Transportudvalget 2011-12
L 78 Bilag 14
Offentligt
1100946_0001.png
1100946_0002.png
1100946_0003.png
1100946_0004.png
1100946_0005.png
Til lovforslag nr.L 78
Folketinget 2011-12
Betænkning afgivet af Transportudvalget den 29. marts 2012
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af lov om taxikørsel m.v. ogregistreringsafgiftsloven(Ophævelse af betingelse om tilladelse til taxikørsel for udstedelse af tilladelse til offentlig servicetrafik og fritagelse forregistreringsafgift af biler, der udfører kørsel på grundlag af tilladelse til offentlig servicetrafik)[af transportministeren (Henrik Dam Kristensen)]1. ÆndringsforslagDer er stillet 6 ændringsforslag til lovforslaget. DanskFolkeparti har stillet ændringsforslag nr. 1-3, 5 og 6. Trans-portministeren har stillet ændringsforslag nr. 4.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 25. januar 2012 og var til1. behandling den 2. februar 2012. Lovforslaget blev efter 1.behandling henvist til behandling i Transportudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 6 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og transportministeren sendte den 14. decem-ber 2011 dette udkast til udvalget, jf. TRU alm. del – bilag115. Den 30. januar 2012 sendte transportministeren de ind-komne høringssvar og et notat herom til udvalget.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtagetskriftlige henvendelser fra:Carsten's TaxaDansk Taxi RådDanske Taxivognmænds Arbejdsgiverforening ogFalck Danmark A/S.Transportministeren har over for udvalget kommenteretde skriftlige henvendelser til udvalget.SamrådsspørgsmålUdvalget har stillet 1 samrådsspørgsmål til transportmini-steren til mundtlig besvarelse, som denne har besvaret i etsamråd den 22. februar 2012. Efterfølgende har transportmi-nisteren oversendt sit talepapir til udvalget.SpørgsmålUdvalget har stillet 10 spørgsmål til transportministerentil skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.3. Indstillinger og politiske bemærkningerEtflertali udvalget (S, RV, EL og SF) indstiller lovfor-slaget tilvedtagelsemed det af transportministeren stilledeændringsforslag. Flertallet vil stemme imod de af DanskFolkeparti stillede ændringsforslag.For Enhedslisten er det vigtigt at markere, at området forkørsel for det offentlige (OST- og EP-tilladelser) foregår un-der ordnede forhold og i henhold til de gældende kollektive,landsdækkende overenskomster på området.Trafikstyrelsen har i forbindelse med svar på spørgsmålnr. 4 tilkendegivet over for transportministeren, at »styrelsenikke accepterer, at en virksomhed med tilladelse til offentligservicetrafik aflønner chaufførerne efter en provisionsbase-ret taxioverenskomst«. Enhedslisten tager svaret som udtrykfor en erkendelse af, at kørsel for det offentlige skal foregå ihenhold til gældende kollektiv overenskomst, således atvirksomhederne ikke gives mulighed for at konkurrere påchaufførernes løn- og arbejdsforhold.Det har endvidere været vigtigt for Enhedslisten at imø-dekomme branchens udbredte ønske om nedsættelse af etpersontransportudvalg med det formål at fremkomme medforslag til en egentlig persontransportlov, der også skal om-fatte busområdet.Transportministeren har i svar på spørgsmål nr. 5 imøde-kommet ønsket om nedsættelse af »et udvalg, som skal se påde forskellige tilladelsestyper og rammevilkår for taxi, li-
AX013920
2
