Transportudvalget 2011-12
L 78
Offentligt
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
21. marts 20122012-492
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 15. marts 2012 stillet mig følgende spørgsmål 8vedrørende L 78 – Forslag til lov om ændring af lov om taxikørsel m.v. ogregistreringsafgiftsloven (Ophævelse af betingelse om tilladelse til taxikørsel forudstedelse af tilladelse til offentlig servicetrafik og fritagelse forregistreringsafgift af biler, der udfører kørsel på grundlag af tilladelse tiloffentlig servicetrafik), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stilletefter ønske fra Henning Hyllested (EL).Spørgsmål 8:
Vil ministeren kommentere den ”samlede løsningsmodel”, bestående af 5punkter, som Danske Busvognmænd, Dansk Taxi Råd, 3F og DI Transportfremlagde i april 2011, senest gentaget i høringssvar til L78 fra DanskeBusvognmænd, dateret 19.december 2011?Svar:
I forbindelse med forslaget til ændring af taxiloven, der blev behandlet i foråret2011, fremlagde Danske Busvognmænd, Dansk Taxi Råd, 3F og DI Transport etfælles forslag til løsning af EP-tilladelsesproblematikken.Organisationerne foreslog for det første, at tilladelser til offentlig servicetrafikkun skal kunne udstedes til vogne med lift og plads til to kørestole.Organisationerne foreslog endvidere, at tilladelser til offentlig servicetrafikogså skal kunne anvendes til såkaldt speciel rutekørsel, og at der ikke skal væreantalsbegrænsning på dem. Det indgik endvidere i forslaget, at tilladelser tiloffentlig servicetrafik skal udstedes efter busloven. Endelig blev det nævnt, atder skulle være en fornuftig overgangsordning for EP-tilladelser.Som udgangspunkt har jeg ikke tænkt mig at kommentere meget konkret pådisse forslag, da jeg mener, at det kommende udvalgsarbejde netop vil skullehave til opgave at vurdere sådanne forskellige konkrete løsningsmulighedernærmere, jf. mit svar på spørgsmål 5. Derfor vil det ikke være rigtigt af mig atkomme med håndfaste udmeldinger, netop når der skal igangsættes et grundigtarbejde på området.
Jeg vil dog gerne komme med nogle enkelte bemærkninger, herunder påbaggrund af nogle af de overvejelser, der blev gjort i forbindelse medforberedelsen af det nuværende lovforslag, som kan indgå i udvalgetsovervejelser.Forslaget medfører, at udbuddet af køretøjer, der kan anvendes tiltrafikselskabernes samordnede kørsel, må forventes at blive mærkbart mindre,såfremt de kun skal kunne udstedes til vogne med lift og plads til to kørestole.Det vil som bekendt medføre højere priser for kommuner og regioners kørsel,der udbydes af trafikselskaberne, hvilket er vigtigt at holde sig for øje. Samtidigvil en konsekvens være, at kørslen udføres i større, dyrere og mere forurenendebiler end nødvendigt.Jeg kan også nævne, at tilladelser til offentlig servicetrafik er knyttet til kørselfor et trafikselskab, som i hvert fald ikke i dag har noget med den speciellerutekørsel at gøre (rutekørsel med en afgrænset personkreds, f.eks.skoleelever). Et trafikselskab må efter trafikselskabsloven alene udføre offentligservicetrafik i form af almindelig rutekørsel.Endelig vil jeg nævne, at baggrunden for, at tilladelser til offentlig servicetrafikudstedes efter taxiloven er, at der derved skabes en klar opdeling af køretøjeromfattet af taxiloven (personbiler) og køretøjer omfattet af busloven (busser).Umiddelbart mener jeg, at det er en fornuftig tilgang, hvilket også varvurderingen allerede i forbindelse med den seneste taxilovændring.Men som sagt er jeg indstillet på, at der nu skal ses åbent på hele området i etudvalgsarbejde, og jeg vil derfor heller ikke på forhånd tage stilling til deenkelte løsningsmodeller, der kan komme i spil.
Med venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen