Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser 2011-12
L 79 Bilag 9
Offentligt
1095251_0001.png
1095251_0002.png
1095251_0003.png
1095251_0004.png
1095251_0005.png
1095251_0006.png
1095251_0007.png
1095251_0008.png
Aktstykke nr.65
Folketinget 2011-12
Bilag
65Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser.København, den 20. marts 2012.
a.
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser anmoder om Finansudvalgetstilslutning til:– at Teknologirådet bemyndiges til at oprette en erhvervsdrivende fond, der skal videreføre dele afde aktiviteter, der i dag udføres af Teknologirådet, og at der i den forbindelse indskyde 0,3 mio.kr. fra § 19.55.40. Tilskud til forskningsinstitutioner som stiftelseskapital i den erhvervsdrivendefond.– at der i forbindelse med oprettelsen af fonden supplerende indskydes op til 3,0 mio. kr. fra §19.41.14. Pulje til forskningsinfrastruktur, hvilket svarer til det forventede akkumulerede under-skud i fonden i 2012 og 2013.Forslaget medfører ikke merudgifter for staten.Ved aftale af 15. november 2011 mellem regeringen, Venstre, Danske Folkeparti, Enhedslisten, Li-beral Alliance og Det Konservative Folkeparti om fordeling af forskningsreserven i 2012 var derenighed om, at Teknologirådet skulle nedlægges som led i finansieringen af aftalen. Ministeren forforskning, innovation og videregående uddannelser har som følge heraf den 1. februar 2012 fremsatlovforslag L79 om ophævelse af lov om Teknologirådet. Det fremgår af § 12 i den gældende lov omTeknologirådet, at statskassen overtager rådets rettigheder og forpligtelser, hvis rådet nedlægges. Dadenne bestemmelse ophæves, foreslås det i L79, at Ministeriet for Forskning, Innovation og Videre-gående Uddannelser overtager alle rådets aktiver og passiver og indtræder i alle rådets rettigheder ogforpligtelser. Lovforslaget har været i offentlig høring. I den kommenterede høringsoversigt til lov-forslaget oplyser ministeren for forskning, innovation og videregående uddannelser bl.a., at Teknolo-girådets kompetencer mv. ikke nødvendigvis går tabt ved nedlæggelsen, men at de kan søges videre-ført i andet ikke-statsligt regi. I forbindelse med 1. behandlingen af lovforslaget om nedlæggelse afTeknologirådet var der bred opbakning til, at Teknologirådets opgaver forsøges videreført i privat re-gi, f.eks. i en erhvervsdrivende fond.Det foreslås, at der skabes hjemmel til, at Teknologirådet kan oprette en erhvervsdrivende fond, derkan fungere på markedsvilkår. Det foreslås i forlængelse heraf, at der anvendes 0,3 mio. kr. af bevil-lingen til Teknologirådet på § 19.55.40. Tilskud til forskningsinstitutioner til stiftelseskapitalen. Iforbindelse med oprettelse af den erhvervsdrivende fond foreslås det, at fonden – under forudsætning
b.