mousine, sygetransport og offentlig servicetrafik«, og endvi-dere »at udvalget vil skulle se på … et rimeligt serviceni-veau i sektoren, … samt på arbejds- og lønvilkår for chauf-fører.«Enhedslisten tager til efterretning, at det er overladt tilTrafikstyrelsen at vurdere, hvordan det vil være muligt atinddrage busområdet i udvalgets arbejde.Enhedslisten konstaterer med tilfredshed, at der satses på»at fremsætte et eventuelt forslag til revideret eller ny taxi-lov i Folketingsåret 2012/13.«Enhedslisten er ikke imødekommet i svaret på spørgsmålnr. 6 om »iværksættere«. Enhedslisten er af den opfattelse,at der bag begrebet »iværksættere« også kan gemme sig desåkaldte arme- og -ben-firmaer, som kun proforma er selv-stændige, personligt drevne virksomheder.Enhedslisten tager imidlertid til efterretning, at ministe-ren i svar på spørgsmål nr. 8 anlægger en meget åben hold-ning til, hvad det kommende udvalg på persontransportom-rådet kan beskæftige sig med. Enhedslisten vil derfor arbej-de for, at spørgsmålet om »iværksættere« bringes op i detkommende persontransportudvalg.Heller ikke i svarene på spørgsmål nr. 7 og 8 er Enhedsli-sten imødekommet. Men også her henviser Enhedslisten tilministerens svar på spørgsmål nr. 8. Enhedslisten vil arbejdefor, at de emner, som berøres i spørgsmålene nr. 7 og 8, li-geledes bringes op i et kommende persontransportudvalg.Det er endvidere vigtigt for Enhedslisten at medvirke tilat ophæve det monopol på OST-kørsel, der opstod, da man itaxiloven indførte krav om, at kun virksomheder med taxitil-ladelser kunne få tilladelse til OST-kørsel.Med disse bemærkninger kan Enhedslisten tilslutte sigdet fremsatte lovforslag.Etmindretali udvalget (V, DF, LA og KF) indstiller lov-forslaget tilvedtagelsemed de af de Dansk Folkeparti stille-de ændringsforslag.Dansk Folkeparti mener, det er dybt kritisabelt, at rege-ringen med dette lovforslag ændrer taxiloven, inden man harhaft mulighed for at evaluere på det stop for EP tilladelser,som Dansk Folkeparti var med til at indføre i 2011. Med»tilbagerulningen«, vil der igen være stor risiko for taxadødi landdistrikterne. Regeringens begrundelse er et udokumen-teret DUT (Det Udvidede Totalbalanceprincip) krav frakommuner og regioner.Dansk Folkeparti har stillet ændringsforslag vedrørendeindretningskrav som tidligere foreslået af både bus- og taxa-branchen.Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin ogJavnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget oghavde dermed ikke adgang til at komme med indstillingereller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen.
4. ÆndringsforslagÆndringsforslagAf etmindretal(DF), tiltrådt af etmindretal(V, LA og KF):Til titlen1)Titlen affattes således:»ForslagtilLov om ændring af lov om buskørsel(Indførelse af betingelse om vogn med lift og to køre-stolspladser og mulighed for specifik rutekørsel i forbindel-se med udstedelse af tilladelse til offentlig servicetrafikm.v.)«[Konsekvens af ændringsforslag nr. 5]Til § 12)Paragraffen udgår.[Konsekvens af ændringsforslag nr. 5]Til § 23)Paragraffen udgår.[Konsekvens af ændringsforslag nr. 5]Aftransportministeren,tiltrådt af etflertal(S, RV, EL ogSF):4)Efter nr. 2 indsættes som nye numre:»01.I§ 2, stk. 1, nr. 9,der bliver nr. 10, ændres »nr. 7« til:»nr. 8«.02.I§ 2, stk. 4,ændres »stk. 1, nr. 16 og 17« til: »stk. 1, nr.17 og 18«.«[Forslaget omhandler konsekvensændringer]Af etmindretal(DF), tiltrådt af etmindretal(V, LA og KF):Ny paragraf5)Efter § 2 indsættes som ny paragraf:»§ 01I lov om buskørsel, jf. lovbekendtgørelse nr. 1087 af 8.september 2010, som senest ændret ved § 2 i lov nr. 167 af28. februar 2012, foretages følgende ændringer:1.Efter kapitel 1 indsættes:»Kapitel 2Tilladelse til offentlig servicetrafik§ 2.Den, der udfører erhvervsmæssig befordring med etdansk indregistreret motorkøretøj med lift og to kørestols-pladser (offentlig servicetrafik), skal have tilladelse hertil.
