Transportudvalget 2011-12
L 78 Bilag 3
Offentligt
2. december 2011
Forslagtil
Lov om ændring af lov om taxikørsel m.v.,registreringsafgiftsloven og brændstofforbrugsafgiftsloven(Ændring af betingelser for udstedelse af tilladelse til offentlig servicetrafik, fritagelse for afgift af biler,der udfører kørsel på grundlag af tilladelse til offentlig servicetrafik)
§lI lov om taxikørsel m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 1039 af 8. oktober 2009, som ændret ved lov nr.485 af 11. maj 2010, § 45 i lov nr. 718 af 25. juni 2010 og lov nr. 633 af 14. juni 2011, foretages følgen-de ændringer:1.§ 2, stk. 5,affattes således:”Tilladelse til offentlig servicetrafik er betinget af, at ansøgeren har kontrakt om udførelse af offentligservicetrafik for et trafikselskab omfattet af lov om trafikselskaber.”§2I lov om registreringsafgift af motorkøretøjer m.v. (registreringsafgiftsloven), jf. lovbekendtgørelse nr.836 af 1. juli 2011, foretages følgende ændring:1.§ 2, stk. 1, nr. 5,affattes således:”5) biler, der på grundlag af en tilladelse efter lov om buskørsel anvendes til erhvervsmæssig personbe-fordring, og biler, der på grundlag af en tilladelse til offentlig servicetrafik efter lov om taxikørselm.v. alene anvendes til udførelse af almindelig rutekørsel for et trafikselskab omfattet af lov om tra-fikselskaber,”§3I lov om afgift efter brændstofforbrug m.v. for visse person- og varebiler (brændstofforbrugsafgifts-loven), jf. lovbekendtgørelse nr. 835 af 1. juli 2011, foretages følgende ændring:1.I§ 6, stk. 1,indsættes efter nr. 4:”5) Biler, der på grundlag af en tilladelse til offentlig servicetrafik efter lov om taxikørsel m.v. alene an-vendes til udførelse af almindelig rutekørsel for et trafikselskab omfattet af lov om trafikselskaber.”Nr. 5 bliver herefter nr. 6.
Transportmin.,Trafikstyrelsen , j.nr TS2030000-00009
§4Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelse i Lovtidende.
2
Almindelige bemærkningerIndholdsfortegnelse1. Lovforslagets formål og baggrund.2. Taxiloven.2.1 Gældende ret.2.2 Lovforslagets indhold.3. Afgiftslovene.3.1 Gældende ret.3.2 Lovforslagets indhold.4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige.5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet.6. Administrative konsekvenser for borgerne.7. Miljømæssige konsekvenser.8. Forholdet til EU-retten.9. Høring.10. Samlet vurdering af lovforslaget.1. Lovforslaget baggrund og formålLovforslaget har sin baggrund i den ændring af taxiloven, der blev vedtaget af Folketinget den 1.juni i år (lov nr. 633 af 14/6 2011) og trådte i kraft den 1. september 2011. Herved blev administratio-nen af de såkaldte EP-tilladelser (tilladelser efter busloven, som omfatter køretøjer indrettet til befor-dring af højst 9 personer, føreren medregnet, i tilknytning til kontrakt om rutekørsel med et trafiksel-skab) flyttet fra busloven til taxiloven. Tilladelserne ændrede samtidig navn til ”tilladelser til offentligservicetrafik”. Det er efter lovændringen bl.a. en betingelse for at få udstedt tilladelse til offentlig ser-vicetrafik, at ansøgeren har en tilladelse til taxikørsel.Lovforslagets formål er at udvide kredsen af virksomheder, der kan byde på kørselsopgaver for tra-fikselskaber, således at det ikke kun er taxivognmænd, der kan byde. Ændringen af taxiloven pr. 1. sep-tember 2011 vil ifølge Kommunernes Landsforening og Danske Regioner fordyre de offentlige kørslerbetydeligt. Endvidere er formålet at undgå hel eller delvis lukning af buskørselsvirksomheder, som tidli-gere har kunnet byde på kørsel for trafikselskaber, men som efter lovændringen pr. 1. september 2011ikke ville kunne byde på grund af manglende taxitilladelser.Lovforslaget indeholder en ophævelse af betingelsen om, at en ansøger skal have en taxitilladelsefor at få udstedt en tilladelse til offentlig servicetrafik. Buskørselsvirksomheder og iværksættere, f.eks.taxichauffører, vil på ny kunne få udstedt tilladelser til offentlig servicetrafik.