BR000064
2
af Folketingets vedtagelse af lovforslag nr. L79 om ophævelse af lov om Teknologirådet - fra statenovertager aktiver og passiver fra det nuværende Teknologirådet samt indtræder i rådets aktiviteter ogøvrige forpligtelser, herunder kompetencer, igangværende eksternt finansierede projekter, hovedpar-ten af det aktuelle lejemål samt forpligtelser over for Teknologirådets medarbejdere.Teknologirådet har udarbejdet udkast til vedtægter for en sådan fond, hvoraf det fremgår, at fon-dens hovedaktiviteter er baseret på udførelse af opgaver mod vederlag. I forlængelse af Teknologirå-dets nuværende formål vil fonden bl.a. kunne lave udredninger af teknologiens muligheder og konse-kvenser for samfundet, foranstalte selvstændig teknologivurdering og rådgive Folketinget, regeringenog andre politiske beslutningstagere.Fondens bestyrelse vil bestå af seks til syv medlemmer. Tre af medlemmerne udpeges af fondensrepræsentantskab, der søges sammensat med afsæt i den kreds, der udgør det nuværende Teknologi-rådets repræsentantskab. Et medlem vil søges udpeget af European Parliamentary Technology Asses-sment network (EPTA). Teknologirådets bestyrelsesformand forventes at blive formand for fondensførste bestyrelse. Teknologirådets sekretariatschef forventes at blive fondens direktør.Finansiering af fondens aktiviteter vil basere sig på en udbygning af de indtægtsdækkede aktivite-ter, som Teknologirådet har haft, herunder EU-projekter, og ved at udvikle kommercielle ydelser ba-seret på fondens kompetencer. Et eventuelt overskud i fonden anvendes – efter økonomisk konsoli-dering af fonden – til nye aktiviteter inden for fondens formål. I tilfælde af opløsning vil fondensmidler skulle anvendes i overensstemmelse med formålsbestemmelsen, eller, hvis dette ikke er mu-ligt, til beslægtede formål af offentlig interesse.Det fremgår af L79, at der i 2012 anvendes 4,5 mio.kr. til dækning af omkostninger ved afviklin-gen af Teknologirådet. Med udgangspunkt i dette har Teknologirådet med assistance fra en statsauto-riseret revisor udarbejdet udkast til en åbningsbalance samt udkast til detaljeret driftsbudget for2012-2014. Budgettet udviser et underskud på ca. 1 mio. kr. i 2012 (fra 1. april og frem), på ca. 2mio. kr. i 2013 og et overskud på ca. 1,2 mio. kr. i 2014. Budgettet baserer sig på færdiggørelse afnuværende eksternt finansierede projekter og hjemtag af nye projekter med henblik på, at fonden ef-ter en omstillingsperiode kan fungere på rent markedsmæssige vilkår. Der er foretaget en gennem-gang af omkostningsstrukturen for at minimere udgifterne, hvilket bl.a. betyder en reduktion af med-arbejderstaben i forhold til det nuværende Teknologiråd. Det bemærkes, at revisor har tilkendegivetikke at ville kunne underskrive en vurderingsberetning, såfremt der ikke ved opstarten sker en ind-dækning af det akkumulerede underskud i 2012 og 2013 i de af Teknologirådets ledelse udarbejdedebudgetter, idet det i givet fald er vurderingen, at fonden ikke vil kunne overleve de første to år.Likviditetsbehovet kan i praksis blive mindre end 3,0 mio. kr., da det afhænger af den endelige op-gørelse af aktiver og passiver. Men på grund af den usikkerhed, som bl.a. følger af, at der aktueltikke foreligger et revideret årsregnskab for 2011, og af, at den endelige status for tilbageværende ar-bejde på igangværende projekter ikke er kendt før tidspunktet for overdragelse, bør der gives mulig-hed for finansiering på op til 3,0 mio. kr.Dispositionen fordeler sig således på under- og standardkonti:§ 19.41.14.Pulje til forskningsinfrastruktur10.Pulje til forskningsinfrastruktur46.Tilskud til anden virksomhed oginvesteringstilskudTilskud til forskningsinstitutioner20.Teknologirådet
-3,0
§ 19.55.40.
3
46.
Tilskud til anden virksomhed oginvesteringstilskud
-0,3
c.
Sagen forelægges for Finansudvalget nu med henblik på, at den erhvervsdrivende fond, der skalovertage dele af aktiviteterne fra Teknologirådet, kan oprettes og påbegynde arbejdet snarest muligt..–––Under henvisning til ovenstående anmodes om tilslutning til, at der på forslag til lov om tillægsbe-villing for 2012 optages følgende tekstanmærkning under § 19. Ministeriet for Forskning, Innovationog Videregående uddannelser:”Nr.194.Ad. 19.55.40.Teknologirådet bemyndiges til at oprette en erhvervsdrivende fond, der skal videreføre dele af deaktiviteter, der i dag udføres af Teknologirådet ”Der anmodes samtidig om tilslutning til, at der indskydes 0,3 mio. kr. fra § 19.55.40. Tilskud tilforskningsinstitutioner som stiftelseskapital i den erhvervsdrivende fond, samt op til 3,0 mio. kr. fra§ 19.41.14. Pulje til forskningsinfrastruktur, hvilket svarer til det forventede akkumulerede under-skud i fonden i 2012 og 2013.Forslaget medfører ikke merudgifter for staten.Finansministeriets tilslutning foreligger.
d.e.
f.
København, den 20. marts 2012
MORTENØSTERGAARD/ Søren Munk SkydsgaardTil Finansudvalget.
