættelse i ændringsforslaget afKøbenhavns Kommunes videregivelse og Udbetaling Danmarks indsamlingaf sager, er det Social- og Integrationsministeriets vurdering, at persondata-lovens § 29, stk. 1, om oplysningspligt ikke gælder for Københavns Kommu-nes og Udbetaling Danmarks behandling af personoplysninger om de per-soner, de videregivne, indsamlede og efterfølgende benyttede sager vedrø-rer, jf. lovens § 29, stk. 2, 2. led.Det vil alene være ansatte i Udbetaling Danmark, som konkret harbehov for undervisning ved brug af personoplysninger og som er undergivettavshedspligt, der får adgang til personoplysningerne.De personoplysninger, der som følge af forslaget videregives fraKøbenhavns Kommune til Udbetaling Danmark med henblik på undervis-ning, må udelukkende anvendes til undervisning.Alle der deltager i undervisningen, skal have modtaget behørig in-struktion om, hvorledes de personoplysninger, der indgår, må behandles.De lokaler, der benyttes til behandling af personoplysninger i forbin-delse med undervisningen, skal desuden være indrettet med henblik på atforhindre uvedkommende – herunder også andre ansatte i Udbetaling Dan-mark og ATP – adgang til personoplysningerne.
Karen Hækkerup
/Bent Nielsen