Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2011-12
L 84 Bilag 9
Offentligt
1099841_0001.png
1099841_0002.png
1099841_0003.png
1099841_0004.png
Til lovforslag nr.L 84
Folketinget 2011-12
Betænkning afgivet af Klima-, Energi- og Bygningsudvalget den 29. marts 2012
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af lov om fremme af energibesparelser i bygninger,lov om bygnings- og boligregistrering samt byggeloven(Fremrykning af pligten til energimærkning af bygninger, annoncering af energimærket ved salg og udleje, sanktioner oggodkendelsesordning for installatører af små VE-anlæg, styrkelse af dataindsamling om energiforbrug, ophævelse af monopolpå udstedelse af VA-godkendelser og omfanget af pligten til at tegne en byggeskadeforsikring m.v.)[af klima-, energi- og bygningsministeren (Martin Lidegaard)]1. ÆndringsforslagKlima-, energi- og bygningsministeren har stillet 1 æn-dringsforslag til lovforslaget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 8. februar 2012 og var til1. behandling den 23. februar 2012. Lovforslaget blev efter1. behandling henvist til behandling i Klima-, Energi- ogBygningsudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og klima-, energi- og bygningsministerensendte den 4. november 2011 dette udkast til udvalget, jf.KEB alm. delbilag 56. Den 8. februar 2012 sendte klima-,energi- og bygningsministeren de indkomne høringssvar oget notat herom til udvalget. Den 22. marts 2012 sendte mini-steren yderligere et høringssvar og et notat herom til udval-get.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget1 skriftlig henvendelse fra Rejsearbejdere.dkKlima-, energi- og bygningsministeren har over for ud-valget kommenteret den skriftlige henvendelse til udvalget.SpørgsmålUdvalget har stillet 5 spørgsmål til klima-, energi- ogbygningsministeren til skriftlig besvarelse, som denne harbesvaret.3. Indstillinger og politiske bemærkningerEtflertali udvalget (udvalget med undtagelse af DF) ind-stiller lovforslaget tilvedtagelsemed det stillede ændrings-forslag.Etmindretali udvalget (DF) indstiller lovforslaget tilfor-kastelseved 3. behandling, men vil stemme for det stilledeændringsforslag.Dansk Folkeparti støtter ikke lovforslaget, da partiet fin-der, at det indeholder flere uacceptable elementer. Bl.a. skalder peges på, at Dansk Folkeparti ikke vil medvirke til atimplementere et EU-direktiv, hvor EU blander sig i sager,som sagtens kunne være håndteret af medlemsstaterne aleneuden indblanding fra EU. Her tænkes særlig på direktivetsregler om, hvorledes energimærkning skal fremgå af annon-ceringen ved ejendomshandler. Dansk Folkeparti kan desu-den ikke acceptere kravet om, at større butikker, restauran-ter, banker og hoteller forpligtes til at skilte med deres ener-gimærkning.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAfklima-, energi- og bygningsministeren,tiltrådt afudval-get:Til § 31)Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:»01.I§ 22, stk. 1,indsættes som3. pkt.:
AX013912
2
»Dog kan kommunalbestyrelsen i en konkurssituationmeddele dispensation fra § 25 C, stk. 2, jf. § 25 C, stk. 3,hvis der ikke kan tegnes en byggeskadeforsikring.««[Dispensationsadgang fra pligten til at tegne en byggeskade-forsikring i konkurssituationer]BemærkningerTil nr. 1Reglerne om obligatorisk byggeskadeforsikring findes ibyggelovens kapitel 4 A, §§ 25 A-F. I følge byggelovens §25 A, stk. 1, skal en bygherre, der opfører ny bebyggelse,som hovedsagelig skal anvendes til beboelse, forsikre be-byggelsen mod byggeskader, der har deres årsag i forholdved opførelsen af byggeriet.Ifølge byggelovens § 25 C, stk. 1, skal en professionelbygherre samtidig med ansøgning om byggetilladelse doku-mentere, at der er indhentet tilbud på en byggeskadeforsik-ring. Ifølge byggelovens § 25 C, stk. 2, skal den professio-nelle bygherre samtidig med færdigmeldingen af byggeriettil kommunen dokumentere, at der er tegnet en byggeskade-forsikring, og at præmien er betalt.Af byggelovens § 22, stk. 1, 2. pkt., fremgår det, at derikke kan dispenseres fra reglerne om obligatorisk byggeska-deforsikring.Der er i den seneste tid set en række eksempler på kon-kurssager, hvor en manglende dispensationsadgang fra teg-ningspligten i § 25 A, stk. 1, har vist sig endog meget uhen-sigtsmæssig i forhold til dokumentationskravet i § 25 C, stk.2. Det drejer sig om de tilfælde, hvor der opføres byggeri,der er omfattet af byggelovens regler om obligatorisk byg-geskadeforsikring, men hvor den professionelle bygherregår konkurs, inden byggeskadeforsikringen er tegnet, det vilsige, inden den professionelle bygherre har accepteret for-sikringsselskabets tilbud på byggeskadeforsikringen.I en konkurssituation står forbrugeren med et helt ellerdelvis færdigt byggeri, der er omfattet af byggelovens reglerom obligatorisk byggeskadeforsikring, men hvor der ikkelængere er en professionel bygherre, der kan tegne forsikrin-gen. Da der ikke kan dispenseres fra reglerne, skal kommu-nerne kræve dokumentation for, at der er tegnet en bygge-