4

Bilag

VedtægterforFONDEN TEKNOLOGIRÅDET§ 1. Fondens navn og hjemstedFondens navn er ”Fonden Teknologirådet”.Fondens hjemsted er Københavns kommune.§ 2. Fondens stifter og formålFonden stiftes af Teknologirådet.Teknologirådet forventes nedlagt ved Folketingets vedtagelse af lovforslag nr. L 79 (Forslag til lov omophævelse af lov om Teknologirådet og om ændring af lov om Det Etiske Råd) fremsat den 1. februar2012. Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser forventes ved lovens ikrafttræ-den at overtage alle Teknologirådets aktiver og passiver og at indtræde i alle rådets rettigheder og forplig-telser. Hvis fonden ved lovens vedtagelse endnu ikke er endeligt registreret i Erhvervs- og Selskabsstyrel-sen, indtræder ministeriet i Teknologirådets forpligtelser som stifter frem til registreringen.Fondens formål er at gennemføre forskning, analyser, vurderinger, dialog og formidling samt rådgiv-ning inden for samfundsforhold, herunder anvendelse af viden og teknologi i Danmark såvel som interna-tionalt.Fondens hovedaktivitet er baseret på udførelse af opgaver mod vederlag inden for de nævnte områder.Fonden kan tillige udøve sin aktivitet på grundlag af tilskud.Fonden kan udføre offentligt relaterede opgaver, f.eks. ved at– følge den teknologiske udvikling,– gennemføre udredninger og helhedsvurderinger af teknologiens muligheder og konsekvenser for sam-fundet og den enkelte borger,– foranstalte selvstændig teknologivurdering– formidle resultaterne af sit arbejde med henblik på at bidrage til den offentlige debat om teknologi– rådgive Folketinget, regeringen og andre politiske beslutningstagere– anvende metoder, der bygger på bred samfundsmæssig dialog og inddrager eksperter, interessenter,politikere og individuelle repræsentanter for befolkningen direkte i arbejdet– følge, formidle og bidrage til den internationale udvikling på sit område.§ 3. Fondens kapital og anvendelse af overskudFondens grundkapital udgør 300.000 kr. og er indbetalt af stifteren ved kontant indskud.Med forbehold for Folketingets vedtagelse af lovforslag nr. L 79, jf. § 2, overdrager Ministeriet forForskning, Innovation og Videregående Uddannelser Teknologirådets aktiver og passiver til fonden. Derhenvises til åbningsbalance og budgetter for 2012-2014 udarbejdet af statsautoriseret revisor Sten Laurit-zen, Christensen Kjærulff Statsautoriseret Revisionsaktieselskab.Fonden skal gennem sin virksomhed først og fremmest sikre en konsolidering, der løbende kan under-støtte, at fonden har det fornødne kapitalgrundlag til at gennemføre sin virksomhed.
5
Et eventuelt overskud opgjort i henhold til årsregnskabsloven med tillæg af frie reserver og efter fradragaf henlæggelser i henhold til årsregnskabsloven og efter rimelig konsolidering af fonden anvendes til nyeaktiviteter inden for Fondens formål, herunder yderligere offentligt rettede aktiviteter.Fonden kan udøve virksomhed i helejede selskaber eller ved erhvervelse af ejerandele i selskaber.§ 4. Fondens forhold til stifterDer er ikke tillagt Fondens stifter eller andre særlige rettigheder eller fordele i forbindelse med stiftel-sen. Fondens midler kan ikke på noget tidspunkt føres tilbage til stifter.§ 5. BestyrelsenBestyrelsen er fondens øverste myndighed.Bestyrelsen består af 6-7 medlemmer, der udpeges således:a. Medlemmerne af Fondens repræsentantskab udpeger 3 medlemmer af bestyrelsen, jf. § 7.b. European Parliamentary Technology Assessment network (EPTA) udpeger et medlem, som er dansk,svensk eller norsk talende. Såfremt EPTA opløses eller ikke ønsker at varetage denne opgave, udpe-ges et bestyrelsesmedlem af en anden lignende international organisation efter bestyrelsens nærmerebestemmelse.c. Fondens medarbejdere udpeger et medlem, der ikke er medarbejder. Udpegningen sker ved simpeltflertal blandt alle fondens medarbejdere efter nærmere regler fastsat af bestyrelsen i reglerne om re-præsentantskabet, jf. § 7.d. Medarbejderne udpeger et medlem af deres midte, som ikke kan være direktøren. Udpegningen skerved simpelt flertal blandt alle ansatte efter regler fastsat i reglerne om repræsentantskabet, jf. § 7. Det-te bestyrelsesmedlem udpeges ikke, hvis reglerne om medarbejderrepræsentanter træder i kraft, jf. lovom erhvervsdrivende fonde, § 22.e. Det syvende og sidste