3
Endvidere er baggrunden for lovforslaget at sikre, at der ikke sker afgiftsmæssige ændringer i retstil-standen for biler, der udfører almindelig rutekørsel for et trafikselskab omfattet af lov om trafikselska-ber.Det foreslås derfor i afgiftsmæssig henseende at sidestille biler, der med tilladelse til offentlig ser-vicetrafik efter lov om taxikørsel m.v. anvendes til almindelig rutekørsel for et trafikselskab omfattet aflov om trafikselskaber, med biler, der med tilladelse efter lov om buskørsel anvendes til sådan kørsel.2. Taxiloven2.1 Gældende retI henhold til taxilovens § 2, stk. 5, er det en betingelse for at få udstedt tilladelse til offentlig service-trafik, at ansøgeren har kontrakt om udførelse af offentlig servicetrafik for et trafikselskab. Det er end-videre en betingelse, at ansøgeren har tilladelse til taxikørsel. Der kan udstedes én tilladelse til offentligservicetrafik for hver tilladelse til taxikørsel. Tilladelsen til offentlig servicetrafik udstedes med sammegyldighedsperiode som tilladelse til taxikørsel.Den offentlige servicetrafik, der udføres for trafikselskaberne på grundlag af en tilladelse til offent-lig servicetrafik, er dels den individuelle handicapkørsel for svært bevægelseshæmmede, dels den sam-ordnede kørsel, dvs. handicapkørsel, patientkørsel, lægekørsel og teletaxa- eller telebustrafik i det sam-me bestillingssystem. Kørslen kan også udføres af taxier med taxitilladelse og af busser med tilladelseefter busloven.Biler, der udfører kørsel på grundlag af tilladelser til offentlig servicetrafik, kan ikke lovligt anvendestil andre former for erhvervsmæssig kørsel.2.2 Transportministeriets overvejelser og lovforslagets indholdDet foreslås, at betingelsen om, at den, der ansøger om tilladelse til offentlig servicetrafik, skal havetilladelse til taxikørsel, ophæves.Indførelsen af denne betingelse har bevirket, at kredsen af virksomheder, der kan byde på kørsels-opgaver for trafikselskaberne, med biler indrettet til befordring af højst 9 personer, føreren medregnet,er blevet reduceret. Dette vil ifølge Kommunernes Landsforening og Danske Regioner fordyre de of-fentlige kørsler betydeligt. For at opretholde konkurrencen i forbindelse med trafikselskabernes udbudaf kørsel og for at være sikre på at kunne opfylde behovet hos kommuner og regioner (forsyningssik-kerheden) er trafikselskaberne afhængige af en så bred udbyderkreds som muligt.Ophævelse af betingelsen om, at kun taxivognmænd kan få tildelt tilladelse til offentlig servicetrafik,vil endvidere betyde, at busvognmænd, der for øjeblikket har EP-tilladelser, vil kunne få udstedt tilla-delser til offentlig servicetrafik, når EP-tilladelserne udløber. Hvis dette ikke var tilfældet, kunne detbetyde, at disse virksomheder måtte lukke eller indskrænke virksomheden.Endelig vil busvognmænd, der ikke tidligere har haft EP-tilladelser, og iværksættere, f.eks. taxi-chauffører, på ny have mulighed for få tildelt tilladelse til offentlig servicetrafik.
