Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2011-12
L 84 Bilag 5
Offentligt
Ændringsforslag stillet den {FREMSAT} inden for betænkningen
Ændringsforslagtil 2. behandling af
forslag til lov om ændring af lov om fremme afenergibesparelser i bygninger, lov om bygnings- ogboligregistrering og byggeloven(Fremrykning af pligten til energimærkning af bygninger, annoncering af energimærket ved salg ogudleje, sanktioner og godkendelsesordning for installatører og montører af små VE-anlæg, styrkelseaf dataindsamling om energiforbrug, ophævelse af monopol på udstedelse af VA-godkendelser ogomfanget af pligten til at tegne en byggeskadeforsikring m.v.)[af klima-, energi- og bygningsministeren]
1)
Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:»01) I§ 22, stk. 1,indsættes som3. pkt.:Dog kan kommunalbestyrelsen i en konkurssituation meddele dispensation fra § 25 C, stk. 2, jf. §25 C, stk. 3, hvis der ikke kan tegnes en byggeskadeforsikring.«[Dispensationsadgang fra pligten til at tegne en byggeskadeforsikring i konkurssituationer]BemærkningerTil nr. 1Reglerne om obligatorisk byggeskadeforsikring findes i byggelovens kapitel 4A, §§ 25 A-F. Ifølge byggelovens § 25 A, stk. 1, skal en bygherre, der opfører ny bebyggelse, som hovedsageligtskal anvendes til beboelse, forsikre bebyggelsen mod byggeskader, der har deres årsag i forhold vedopførelsen af byggeriet.I følge byggelovens § 25 C, stk. 1, skal en professionel bygherre samtidig med ansøgning ombyggetilladelse dokumentere, at der erindhentet tilbudpå en byggeskadeforsikring. I følge bygge-lovens § 25 C, stk. 2, skal den professionelle bygherre samtidig med færdigmeldingen af byggeriettil kommunen dokumentere, at der ertegneten byggeskadeforsikring og at præmien er betalt.Af byggelovens § 22, stk. 1, 2. pkt. fremgår det, at der ikke kan dispenseres fra reglerne om obli-gatorisk byggeskadeforsikring.
Der er den seneste tid set en række eksempler på konkurssager, hvor en manglende dispensations-adgang fra tegningspligten i § 25 A, stk. 1, har vist sig endog meget uhensigtsmæssig i forhold tildokumentationskravet i § 25 C, stk. 2. Det drejer sig om de tilfælde, hvor der opføres byggeri, derer omfattet af byggelovens regler om obligatorisk byggeskadeforsikring, men hvor den professio-nelle bygherre går konkurs inden byggeskadeforsikringen er tegnet, dvs. inden den professionellebygherre har accepteret forsikringsselskabets tilbud på byggeskadeforsikringen.I en konkurssituation står forbrugeren med et helt eller delvist færdigt byggeri, der er omfattet afbyggelovens regler om obligatorisk byggeskadeforsikring, men hvor der ikke længere er en profes-sionel bygherre, der kan tegne forsikringen. Da der ikke kan dispenseres fra reglerne, skal kommu-nerne kræve dokumentation for, at der er tegnet en byggeskadeforsikring før kommunen kan fær-digbehandle sagen, hvilket er en forudsætning for, at forbrugeren lovligt kan flytte ind i beboelsen.Det er den professionelle bygherre, der skal færdigmelde byggeriet og i den forbindelse dokumente-re, at der er tegnet en byggeskadeforsikring, hvilket i praksis er umuligt, hvis den professionellebygherre er gået konkurs. Det betyder, at forbrugeren i princippet vil bo ulovligt i den nyetableredebeboelse.Det foreslås derfor, at der i byggelovens § 22, stk. 1, indføres en snæver dispensationsadgang frategningspligten i § 25 A, stk. 1, i konkurssituationer, således at kommunen i konkurssituationer kandispensere fra dokumentationskravet i byggelovens § 25 C, stk. 2, hvor der ikke kan findes en ny,professionel bygherre, der kan tegne en byggeskadeforsikring.En dispensationsadgang fra tegningspligten i konkurssituationer vil for det første sikre en bedreforbrugerbeskyttelse, fordi forbrugeren kan bo i sit nye hus lovligt. Derudover er det forventningen,at en dispensationsadgang fra tegningspligten vil lette kommunernes sagsbehandling, fordi der ikkeskal bruges ressourcer på at kræve dokumentation for noget, der reelt ikke kan fremskaffes.