medlem udpeges af et flertal blandt de øvrige seks medlemmer og indtrædersom bestyrelsens formand. Udpegningen sker på det første bestyrelsesmøde efter udpegningen af densamlede bestyrelse hvert 3. år.Bestyrelsesmedlemmerne skal besidde viden og erfaring, der har relevans for fondens formål, og kunnebidrage med økonomisk og forretningsmæssig forståelse samt styrke Fondens kontakt til brugerne. Beggekøn skal være repræsenteret i bestyrelsen. Den siddende formand fungerer, indtil de øvrige medlemmerhar udpeget formandens efterfølger.Medlemmerne af bestyrelsen er udpeget for en periode af 3 år. Genudpegning kan finde sted, dog mak-simalt 2 gange. Ved et medlems udtræden inden for en valgperiode udpeges straks et nyt medlem til en ny3-årig periode. Det nye medlem udpeges af den, der har udpeget det afgående medlem.Bestyrelsen konstituerer sig med en næstformand, der i tilfælde af formandens fravær skal lede bestyrel-sens møder. Der vælges ikke suppleanter eller anden stedfortræder. Et bestyrelsesmedlem fratræder, hvismedlemmet ikke har givet møde i tre på hinanden følgende bestyrelsesmøder.Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden.Formanden er ansvarlig for, at bestyrelsen holder de nødvendige møder og indkalder samtlige medlem-mer til alle bestyrelsesmøder. Bestyrelsen afholder i øvrigt møde, når formanden bestemmer det, eller detbegæres af mindst et bestyrelsesmedlem eller af Fondens direktør.Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst halvdelen af medlemmerne er til stede. Alle medlemmer afbestyrelsen har ret til at deltage i alle bestyrelsens beslutninger. Bestyrelsen træffer beslutninger med sim-pelt stemmeflertal med mindre denne vedtægt bestemmer andet. I tilfælde af stemmelighed er formandens– eller i hans fravær næstformandens - stemme afgørende.
6
Bestyrelsesmedlemmer eller direktøren kan ikke deltage i behandlingen af spørgsmål, hvor de er inhabi-le.Der føres en protokol over bestyrelsens forhandlinger. Det protokollerede referat godkendes og under-skrives af de tilstedeværende bestyrelsesmedlemmer senest 14 dage efter mødets afholdelse. Et medlem,som ikke er enig i bestyrelsens beslutning, har ret til at få sine synspunkter indført i referatet.Fondens første bestyrelse sidder til udgangen af 2013, hvorefter ny bestyrelse udpeget efter ovenståenderegler afløser den første bestyrelse. Den første bestyrelse består af:-------Den første bestyrelse tager senest den 1. august 2013 initiativ til iværksættelse af udpegelsen af den ef-terfølgende bestyrelse.§ 6. DirektørBestyrelsen ansætter en direktør, som varetager den daglige ledelse af fonden. Direktøren skal følge deretningslinjer og anvisninger, som bestyrelsen fastsætter. Beslutning om afskedigelse af direktøren træffesaf bestyrelsen.Direktøren har ret til at deltage i bestyrelsesmøderne uden stemmeret.Fondens første direktør er Teknologirådets sekretariatschef Lars Klüver.Bestyrelsen fastsætter vilkårene for Lars Klüvers ansættelse.§ 7. RepræsentantskabFonden nedsætter et repræsentantskab.Repræsentantskabet er et dialogforum for bestyrelsen og kan bl.a. fungere som Fondens netværk til or-ganisationer, virksomheder, foreninger, enkeltpersoner mv., med interesse i Fondens virke, samt bidragetil etablering og gennemførelse af Fondens aktiviteter. Repræsentantskabet udpeger medlemmer til besty-relsen, jf. reglen i § 5, nr. a. Repræsentantskabet udpeger bestyrelsesmedlemmerne ved simpelt flertal ef-ter regler fastsat herom af bestyrelsen, jf. næste afsnit.Bestyrelsen bestemmer repræsentantskabets sammensætning på grundlag af regler, bestyrelsen fastsæt-ter om repræsentantskabet m.v. Repræsentantskabet nedsættes for en 3-årig periode og består af mindst30 medlemmer. Ved sammensætningen af det første repræsentantskab tager bestyrelsen udgangspunkt iden kreds, der fremgår af § 5 i lov nr. 375 af 14. juni 1995 (med senere ændringer) om Teknologirådet.§ 8. ÅrsmødeFonden afholder et særligt bestyrelsesmøde (årsmøde), hvert år inden udgangen af april måned, hvorbestyrelsen godkender fondens årsrapport.Mødet finder sted i fondens hjemstedskommune eller andet sted i Danmark efter bestyrelsens bestem-melse.Dagsordenen for fondens årsmøde skal omfatte følgende punkter:1. Orientering om det seneste regnskabsår v/formanden.