4
Baggrunden for at sammenkoble tilladelser til offentlig servicetrafik med tilladelser til taxikørsel varet forsøg på at løse eventuelle problemer med taxibetjeningen i landdistrikter. Efter regeringens opfat-telse løses eventuelle problemer med taxibetjeningen i landdistrikter ikke tilfredsstillende ved en sådanindsnævring af adgangen til at drive befordringsvirksomhed. Taxibetjening i landdistrikter bør ses isammenhæng med de forskellige regler for tilladelser m.v., som gælder for virksomheder, der udførererhvervsmæssig befordring i personbiler (taxier, limousiner, sygetransportbiler og biler, der udfører of-fentlig servicetrafik). Det er derfor hensigten at gennemføre en analyse af mulighederne for en samord-ning af reglerne for erhvervsmæssig persontransport i personbiler, som også tager sigte på at skabe etmere velfungerende marked og herunder sikre gode rammer for personbefordring i landdistrikter.3. Afgiftslovene3.1 Gældende retBiler, dvs. motorkøretøjer indrettet til befordring af højst 9 personer, føreren medregnet, med hvilkeder udføres rutekørsel for et trafikselskab, er fritaget for registreringsafgift efter registreringsafgiftslo-vens § 2, stk. 1, nr. 5, når kørslen udføres efter tilladelse i henhold til lov om buskørsel, de såkaldte EP-tilladelser. Køretøjerne er endvidere fritaget for brændstofforbrugsafgift.EP-tilladelser udstedes i tilknytning til en vognmands indgåelse af en kontrakt med et trafikselskabomfattet af lov om trafikselskaber om udførelse af almindelig rutekørsel. Tilladelserne kan kun anven-des til at udføre sådan kørsel. Den rutekørsel, der udføres på grundlag af EP-tilladelser, er den såkaldtesamordnede kørsel, dvs. de kørselsordninger, som kommuner og regioner er forpligtet til at lade udførei henhold til anden lovgivning f.eks. befordring af visse folkeskoleelever, befordring af ældre til dagcen-ter og befordring af patienter til læge eller sygehus.Efter en ændring af lov om taxikørsel m.v. (lov nr. 633 af 14. juni 2011) er administrationen af de så-kaldte EP-tilladelser fra den 1. september 2011 flyttet fra lov om buskørsel til lov om taxikørsel.Tilladelserne benævnes tilladelse til offentlig servicetrafik. Ændringen har baggrund i et ønske om atstille energi- og miljømæssige krav for biler, der på grundlag af tilladelser til offentlig servicetrafik udfø-rer almindelig rutekørsel for et trafikselskab, i lighed med de krav, der stilles til taxier. Endvidere ønskesder stillet de samme uddannelsesmæssige krav til førere af biler, der på grundlag af tilladelser til offent-lig servicetrafik udfører almindelig rutekørsel for et trafikselskab, som til førere af taxier.3.2 Lovforslagets indholdDet foreslås, at biler, med hvilke der udføres almindelig rutekørsel på grundlag af tilladelser til offentligservicetrafik, fritages for registreringsafgift og brændstofforbrugsafgift i lighed med den afgiftsfritagelse,som de biler har, der udfører den samme kørsel på grundlag af tilladelser efter lov om buskørsel.Ændringen tilsikrer således blot at fastholde den afgiftsmæssige retstilstand på området.Tilladelse til offentlig servicetrafik udstedes ligesom EP-tilladelser kun i tilknytning til en vognmandsindgåelse af en kontrakt med et trafikselskab omfattet af lov om trafikselskabet om udførelse af almin-delig rutekørsel. Der bliver således ikke udstedt flere tilladelser som følge af, at tilladelsesudstedelsen erflyttet fra lov om buskørsel til lov om taxikørsel.
