Transportudvalget 2011-12
L 78
Offentligt
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
2. marts 20122012-492
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 6.februar 2012 stillet mig følgende spørgsmål 1vedrørende L 78 – Forslag til lov om ændring af lov om taxikørsel m.v. ogregistreringsafgiftsloven (Ophævelse af betingelse om tilladelse til taxikørsel forudstedelse af tilladelse til offentlig servicetrafik og fritagelse forregistreringsafgift af biler, der udfører kørsel på grundlag af tilladelse tiloffentlig servicetrafik), som jeg hermed skal besvare.Spørgsmål 1:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 14. december 2011 fra DanskeTaxivognmænds Arbejdsgiverforening, jf. L 78 - bilag 4.Svar:
Danske Taxivognmænds Arbejdsgiverforening (DTA) opfordrer i henvendelsentil, at man her og nu undlader at ændre taxiloven, men ser, hvordan dennugældende lovgivning rent faktisk kommer til at fungere. Der er således ikkeefter DTA’s opfattelse belæg for Kommunernes Landsforenings og DanskeRegioners påstande om, at den nugældende lovgivning vil betyde en fordyrelseaf de offentlige kørsler.DTA anfører endvidere, at busvognmænd og iværksættere med EP-tilladelsertidligere er blevet begunstiget ved at kunne konkurrere med taxivognmænd påulige vilkår, idet disse ikke i modsætning til taxivognmændene har haftserviceforpligtelse med tilslutningspligt og døgndækning. Med denne uligekonkurrence, som taxierhvervet i stigende omgang udsættes for i forhold tiloffentlig kørsel, og finanskrisen er en omfattende taxidød uundgåelig.Foreningen opfordrer derfor til, at man fra politisk side iværksætter ettrafikpolitisk udredningsarbejde, hvor der ses på en langsigtet planlægning afden kollektive trafik, hvori taxi indgår som supplement og alternativ.DTA anfører endelig, at de foreslåede ændringer i afgiftsreglerne vil begunstigeindehavere af tilladelse til offentlig servicetrafik yderligere på bekostning afindehavere af taxibevillinger.Jeg kan oplyse, at baggrunden for lovforslaget er at udvide kredsen afvirksomheder, der kan byde på kørselsopgaver for trafikselskaberne, således at
det ikke kun er taxivognmænd, der kan byde. Denne indsnævring af kredsen afvirksomheder, der kan byde på offentlig servicetrafik med personbiler, vil ifølgeKommunernes Landsforening og Danske Regioner fordyre de offentlige kørslerbetydeligt.Endvidere er baggrunden at undgå, at der sker hel eller delvis lukning afbuskørselsvirksomheder, som tidligere har kunnet byde på sådannekørselsopgaver, men som efter lovændringen pr. 1. september 2011 ikke villekunne byde på grund af manglende taxitilladelse.Jeg kan endvidere oplyse, at jeg har til hensigt at nedsætte et udvalg, som skalundersøge, hvordan der kan skabes et stærkt personbefordringserhverv til gavnfor forbrugere, erhvervet og det offentliges indkøb af kørsel, uden at det påførerdet offentlige merudgifter.Baggrunden for forslaget om ændring af registreringsafgiftsloven er at sikre, atflytningen af tilladelsesudstedelsen fra busloven til taxiloven ikke vil have fiskaleffekt. Ændringen tilsigter således alene at fastholde den afgiftsmæssigeretstilstand på området, der var gældende indtil den 1. september 2011.
Med venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen