Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2011-12
L 81 Bilag 4
Offentligt
1086905_0001.png
1086905_0002.png
1086905_0003.png
1086905_0004.png
Til lovforslag nr.L 81
Folketinget 2011-12
Betænkning afgivet af Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget den 00. februar 2012
Udkasttil
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af lov om en garantifond for indskydere oginvestorer, lov om finansiel virksomhed, lov om værdipapirhandel m.v., lov omfinansiel stabilitet og ligningsloven(Ændring af finansieringsformen for Garantifonden for Indskydere og Investorer, udvidelse af medgiftsordningen,opretholdelse af tilladelse som led i krisehåndtering samt Finanstilsynets videregivelse af fortrolige oplysninger m.v.)[af erhvervs- og vækstministeren (Ole Sohn)]1. ÆndringsforslagErhvervs- og vækstministeren har stillet 7 ændringsfor-slag til lovforslaget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 1. februar 2012 var til 1.behandling den 9. februar 2012. Lovforslaget blev efter 1.behandling henvist til behandling i Erhvervs-, Vækst- ogEksportudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og erhvervs- og vækstministeren sendte den15. december 2011 dette udkast til udvalget, jf. ERU alm.del – bilag 99. Den 1. februar 2012 sendte erhvervs- ogvækstministeren de indkomne høringssvar og et notat heromtil udvalget.3. Indstillinger [og politiske bemærkninger]<>Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin ogJavnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget oghavde dermed ikke adgang til at komme med indstillingereller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen. Der gøres opmærksom på, at et flertal elleret mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/min-dretal ved afstemning i Folketingssalen.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAferhvervs- og vækstministeren,tiltrådt af <>:Til § 11)Den undernr. 8foreslåede affattelse af§ 7 a, stk. 2,affattes således:»Stk. 2.Til brug for afvikling efter kapitel 4 b og d i lovom finansiel stabilitet af de i § 3, stk. 1, nr. 1, angivne insti-tutter, samt den i § 2 a nævnte tabskaution, skal Fondensmidler for afviklings- og restruktureringsafdelingen udgøre3,2 mia. kr. i indeståelser fra disse institutter.«[Korrektion]2)I den undernr. 8foreslåede affattelse af§ 7 a, stk. 3,ændres »kapitel 4 b eller 4 d« til: »kapitel 4 b-4 d«.[Korrektion]
DokumentIdJournalnummer
2
Til § 43)I den undernr. 8foreslåede affattelse af§ 16 m, stk. 1,og§ 16 oændres »værdiansættelsesmetode« til: »værdian-sættelse«.[Korrektion]4)I den undernr. 8foreslåede affattelse af§ 16 m, stk. 1,og§ 16 o,indsættes som 2. pkt.:»Værdiansættelsen fastsættes af Finansiel Stabilitet A/Ssuppleret af to revisorer udpeget af Finansiel Stabilitet A/Sog det overtagne institut.«[Ændring af aktørerne bag værdiansættelsen]5)I den undernr. 8foreslåedes affattelse af§ 16 m, stk. 1,og§ 16 o,indsættes som 3. pkt.:»Hvis de to parter ikke kan opnå enighed om udpegnin-gen af revisorerne, anmoder de FSR – Danske Revisorer omat forestå udpegningen.«[Ændring af udpegningsberettiget]Til § 66)Stk. 2affattes således:»Stk. 2.Erhvervs- og vækstministeren bemyndiges til atfastsætte ikrafttrædelsestidspunktet for lovens § 1, nr. 5-6, 8og 9, samt §§ 4 og 5. Ministeren kan herunder fastsætte, atdisse dele af loven træder i kraft for Færøerne og Grønlandpå andre tidspunkter.«[Korrektion]7)Stk. 3affattes således:»Stk. 3.Beregning af første bidrag til pengeinstitutafde-lingen, efter lovens § 1, nr. 7, opgøres på baggrund af dedækkede nettoindskud opgjort pr. 1. oktober 2011. Bidragetopkræves af Garantifonden for Indskydere og Investorersnarest muligt efter lovens ikrafttræden. Er pengeinstitutaf-delingens formue positiv, reduceres pengeinstitutternes før-ste bidrag tilsvarende, dog med højest 2,5 promille, jf. lo-vens § 1, nr. 7. Er pengeinstitutafdelingens formue negativ,forøges pengeinstitutternes første bidrag tilsvarende, dogmed højest 2 promille af pengeinstitutternes samlede ind-lånsmasse efter de hidtil gældende regler. Opgørelsen af for-muen sker på det tidspunkt, hvor første bidrag opkræves,dog således at »Forventet dividende konkurser«, som op-gjort i Fondens årsrapport for 2011, indgår. Indeståelser ind-går ikke i opgørelsen af pengeinstitutafdelingens formue, ogindeståelserne frigives til pengeinstitutterne samtidig medopkrævningen af første bidrag.«[Korrektion]BemærkningerTil nr. 1Der er alene tale om en sproglig korrektion.