5
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentligeForslaget om ændring af betingelserne for udstedelse af tilladelse til offentlig servicetrafik vurderesikke at have omkostninger for staten, kommuner og regioner, da retstilstanden tilbageføres til den, dervar gældende før den 1. september 2011.Det vurderes, at afgiftsfritagelsen for biler, der på grundlag af tilladelser til offentlig servicetrafik ud-fører almindelig rutekørsel for et trafikselskab, ikke vil have fiskal effekt, da der alene er tale om en æn-dring som følge af, at tilladelsesudstedelsen er flyttet fra lov om buskørsel til lov om taxikørsel.Det vurderes, at lovforslaget ikke vil have administrative konsekvenser for staten, kommuner og re-gioner.5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivetDet vurderes, at forslaget om ændring af betingelserne for udstedelse af tilladelse til offentlig ser-vicetrafik ikke vil have økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet, da retstilstandentilbageføres til den, der var gældende før den 1. september 2011.Det vurderes, at forslaget om afgiftsfritagelsen for biler, der på grundlag af tilladelser til offentligservicetrafik udfører almindelig rutekørsel for et trafikselskab, ikke vil få økonomiske konsekvenser forerhvervslivet.6. Administrative konsekvenser for borgerneForslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser for borgerne.7. Miljømæssige konsekvenserDet vurderes, at der ikke er nogen miljømæssige konsekvenser.8. Forholdet til EU-rettenForslaget vurderes ikke at have EU-retlige aspekter.9. HøringLovforslaget er sendt til høring hos følgende myndigheder, organisationer mv.:Automobilbranchens Handels- og Industriforening, Bilbranchen, Brancheforeningen for LimousineVognmænd, Centralforeningen af Taxiforeninger i Danmark (C.A.T.), Danmarks AutomobilforhandlerForening, Danmarks Naturfredningsforening, Dansk Bil-Forhandler Union, Dansk Erhverv, DanskTaxi Råd, Danske Advokater, Danske Busvognmænd, Danske Handicaporganisationer, Danske Regio-ner, Danske Taxivognmænds Arbejdsgiverforening, De Danske Bilimportører, Det Centrale Handicap-råd, Det Økologiske Råd, DI, DI Transport, Fagligt Fælles Forbund, Foreningen EP-Danmark, Kom-munernes Landsforening, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Landsorganisationen i Danmark, NO-AH-Trafik, Rigspolitiet, Taxinævnet i Region Hovedstaden, Trafikselskaberne i Danmark og Økono-misk Forening for Persontransport.
6
10. Samlet vurdering af lovforslagetPositive konsekven-ser/mindreudgifter(hvis ja, angiv omfang)IngenIngen
Økonomiske og administrativekonsekvenser for det offentligeØkonomiske og administrativekonsekvenser for erhvervslivetAdministrative konsekvenser forborgerneMiljømæssige konsekvenserForholdet til EU-retten
Negative konsekven-ser/merudgifter(hvis ja, angiv omfang)IngenIngen
Ingen
Ingen
IngenIngenForslaget vurderes ikke at have EU-retlige aspekter.
Bemærkningerne til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1Til nr. 1Med den foreslåede ændring ophæves betingelsen om, at en ansøger om tilladelse til offentlig ser-vicetrafik skal have en tilladelse til taxikørsel.En ansøger skal fortsat opfylde en række nærmere krav til faglige kvalifikationer, økonomisk bag-grund og vandel samt havde en kontrakt om udførelse af offentlig servicetrafik for et trafikselskab, forfå udstedt en tilladelse til offentlig servicetrafik.Der henvises til de almindelige bemærkninger pkt. 2.2.Til § 2Til nr. 1Det foreslås, at biler, med hvilke der udføres almindelig rutekørsel for et trafikselskab på grundlag aftilladelser til offentlig servicetrafik, fritages for registreringsafgift i lighed med biler, der udfører sammeform for kørsel for er trafikselskab på grundlag af tilladelser efter lov om buskørsel, de såkaldte EP-tilladelser.Der henvises til de almindelige bemærkninger pkt. 3.2.Til § 3
7
Til nr. 1Det foreslås, at biler, med hvilke der udføres almindelig rutekørsel for et trafikselskab på grundlag aftilladelser til offentlig servicetrafik, fritages for brændstofforbrugsafgift i lighed med biler, der udførersamme form for kørsel på grundlag af tilladelser efter lov om buskørsel, de såkaldte EP-tilladelser.Der henvises til de almindelige bemærkninger pkt. 3.2.Til § 4Det foreslås, at loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelse i Lovtidende, da en hurtig ikrafttræ-den ønskes af hensyn til muligheden for at udvide kredsen af virksomheder, der kan byde på kørselsop-gaver for trafikselskaber, således at det ikke kun er taxivognmænd, der kan byde. Således vil buskørsels-virksomheder og iværksættere på ny kunne byde på sådan kørsel. Endvidere undgås hel eller delvis luk-ning af buskørselsvirksomheder, som tidligere har kunnet byde på kørsel for trafikselskaber, men somefter lovændringen pr. 1. september 2011 ikke vil kunne byde på grund af manglende taxitilladelser.Endvidere vil en hurtig ikrafttræden sikre den samme afgiftsmæssige tilstand for de biler, der udfø-rer almindelig rutekørsel for et trafikselskab omfattet af lov om trafikselskaber.
