Skatteudvalget 2011-12
L 82 Bilag 1
Offentligt
1077536_0001.png
1077536_0002.png
1077536_0003.png
1077536_0004.png
1077536_0005.png
J.nr. 2011-231-0053Dato: 8. februar 2012
TilFolketinget - Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt de modtagne hø-ringssvar vedrørende forslag til lov om ændring af tobaksafgiftsloven(Fastsættelse af minimumsantal af cigaretter i cigaretpakker).
Thor Möger Pedersen/Susanne R. Andersen
Høringsskema indeholdende høringssvar og kommentarer hertil vedrørende forslagtil lov omændring af tobaksafgiftsloven (Fastsættelse af minimumsantal af cigaretter i cigaretpakker).

Høringspart

AdvokatrådetDansk Erhverv

Høringssvar

Ingen bemærkningerForslaget betyder, at der indfø-res en regulering, som vil havevarige effekter på en mulig pro-blemstilling, som grundlæggen-de kun ville forekomme i en kortperiode pga. afgiftsstigningen.

Kommentar

Forslaget er i overensstemmelsemed EU og WHO, som netopanbefaler, at der indføres mini-mumspakkestørrelser for ciga-retter. Der er således ikke kuntale om en regulering af en pro-blemstilling, som optræder iforbindelse med den netop ved-tagne afgiftsstigning.Forslaget medfører, at der ind-føres en højere prisbarriere fornye rygere, da det ikke længerevil være muligt at købe færrecigaretter i billigere pakker,herunder 10 styk.Minimumspakkestørrelsen er ibl.a. Tyskland og Sverige fast-sat ved 19 styk, men størstede-len af de EU lande, som harindført minimumspakkestørrel-ser, har fastsat grænsen ved 20styk.Det er ikke Skatteministerietsforventning, at forslaget isoleretset vil medføre en øget grænse-handel, da forslaget ikke med-fører prisstigninger pr. cigaret,og det forventes, at forbrugerneer så rationelle, at de kan gen-nemskue det forhold, at der erfærre cigaretter i en 19 stykspakke.Forslaget forventes primært athave en effekt på antallet af nyerygere, som ikke længere kankøbe billigere pakker med færrecigaretter. Det er dog ikke Skat-teministeriets vurdering, atdenne gruppe grænsehandlercigaretter i nævneværdigt om-fang.
Dansk Erhverv stiller sig tviv-lende over for, om en størrepakkestørrelse på længere sigtvil få danskerne til at ryge min-dre. Endvidere fremgår effektenaf forbuddet mod 10 styk pak-ken ikke af forslaget.Dansk Erhverv foreslår, at eneventuel dansk minimumspak-kestørrelse fastsættes til 19 styk.
En pakkestørrelse på 20 styk iDanmark vil gøre den umiddel-bare prisforskel større i forholdtil cigaretter købt i Tyskland.Det skyldes, at cigaretpakkermed 19 styk er den mest udbred-te i Tyskland. Forslaget aner-kender derfor også, at det viløge grænsehandelen.
Datatilsynet
Ingen bemærkningerSide 2
Dansk IndustriDe SamvirkendeKøbmænd
DI tilslutter sig Tobaksindustri-ens høringssvar.DSK tilslutter sig forslaget om,at der indføres en minimums-pakkestørrelse for cigaretter,men foreslår at grænsen fastsæt-tes til 19 styk pr. pakke.19 styk cigaretter pr. pakke er idag både den gængse størrelse iDanmark, og den mest udbredtepakkestørrelse i Tyskland. Vedet dansk krav om minimum 20styk pr. pakke, skal forbrugerneforholde sig til danske og tyskepakkestørrelser, når de grænse-handler, og dermed er der risikofor ”unødig” grænsehandel, nårtyske cigaretpakker psykologiskfremstår billigere end de reelt er,opgjort pr. cigaret.Se kommentar til høringssvarfra Dansk Erhverv.
Cigaretter sælges i dag bl.a. ipakker af henholdsvis 10, 18,19 og 20 styks. På nuværendetidspunkt er 19 styks det mestudbredte på det danske marked.Inden de to afgiftsforhøjelser i2010 var det 20 styks pakker,der var det mest udbredte. Den-ne udvikling kan have været etforsøg fra producenternes sidepå at skjule afgiftsforhøjelserneved at putte færre cigaretter ipakken, og derved kunne deholde prisen for en pakke ciga-retter nede til trods for afgifts-forhøjelser. Dette lovforslag harbl.a. til hensigt at undgå densamme effekt i forbindelse medafgiftsforhøjelserne pr. 1. april2012.