Til nr. 2Der er i forslaget til § 7 a, stk. 3, indsat en henvisning tilkapitel 4 b eller 4 d. Denne henvisning skulle rettelig haveværet til kapitel 4 b-4 d. Dette foreslås rettet.Baggrunden herfor er, at det er hensigten, at et bydendeinstitut også skal kunne få dækket sine udtrædelsesomkost-ninger fra en datacentral, ved en model I medgiftsløsning ef-ter Bankpakke IV.Med lovforslaget foreslås afviklings- og restrukturerings-afdelingen udvidet, hvilket indebærer, at afdelingen i hen-hold til forslagets § 7a, stk. 3 udover afvikling tillige skalvære med til at dække udtrædelsesomkostninger fra datacen-traler ved fusioner eller aktivoverdragelse, hvor det overdra-gende institut afvikles efter lov om finansiel stabilitet kapitel4 b-4 d. Som følge af denne udvidelse er det i forslagets §7a, stk. 3 foreslået, at afdelingen, udover en separat formuepå 3,2 mia. kr. i indeståelser til brug for afvikling, tilligeskal have en formue bestående af 1 mia. kr. i indeståelser el-ler kontante indbetalinger. Afdelingens formue skal såledessamlet udgøre 4,2 mia. kr., og er som udgangspunkt ex-postfinansieret. Der er dog valgfrihed for pengeinstitutterne til atbidrage med kontante indbetalinger, hvorfor afdelingens for-mue, få så vidt angår den formue, der skal anvendes til atdække udtrædelsesomkostninger fra datacentraler, kan væreex-ante finansieret. De pengeinstitutter, som ønsker at fore-tage en kontant indbetaling, kan rette henvendelse til Fon-den. Fonden vil herefter i overensstemmelse med de gæl-dende regler opkræve beløbet hos instituttet.På baggrund af ovenstående vil udgiften til udtrædelses-omkostninger fra datacentraler blive afholdt separat af af-viklings- og restruktureringsafdelingen med henblik på at li-gestille de institutter, der ønsker at byde på et nødlidendepengeinstitut. Fonden vil dække udtrædelsesomkostninger-ne, på det tidspunkt, hvor det overtagende institut får en fak-tisk udgift. Såfremt det overtagende institut som alternativønsker at fortsætte med to dataplatforme, og der er udgifterforbundet hermed, kan disse tillige dækkes af afviklings- ogrestruktureringsafdelingen, såfremt disse udgifter er mindreend udtrædelsesomkostningerne. Der er således tale omselvstændige udgifter, som afviklings- og restruktureringsaf-delingen dækker særskilt, via den dertil indrettede formuepå 1 mia. kr. bestående af indeståelser eller kontante indbe-talinger fra de i § 3, stk. 1, nr. 1 angivne institutter. Udtræ-delsesomkostninger er således ikke en udgift, som Fondenskal medtage i Fondens vurdering efter § 5, stk. 8, omhand-lende hvorvidt en medgiftsløsning er billigere end en Bank-pakke III løsning. Udtrædelsesomkostningerne skal derforheller ikke medtages i vurderingen af medgiftens størrelse,hverken efter den oprindelige medgiftsmodel eller ved Mo-del I og II, og skal derfor heller ikke indgå i vurderingen af,om en Bankpakke IV-løsning er billigere for staten end enBankpakke III-løsning.Det skal hertil bemærkes, at staten heller ikke skal med-tage omkostninger til dækning af udtrædelse af aftaler meddatacentraler ved fastsættelse af statens medgift, da der ertale om en separat udgift der afholdes af afviklings- og re-struktureringsafdelingen, jf. forslagets § 16 l, stk. 5 og § 16n, stk. 5.
