Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2011-12
L 81 Bilag 3
Offentligt
1086090_0001.png
1086090_0002.png
1086090_0003.png
1086090_0004.png
1086090_0005.png
Ændringsforslagtil

Lov om ændring af lov om en garantifond for indskydere og investo-

rer, lov om finansiel virksomhed, lov om værdipapirhandel m.v., lov

om finansiel stabilitet og ligningsloven

(Ændring af finansieringsformen for Garantifonden for Indskydere og In-vestorer, udvidelse af medgiftsordningen, opretholdelse af tilladelse somled i krisehåndtering og Finanstilsynets videregivelse af fortrolige oplys-ninger m.v.)Aferhvervs- og vækstministerentiltrådt af XXX:Til § 1

1)

Den undernr. 8foreslåede affattelse af§ 7 a, stk. 2,affattes således:»Stk. 2.Til brug for afvikling efter kap 4 b og d i lov om finansiel stabili-tet af de i § 3, stk. 1, nr. 1, angivne institutter, samt den i § 2 a nævntetabskaution, skal Fondens midler for afviklings- og restruktureringsafde-lingen udgøre 3,2 mia. kr. i indeståelser fra disse institutter.«[Korrektion]

2)

I den undernr. 8foreslåede affattelse af§ 7 a, stk. 3,ændres »kapitel 4b eller 4 d« til: »kapitel 4 b-4 d«.[Korrektion]Til § 4

1)

I den undernr. 8foreslåede affattelse af§ 16 m, stk. 1,og§ 16 oæn-dres »værdiansættelsesmetode« til: »værdiansættelse«.[Korrektion]

2)

I den undernr. 8foreslåede affattelse af§ 16 m, stk. 1,og§ 16 o,ind-sættes som2. pkt.:»Værdiansættelsen fastsættes af Finansiel Stabilitet A/S suppleret af torevisorer udpeget af Finansiel Stabilitet A/S og det overtagne institut.«[Ændring af aktørerne bag værdiansættelsen]
2/5

3)

I den undernr. 8foreslåedes affattelse af§ 16 m, stk. 1,og§ 16 o,ind-sættes som3. pkt.:»Hvis de to parter ikke kan opnå enighed om udpegningen af revisorerne,anmoder de FSR – Danske Revisorer om at forestå udpegningen.«[Ændring af udpegningsberettiget]Til § 6

1)

Stk. 2,affattes således:»Stk. 2Erhvervs- og vækstministeren bemyndiges til at fastsætte ikraft-trædelsestidspunktet for lovens § 1, nr. 5-6, 8 og 9, samt §§ 4 og 5. Mini-steren kan herunder fastsætte, at disse dele af loven træder i kraft for Fæ-røerne og Grønland på andre tidspunkter.«[Korrektion]

2)