8
Bilag 1Lovforslaget sammenholdt med gældende lovGældende formuleringLovforslaget§1I lov om taxikørsel m.v., jf. lovbekendtgørelsenr. 1039 af 8. oktober 2009, som ændret ved lovnr. 485 af 11. maj 2010, § 45 i lov nr. 718 af 25.juni 2010 og lov nr. 633 af 14. juni 2011, foretagesfølgende ændringer:§ 2.---Stk. 5.Tilladelse til offentlig servicetrafik er be-tinget af, at ansøgeren har kontrakt om udførelseaf offentlig servicetrafik for et trafikselskab om-fattet af lov om trafikselskaber. Tilladelse til of-fentlig servicetrafik er endvidere betinget af, atansøgeren har tilladelse til taxikørsel. Der kan ud-stedes én tilladelse til offentlig servicetrafik forhver tilladelse til taxikørsel. Tilladelsen til offentligservicetrafik udstedes med samme gyldighedspe-riode som tilladelsen til taxikørsel.1.§ 2, stk. 5,affattes således:”Tilladelse til offentlig servicetrafik er betingetaf, at ansøgeren har kontrakt om udførelse af of-fentlig servicetrafik for et trafikselskab omfattet aflov om trafikselskaber.”
§2I lov om registreringsafgift af motorkøretøjerm.v. (registreringsafgiftsloven), jf. lovbekendtgø-relse nr. 836 af 1. juli 2011, foretages følgendeændring:1.§ 2, stk. 1, nr. 5,affattes således:”5) biler, der på grundlag af en tilladelse efter lovom buskørsel anvendes til erhvervsmæssigpersonbefordring, og biler, der på grundlag afen tilladelse til offentlig servicetrafik efter lovom taxikørsel m.v. alene anvendes til udførel-se af almindelig rutekørsel for et trafikselskabomfattet af lov om trafikselskaber,”§3I lov om afgift efter brændstofforbrug m.v. for
§ 2.Fritaget for afgift er:1) -----5) køretøjer, der er omfattet af lov om buskør-sel,6) ----
9
visse person- og varebiler (brændstofforbrugsaf-giftsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 835 af 1. juli2011, foretages følgende ændring:§ 6.Fritaget for afgiften er:1) - - -4) Ambulancer.5) Benzindrevne hyrevogne og sygetransportbi-ler, som udelukkende benyttes til erhvervsmæs-sig personbefordring af siddende patienter.Stk. 2.----1.I§ 6, stk. 1,indsættes efter nr. 4:”5) Biler, der på grundlag af en tilladelse til offent-lig servicetrafik efter lov om taxikørsel m.v.alene anvendes til udførelse af almindelig ru-tekørsel for et trafikselskab omfattet af lovom trafikselskaber.”Nr. 5 bliver herefter nr. 6.§4Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsei Lovtidende.
10