Beskæftigelsesudvalget 2011-12
L 85 Bilag 1
Offentligt
LIGESTILLLINGSVURDERINGAF LOVFORSLAG27. januar 2012
Lov om ændring af lov om sygedagpenge(Ændring af frister for anmeldelse af sygefravær samt anmodningom sygedagpenge m.v. for bedre at udnytte den digitale indbe-retningsløsning (SDPI-løsningen))Myndighed/AfsenderLovens ikrafttrædelsesdatoKontaktpersonTelefonE-mailBaggrund for loven
J.nr. 2011-0009615/MSM
Beskæftigelsesministeriet / Arbejdsmarkedsstyrel-sen
Formålet med lovforslaget er at sikre en mere effektiv udsendelse af oplysnings-skemaet til sygemeldte borgere ved anvendelse af den digitale indberetningsløsningtil brug for anmeldelse af sygefravær samt anmodning om refusion af sygedagpen-ge og dagpenge efter barselloven (SDPI-løsningen).Formålet med lovforslaget er endvidere at få tilpasset sygedagpengelovens reglerom anmeldelse af sygefravær og om anmodning om sygedagpenge fra kommunen.Det skal sikre, at flest mulige sygedagpengesager oprettes via den digitale SDPI-løsningen. Derved opnås et effektiviseringspotentiale, så kommunerne kan brugemere tid på deres kerneopgave - at hjælpe borgere i job og uddannelse. Desudenopnås kvalitetssikring af de oplysninger, der skal afgives, så borgeren i højere gradfår den rette ydelse og indsats.Lovforslagets formål
For det første foreslås en mere effektiv udsendelse af oplysningsskemaet til syge-meldte borgere. Det vil sikre, at en sygemeldt borger ikke modtager flere brevemed få dages mellemrum i begyndelsen af sygefraværsperioden. Brevene genereresautomatisk og samsendes, hvilket sparer tid for de kommunale sagsbehandlere ogreducerer udgifterne til porto.En mere effektiv udsendelse af oplysningsskemaet fra kommunen vil ligeledes væ-re med til at sikre, at arbejdsgiverens anmeldelsespligt kan rykkes fra 4 til 5 uger,uden at det går ud over kommunens mulighed for at kunne iværksætte en opfølg-ning overfor sygemeldte borgere, der modtager løn under sygefraværet, inden ud-gangen af 8. uge, som loven foreskriver.Formålet med lovforslaget er endvidere at få ensrettet reglerne om, hvem der harpligt til at anmelde en lønmodtagers sygefravær til kommunen og fristerne for an-meldelse. Det foreslås derfor, at alle arbejdsgivere skal anmelde sygefravær for de-res lønmodtagere, samt at arbejdsløshedskassen skal anmelde sygefraværet fordagpengeberettiget ledige medlemmer. Det skal sikre, at flest mulige sygedagpen-gesager oprettes via SDPI-løsningen med dertilhørende kontrolelementer og effek-tiviseringspotentiale i kommunerne. Derved kan der frigives ressourcer til brug foren effektiv sygeopfølgning.
Af samme grund er der ligeledes behov for at fastsætte en pligt for et sygemeldt le-digt medlem til at anmelde sygefraværet til arbejdsløshedskassen, svarende til denpligt som en lønmodtager i beskæftigelse i dag har til at anmelde sygefraværet tilarbejdsgiveren. På den måde sikres, at det også for denne persongruppe fortsat erden sygemeldte, som har pligt til at initiere opstart af sygedagpengesagen.Derudover er der behov for at justere tidspunktet, hvorfra anmodningsfristen forhenholdsvis en lønmodtager og et ledigt medlem af en arbejdsløshedskasse, somskal modtage sygedagpenge fra kommunen, beregnes. I dag beregnes fristen på enuge fra 1. sygefraværsdag. Fremover skal fristen beregnes fra afsendelsen af under-retningsbrevet fra SDPI-løsningen. Fristen fastsættes til 8 dage fra afsendelsen, så-ledes at fristen ensrettes med fristen for returnering af oplysningsskemaet.Den primære målgruppe for lovforslaget
Lovforslaget sikrer en mere effektiv udsendelse af oplysningsskemaet til den sy-gemeldte og at beregningen af sygemeldtes frist for anmodning om sygedagpengefra kommunen tilpasses SDPI-løsningen. Forslagene vil i et lidt større omfang be-røre kvinder end mænd, idet godt 54 pct. af sygedagpengemodtagerne er kvinder.Lovforslaget pålægger endvidere syge ledige dagpengeberettiget medlemmer af enarbejdsløshedskasse at anmelde sygefraværet til arbejdsløshedskassen på første sy-gefraværsdag. Forslaget vil i et lidt større omfang berøre kvinder end mænd, idetgodt 54 pct. af de sygemeldte, der kommer fra ledighed, er kvinder.De sekundære målgrupper for lovforslaget
Lovforslaget er i forhold til målgruppen kønsneutralt.Baggrunden for konklusionen er, at der i lovforslaget gives lige rettigheder/pligtertil kvinder og mænd, og at lovforslaget ikke skønnes at påvirke de strukturer, der idag stiller mænd og kvinder forskelligt.Det forhold, at flere kvinder end mænd er sygedagpengemodtagere, og der er flerekvinder end mænd blandt de dagpengeberettigede ledige medlemmer af en arbejds-løshedskasse, som modtager sygedagpenge, er ikke en følge af de gældende reglereller de foreslåede ændringer. Det er derimod en følge af de allerede eksisterendestrukturer på arbejdsmarkedet.Det skønnes derfor, at det ikke vil være nødvendigt at gennemføre en egentlig vur-dering af de ligestillingsmæssige konsekvenser af lovforslaget.
2