3
Til nr. 3Der er alene tale om en korrektion, således at der anven-des samme terminologi i lovtekst og bemærkninger.Hensigten bag forslaget er, at beregningen af medgiftensstørrelse efter henholdsvis model I og II, som omtalt i § 16m og § 16 o, skal ske efter samme værdiansættelse, somFonden anvender ved fastsættelse af medgift, jf. § 5, stk. 8 ilov om en garantifond for indskydere og investorer. Dervedmå staten økonomisk set ikke blive stillet dårligere, end hvispengeinstituttet blev afviklet efter Bankpakke III.Ved beregningen efter model II, kan det som eksempelantages, at hvis en foreløbig dividende efter en BankpakkeIII-løsning, udgør 80 pct., og den endelige dividende, fast-sættes til at udgøre 85 pct., samtidig med at det statsgarante-rede lån eksempelvis udgør 4 mia. kr., så vil Finansiel Stabi-litet A/S kunne tilbyde en medgift på op til (15 pct. af 4mia.kr.) 600 mio. kr.Til nr. 4Der er tale om en ændring af aktørerne bag værdiansæt-telsen.Med ændringen tilføjes det, at Finansiel Stabilitet A/Sskal fastsætte medgiftens størrelse ud fra samme værdian-sættelse som Fonden anvender ved fastsættelse af medgiftefter § 5, stk. 8 i lov om en garantifond for indskydere oginvestorer. Finansiel Stabilitet A/S skal ved værdiansættel-sen suppleres af to revisorer udpeget af Finansiel StabilitetA/S og det overtagne institut. Revisorerne har alene en ob-serverende rolle over for Finansiel Stabilitet A/S’ værdian-sættelse og skal således ikke aktivt deltage i selve værdian-sættelsen af de enkelte engagementer, herunder foretage en
kreditvurdering m.v., sammen med Finansiel Stabilitet A/S,og skal ej heller erklære sig.Til nr. 5Som følge af den foreslåede ændring om, at FinansielStabilitet A/S ved værdiansættelsen efter lovforslagets § 16m, stk. 1 og § 16 o skal suppleres af to revisorer udpeget afFinansiel Stabilitet A/S og det overtagne institut, tilføjes det,at hvis de to parter ikke kan opnå enighed om udpegningenaf revisorerne, anmoder de FSR – Danske Revisorer om atforestå udpegningen.Til nr. 6Ved en fejl er henvisningen til lovforslagets § 4, som in-deholder ændringerne af lov om finansiel stabilitet, røget ud,således at det ved fremsættelsen af lovforslaget ikke frem-gik, at ministeren kan fastsætte, at loven træder i kraft på etandet tidspunkt for Færøerne og Grønland.Med den foreslåede ændring indsættes henvisningen til §4, således at ministeren bemyndiges til at fastsætte ikrafttræ-delsestidspunktet for ændringerne i lov om finansiel stabili-tet, herunder fastsætte et ikrafttrædelsestidspunkt for Fæ-røerne og Grønland på andre tidspunkter.Til nr. 7Ved en fejl er indeståelser blevet ændret til indeståender iforslaget til § 6, stk. 3. Med den med ændringsforslagetforeslåede ændring søges dette korrigeret.Derudover fremgår det, at pengeinstitutternes første bi-drag kan reduceres til højest 2,5 promille. Med den foreslåe-de ændring ændres dette rettelig til med højest 2,5 promille.
Benny Engelbrecht (S) Jacob Bjerregaard (S) Jan Johansen (S) Mette Reissmann (S) Karin Gaardsted (S)fmd.Trine Bramsen (S) Simon Kollerup (S) Andreas Steenberg (RV) Nadeem Farooq (RV) Camilla Hersom (RV)Marlene Borst Hansen (RV) Annette Vilhelmsen (SF) Steen Gade (SF) Frank Aaen (EL) Henning Hyllested (EL)Kim Andersen (V) Gitte Lillelund Bech (V) Anne-Mette Winther Christiansen (V)nfmd.Preben Bang Henriksen (V)Torsten Schack Pedersen (V) Mads Rørvig (V) Hans Christian Schmidt (V) Hans Christian Thoning (V)Hans Kristian Skibby (DF) Dennis Flydtkjær (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Kim Christiansen (DF)Ole Birk Olesen (LA) Brian Mikkelsen (KF)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)
474422171612
Liberal Alliance (LA)Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)
981111
4
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 81Bilagsnr.123TitelHøringssvar og høringsnotat, fra erhvervs- og vækstministerenTidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetÆndringsforslag, fra erhvervs- og vækstministeren