FSR Danske Reviso-rerJTI Denmark A/S
Ingen bemærkningerJTI støtter principielt, at der ind-føres en minimumspakkestørrel-se, men anbefaler, at grænsenfastsættes til 19 styk pr. pakke.JTI foreslår, at den eksisterendeafgiftsstruktur bibeholdes.Se kommentar til høringssvarfra Dansk Erhverv.
Forslaget indeholder ikke etforslag om en ændret afgifts-struktur. Afgiftsstrukturen blevændret med lov nr. 1383 af 28.december 2011, som træder ikraft 1. april 2012.Se kommentar til høringssvarfra Dansk Erhverv og De Sam-virkende Købmænd.
Pakker med 19 styk cigaretter eri dag den mest udbredte størrel-se og er ligeledes minimums-pakkestørrelsen i Sverige ogTyskland. JTI mener, at prisfor-skelle som følge af forskelligpakkestørrelse i forhold til voresnabolande vil bidrage til en stør-re grænsehandel.
Side 3
Konkurrence- ogForbrugerstyrelsenNærbutikkernesLandsforening
JTI finder også, at krav om enminimumsstørrelse på 20 stykcigaretter skader transparensenomkring statens indtægter. Hvisregeringen ønsker at gøre ciga-retter dyrere, bør det gøres udenat regulere antallet af cigaretterpr. pakke, da dette vil øge trans-parensen af forslaget og regerin-gens ønsker.Ingen bemærkningerNBL tilslutter sig forslaget om,at der indføres en minimums-pakkestørrelse for cigaretter,men foreslår at grænsen fastsæt-tes til 19 styk pr. pakke. Dette erden mest solgte pakkestørrelse ibl.a. Tyskland og den mest ud-bredte i Danmark.NBL frygter, at grænsehandelenvil stige ved en pakkestørrelsepå 20 styk, da kunden ikke serpå antal, men på prisen.
Det er ikke Skatteministerietsvurdering, at forslaget vil skadetransparensen omkring statensindtægter.
Se kommentar til høringssvarfra Dansk Erhverv og De Sam-virkende Købmænd.
Philip Morris ApS
Philip Morris vil ikke modsættesig ideen om at indføre en mi-nimumspakkestørrelse for ciga-retter, men foreslår, at grænsenfastsættes til 19 styk pr. pakke.
Se kommentar til høringssvarfra Dansk Erhverv og De Sam-virkende Købmænd.
19 styk pakker er den mest solg- Det er formålet med lovforsla-te pakkestørrelse i Danmark, og get at øge antallet af cigaretterforslaget forhindrer en reduktion pr. pakke.i antallet af cigaretter, da dettvinger størstedelen af markedettil at øge antallet af cigaretter ien pakke.Både Tyskland og Sverige haren minimumspakkestørrelse på19 styk. En øgning af pakkestør-relse vil øge den prisforskel,som forbrugere oplever mellemcigaretter købt i Danmark og ivores nabolande, og dermedkunne bidrage til øget grænse-handel.Derudover vil en omlægning,der ændrer størstedelen af pro-duktionen til en ny standard, be-Se kommentar til høringssvarfra Dansk Erhverv og De Sam-virkende Købmænd.
Det er ikke Skatteministerietsvurdering, at ændringen af pro-duktionen fra 19 til 20 styks vilmedføre betydelige omkostnin-Side 4
tyde yderligere omkostningerfor producenter.
ger for producenterne. Detfremgår heller ikke af hørings-svarene fra de øvrige producen-ter, at dette skulle være et pro-blem, jf. høringssvar fra JTI ogTobaksindustrien.Erhvervs- og SelskabsstyrelsensCenter for Kvalitet i Erhvervs-Regulering (CKR) vurdererdog, at forslaget medfører væ-sentlige omstillingsomkostnin-ger i forbindelse med, at virk-somhederne skal omstille deresproduktion, så de ikke længerefremstiller cigaretpakker med10 cigaretter. Dette er dog ikkeen problemstilling, som de hør-te virksomheder fremfører.
Omlægningen er også komplice- Det er Skatteministeriets vurde-ring, at omstillingsperioden vilret i betragtning af den kortevære tilstrækkelig.omstillingsperiode.Hvis grænsen sættes til 19 stykpr. pakke vil dette medfører etproduktionsstop af 10 stykspakker frem for en totalomlæg-ning og hæve prisbarrieren fordet enkelte køb.TobaksindustrienTobaksindustrien kan tilsluttesig forslaget om at indføre enminimumspakkestørrelse for ci-garetter på 20 styk.Se kommentar til høringssvarfra Dansk Erhverv og De Sam-virkende Købmænd.
Side 5