Stk. 3affattes således:»Stk. 3.Beregning af første bidrag til pengeinstitutafdelingen, efter lo-vens § 1, nr. 7, opgøres på baggrund af de dækkede nettoindskud opgjortpr. 1. oktober 2011. Bidraget opkræves af Garantifonden for Indskydereog Investorer snarest muligt efter lovens ikrafttræden. Er pengeinstitutaf-delingens formue positiv, reduceres pengeinstitutternes første bidrag til-svarende, dog med højest 2,5 promille, jf. lovens § 1, nr. 7. Er pengeinsti-tutafdelingens formue negativ, forøges pengeinstitutternes første bidragtilsvarende, dog med højest 2 promille af pengeinstitutternes samlede ind-lånsmasse efter de hidtil gældende regler. Opgørelsen af formuen sker pådet tidspunkt, hvor første bidrag opkræves, dog således at »Forventet di-vidende konkurser«, som opgjort i Fondens årsrapport for 2011, indgår.Indeståelser indgår ikke i opgørelsen af pengeinstitutafdelingens formue,og indeståelserne frigives til pengeinstitutterne samtidig med opkrævnin-gen af første bidrag.«[Korrektion]
Bemærkninger§1Til nr. 1Der er alene tale om en sproglig korrektion.Til nr. 2Der er i forslaget til § 7 a, stk. 3, indsat en henvisning til kapitel 4 b eller4 d. Denne henvisning skulle rettelig have været til kapitel 4 b-4 d. Detteforeslås rettet.
3/5
Baggrunden herfor er, at det er hensigten, at et bydende institut også skalkunne få dækket sine udtrædelsesomkostninger fra en datacentral, ved enmodel I medgiftsløsning efter Bankpakke IV.Med lovforslaget foreslås afviklings- og restruktureringsafdelingen udvi-det, hvilket indebærer, at afdelingen i henhold til forslagets§ 7a, stk. 3udover afvikling tillige skal være med til at dække udtrædelsesomkost-ninger fra datacentraler ved fusioner eller aktivoverdragelse, hvor detoverdragende institut afvikles efter lov om finansiel stabilitet kapitel 4 b-4 d. Som følge af denne udvidelse er det i forslagets§ 7a, stk. 3foreslået,at afdelingen, udover en separat formue på 3,2 mia. kr. i indeståelser tilbrug for afvikling, tillige skal have en formue bestående af 1 mia. kr. i in-deståelser eller kontante indbetalinger. Afdelingens formue skal såledessamlet udgøre 4,2 mia. kr., og er som udgangspunkt ex-post finansieret.Der er dog valgfrihed for pengeinstitutterne til at bidrage med kontanteindbetalinger, hvorfor afdelingens formue, fsva. den formue, der skal an-vendes til at dække udtrædelsesomkostninger fra datacentraler, kan væreex-ante finansieret. De pengeinstitutter, som ønsker at foretage en kontantindbetaling, kan rette henvendelse til Fonden. Fonden vil herefter i over-ensstemmelse med de gældende regler opkræve beløbet hos instituttet.På baggrund af ovenstående vil udgiften til udtrædelsesomkostninger fradatacentraler blive afholdt separat af afviklings- og restruktureringsafde-lingen med henblik på at ligestille de institutter, der ønsker at byde på etnødlidende pengeinstitut. Fonden vil dække udtrædelsesomkostningerne,på det tidspunkt, hvor det overtagende institut får en faktisk udgift. Så-fremt det overtagende institut som alternativ ønsker at fortsætte med todataplatforme, og der er udgifter forbundet hermed, kan disse tillige dæk-kes af afviklings- og restruktureringsafdelingen, såfremt disse udgifter ermindre end udtrædelsesomkostningerne. Der er således tale om selvstæn-dige udgifter, som afviklings- og restruktureringsafdelingen dækker sær-skilt, via den dertil indrettede formue på 1 mia. kr. bestående af indeståel-ser eller kontante indbetalinger fra de i § 3, stk. 1, nr. 1 angivne institut-ter. Udtrædelsesomkostninger er således ikke en udgift, som Fonden skalmedtage i Fondens vurdering efter § 5, stk. 8, omhandlende hvorvidt enmedgiftsløsning er billigere end en Bankpakke III løsning. Udtrædelses-omkostningerne skal derfor heller ikke medtages i vurderingen af medgif-tens størrelse, hverken efter den oprindelige medgiftsmodel eller vedModel I og II, og skal derfor heller ikke indgå i vurderingen af, om enBankpakke IV-løsning er billigere for staten end en Bankpakke III-løsning.Det skal hertil bemærkes, at staten heller ikke skal medtage omkostningertil dækning af udtrædelse af aftaler med datacentraler ved fastsættelse afstatens medgift, da der er tale om en separat udgift der afholdes af afvik-lings- og restruktureringsafdelingen, jf. forslagets § 16 l, stk. 5 og § 16 n,stk. 5.
4/5
§4Til nr. 1Der er alene tale om en korrektion, således at der anvendes samme termi-nologi i lovtekst og bemærkninger.Hensigten bag forslaget er, at beregningen af medgiftens størrelse efterhenholdsvis model I og II, som omtalt i § 16 m og § 16 o, skal ske eftersamme værdiansættelse, som Fonden anvender ved fastsættelse af med-gift, jf. § 5, stk. 8 i lov om en garantifond for indskydere og investorer.Derved må staten økonomisk set ikke blive stillet dårligere, end hvis pen-geinstituttet blev afviklet efter Bankpakke III.Ved beregningen efter model II, kan det som eksempel antages, at hvis enforeløbig dividende efter en Bankpakke III-løsning, udgør 80 pct., og denendelige dividende, fastsættes til at udgøre 85 pct., samtidig med at detstatsgaranterede lån eksempelvis udgør 4 mia. kr., så vil Finansiel Stabili-tet A/S kunne tilbyde en medgift på op til (15 pct. af 4 mia.kr.) 600 mio.kr.Til nr. 2Der er tale om en ændring af aktørerne bag værdiansættelsen.Med ændringen tilføjes det, at Finansiel Stabilitet A/S skal fastsættemedgiftens størrelse ud fra samme værdiansættelse som Fonden anvenderved fastsættelse af medgift efter § 5, stk. 8 i lov om en garantifond forindskydere og investorer. Finansiel Stabilitet A/S skal ved værdiansættel-sen suppleres af to revisorer udpeget af Finansiel Stabilitet A/S og detovertagne institut. Revisorerne har alene en observerende rolle over forFinansiel Stabilitet A/S’ værdiansættelse og skal således ikke aktivt del-tage i selve værdiansættelsen af de enkelte engagementer, herunder fore-tage en kreditvurdering m.v., sammen med Finansiel Stabilitet A/S, ogskal ej heller erklære sig.Til nr. 3Som følge af den foreslåede ændring om, at Finansiel Stabilitet A/S vedværdiansættelsen efter lovforslagets § 16 m, stk. 1 og § 16 o skal supple-res af to revisorer udpeget af Finansiel Stabilitet A/S og det overtagne in-stitut, tilføjes det, at hvis de to parter ikke kan opnå enighed om udpeg-ningen af revisorerne, anmoder de FSR – Danske Revisorer om at foreståudpegningen.§6Til nr. 1Ved en fejl er henvisningen til lovforslagets § 4, som indeholder ændrin-gerne af lov om finansiel stabilitet, røget ud, således at det ved fremsæt-telsen af lovforslaget ikke fremgik, at ministeren kan fastsætte, at loventræder i kraft på et andet tidspunkt for Færøerne og Grønland.
5/5
Med den foreslåede ændring indsættes henvisningen til § 4, således atministeren bemyndiges til at fastsætte ikrafttrædelsestidspunktet for æn-dringerne i lov om finansiel stabilitet, herunder fastsætte et ikrafttrædel-sestidspunkt for Færøerne og Grønland på andre tidspunkter.
Til nr. 2Ved en fejl er indeståelser blevet ændret til indeståender i forslaget til § 6,stk. 3. Med den med ændringsforslaget foreslåede ændring søges dettekorrigeret.Derudover fremgår det, at pengeinstitutternes første bidrag kan reducerestilhøjest 2,5 promille. Med den foreslåede ændring ændres dette retteligtilmedhøjest 2,5 promille.