7
2. Godkendelse af fondens årsrapport.3. Disponering af årets resultat.4. Iværksættelse af valg af nye medlemmer til bestyrelsen eller genudpegning samt orientering om nyeudpegede medlemmer.5. Fastsættelse af eventuelt vederlag til bestyrelsen for det kommende år.6. Valg af revisor.§ 9. Anbringelse af fondens aktiverDet er bestyrelsens ansvar, at fondens aktiver til enhver tid er anbragt på forsvarlig og betryggende visunder hensyntagen til såvel sikkerhed som til muligheden for at kunne opnå et tilfredsstillende afkast.§ 10. Vederlag til bestyrelsenHvert medlem af bestyrelsen kan modtage et årligt vederlag. For den første bestyrelse udgør honoraretfor formanden 25.000 kr. og for hvert af de øvrige medlemmer 15.000 kr. For de efterfølgende bestyrelserfastsættes honoraret af bestyrelsen dels under hensyn til det arbejde, der forventes at medgå, dels til fon-dens økonomiske stilling. Honoraret kan dog ikke overstige 100.000 kr. til formanden og 50.000 kr. til deøvrige medlemmer. Bestyrelsen kan pristalsregulere de ovenfor anførte beløb og de til enhver tid fastsattehonorarer.§ 11. Fondens regnskabsårFondens regnskabsår er kalenderåret. Fondens første regnskabsår løber fra stiftelsen til udgangen af detindeværende kalenderår.§ 12. ÅrsrapportFondens årsrapport skal aflægges i overensstemmelse med årsregnskabslovens bestemmelser herom.Årsrapporten skal give et retvisende billede af fonden, herunder fondens aktiver og passiver, den finan-sielle stilling samt resultatet.Årsrapporten udarbejdes af ledelsen og underskrives af bestyrelsen.§ 13. RevisionFondens årsrapport skal revideres af en godkendt revisor. Revisor vælges hvert år af bestyrelsen. Gen-valg kan finde sted.Fondens revisor har ret til at deltage i det bestyrelsesmøde, der godkender årsrapporten og pligt til atdeltage i bestyrelsesmøder, hvis et medlem af bestyrelsen forlanger det.§ 14. TegningsregelFonden tegnes af direktøren i forening med formanden eller næstformanden.§ 15. Ændring af vedtægtenÆndringer af fondens vedtægt kræver, at mindst 3/4 af samtlige medlemmer af bestyrelsen stemmerfor,samt godkendelse fra fondsmyndigheden og eventuelt af samtykke fra Civilstyrelsen.§ 16. Opløsning af fondenBeslutning om opløsning af fonden kræver, at mindst 3/4 af samtlige medlemmer af bestyrelsen stemmefor. En opløsning af fonden forudsætter tillige fondsmyndighedens tilladelse og samtykke fra Civilstyrel-sen.
8
I tilfælde af opløsning skal fondens midler anvendes i overensstemmelse med formålsbestemmelsen.Hvis dette ikke er muligt, skal midlerne anvendes til beslægtede formål af offentlig interesse.Ingen del af fondens formue kan nogensinde gå tilbage til stifteren.Anvendelsen af likvidationsprovenuet skal godkendes af fondsmyndigheden.Som vedtaget den [**].