skadeforsikring, før kommunen kan færdigbehandle sagen,hvilket er en forudsætning for, at forbrugeren lovligt kanflytte ind i beboelsen. Det er den professionelle bygherre,der skal færdigmelde byggeriet og i den forbindelse doku-mentere, at der er tegnet en byggeskadeforsikring, hvilket ipraksis er umuligt, hvis den professionelle bygherre er gåetkonkurs. Det betyder, at forbrugeren i princippet vil boulovligt i den nyetablerede beboelse.Det foreslås derfor, at der i byggelovens § 22, stk. 1, ind-føres en snæver dispensationsadgang fra tegningspligten i §25 A, stk. 1, i konkurssituationer, således at kommunen ikonkurssituationer kan dispensere fra dokumentationskraveti byggelovens § 25 C, stk. 2, hvor der ikke kan findes en ny,professionel bygherre, der kan tegne en byggeskadeforsik-ring. Dispensationen kan gives fra konkursdekretets afsigel-se.En dispensationsadgang fra tegningspligten i konkurssi-tuationer vil for det første sikre en bedre forbrugerbeskyttel-se, fordi forbrugeren kan bo i sit nye hus lovligt. Derudoverer det forventningen, at en dispensationsadgang fra teg-ningspligten vil lette kommunernes sagsbehandling, fordider ikke skal bruges ressourcer på at kræve dokumentationfor noget, der reelt ikke kan fremskaffes.Det skal bemærkes, at forbrugeren rent erstatningsretligtikke stilles bedre med indførelsen af dispensationsadgangen.Da byggeskadeforsikringen først træder i kraft ved afleve-ring, jf. byggelovens § 25 B, stk. 3, vil forbrugeren i tilfældeaf den professionelle bygherres konkurs, og hvor der ikkekan findes en ny professionel bygherre, der kan tegne enbyggeskadeforsikring, være stillet, som før reglerne om ob-ligatorisk byggeskadeforsikring trådte i kraft. Det vil sige, atforbrugeren selv må rette eventuelle krav om skadesudbe-dring mod den ansvarlige entreprenør.Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin ogJavnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget oghavde dermed ikke adgang til at komme med indstillingereller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen.
Henrik Sass Larsen (S) Jens Joel (S) Karin Gaardsted (S) Ole Hækkerup (S) Pernille Rosenkrantz-Theil (S) Jeppe Kofod (S)Flemming Møller Mortensen (S) Rasmus Helveg Petersen (RV) Lone Loklindt (RV) Lotte Rod (RV) Steen Gade (SF)fmd.Jesper Petersen (SF) Per Clausen (EL) Frank Aaen (EL) Lars Dohn (EL) Thomas Danielsen (V)nfmd.Henrik Høegh (V)Jacob Jensen (V) Lars Christian Lilleholt (V) Ellen Trane Nørby (V) Ulla Tørnæs (V) Eyvind Vesselbo (V)Mikkel Dencker (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) René Christensen (DF) Kristian Thulesen Dahl (DF)Villum Christensen (LA) Mike Legarth (KF) Mai Henriksen (KF)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
3
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)
474422171612
Liberal Alliance (LA)Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)
981111
4
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 84Bilagsnr. Titel1Høringsnotat og høringssvar, fra klima-, energi- og bygningsministe-ren2Henvendelse af 9/2-12 fra Rejsearbejdere.dk3Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget41. udkast til betænkning5Ændringsforslag fra klima-, energi- og bygningsministeren62. udkast til betænkning7Supplerende høringsnotat og høringssvar, fra klima-, energi- og byg-ningsministeren83. udkast til betænkningOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 84Spm.nr.12TitelSpm. om kommentar til henvendelsen af 9/2-12 fra Rejsearbejdere.dk,til klima-, energi- og bygningsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilke dele af lovforslaget der implementerer direktiverne2010/31/EU og 2009/28/EF, og hvilke dele af lovforslaget der ikkevedrører disse direktiver, til klima- energi- og bygningsministeren, ogministerens svar herpåSpm. om, i hvilken udstrækning lovforslagets implementering af di-rektiverne adskiller sig fra direktivernes minimumskrav, og om argu-menterne for disse afvigelser, til klima- energi- og bygningsministe-ren, og ministerens svar herpåSpm. om niveauet for de administrative bøder, som loven giver hjem-mel til, til klima- energi- og bygningsministeren, og ministerens svarherpåSpm. tilbagetagetSpm. om, hvilke konsekvenser lovforslaget får i forhold til udleveringeller offentliggørelse af personfølsomme oplysninger, til klima-, ener-gi- og bygningsministeren, og ministerens svar herpå
3
4
56