3
Tilladelsen omfatter også befordring af bestemte kategorieraf personer (speciel rutekørsel).Stk. 2.Tilladelse til offentlig servicetrafik meddeles aftransportministeren.Stk. 3.Tilladelse til offentlig servicetrafik er betinget af,at ansøgeren har kontrakt om udførelse af offentlig service-trafik for et trafikselskab omfattet af lov om trafikselska-ber.««[Der indføres nye betingelser for tilladelse til offentlig ser-vicetrafik og speciel rutekørsel, som skal ske med motorkø-retøj med lift og to kørestolsplader]Til § 36)Paragraffen affattes således:»§ 3Transportministeren fastsætter tidspunktet for lovensikrafttræden.«[Der fastsættes overgangsordning som konsekvens af æn-dringsforslag nr. 5]BemærkningerTil nr. 1-3, 5 og 6Med ændringsforslag nr. 5 ønsker Dansk Folkeparti atstøtte den samlede løsningsmodel på området, som bran-
chen, herunder Danske Busvognmænd, Dansk Taxi Råd, 3Fog DI Transport, er kommet med. Med løsningsmodellentages der hensyn til en balance mellem konkurrence og for-syningssikkerhed på den ene side og hensyn til en tilfreds-stillende taxibetjening på den anden.Ændringsforslaget medfører, at tilladelser til offentligservicetrafik udstedes med hjemmel i lov om buskørsel, ogat tilladelser kun udstedes til vogne med lift og to kørestols-pladser. Samtidig kan tilladelsen benyttes til både alminde-lig og speciel rutekørsel, og antalsbegrænsningen med én til-ladelse til offentlig servicetrafik for hver tilladelse til taxi-kørsel bliver fjernet.Ændringsforslagene nr. 1-3 er konsekvenser af ændrings-forslag nr. 5.Ændringsforslag nr. 6 indebærer en overgangsordning forde tilladelser til offentlig servicetrafik, som allerede er ud-stedt.Til nr. 4Forslaget omhandler redaktionelle ændringer.
Benny Engelbrecht (S)fmd.Karin Gaardsted (S) Magnus Heunicke (S) Mette Reissmann (S) Orla Hav (S)Rasmus Prehn (S) Torben Hansen (S) Andreas Steenberg (RV) Rasmus Helveg Petersen (RV) Lone Loklindt (RV)Jesper Petersen (SF) Anne Baastrup (SF) Henning Hyllested (EL) Per Clausen (EL) Lars Dohn (EL) Thomas Danielsen (V)Martin Geertsen (V) Flemming Damgaard Larsen (V)nfmd.Lars Christian Lilleholt (V) Kristian Pihl Lorentzen (V)Karsten Nonbo (V) Hans Christian Schmidt (V) Kim Christiansen (DF) Morten Marinus (DF) Jørn Dohrmann (DF)Leif Mikkelsen (LA) Villum Christensen (LA) Lars Barfoed (KF) Tom Behnke (KF)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)
474422171612
Liberal Alliance (LA)Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)
981111
4
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 78Bilagsnr.1234567891011TitelHøringsnotat og høringssvar, fra transportministerenUdkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetUdkast til lovforslag om ændring af taxilovenm.v. samt registreringsafgiftsloven og brændstofforbrugsafgiftslovenHenvendelse af 14/12-11 fra Danske Taxivognmænds Arbejdsgiver-forening (DTA)Henvendelse af 21/2-12 fra Carsten’s TaxaFastsat tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetÆndringsforslag fra transportministeren1. udkast til betænkningHenvendelse af 16/3-12 fra Falck Danmark A/SHenvendelse af 17/3-12 fra Dansk Taxi Råd2. udkast til betænkningOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 78Spm.nr.1TitelSpm. om ministerens kommentar til henvendelsen af 14/12-11 fraDanske Taxivognmænds Arbejdsgiverforening, til transportministe-ren, og ministerens svar herpåSpm. om ministerens kommentar til henvendelsen af 21/2-12 fra Car-sten’s Taxa, til transportministeren, og ministerens svar herpåSpm. om talepapir fra ministeren vedr. det lukkede samråd om ned-sættelsen af et persontransportudvalg, til transportministeren, og mini-sterens svar herpåSpm., om det er i overensstemmelse med taxiloven, hvis kørsel for tra-fikselskaberne udføres på provisionsløn eller anden akkordlignendeaflønning, til transportministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren vil lade »analyse af mulighederne for en samord-ning af reglerne for erhvervsmæssig persontransport i personbiler«supplere af nedsættelse af et persontransportudvalg, til transportmini-steren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren vil redegøre for den eventuelle brug af begrebet»iværksættere« i lovgivningen på persontransportområdet, til trans-portministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren vil tilkendegive, at han ønsker skærpede uddan-nelseskrav til chauffører og vognmænd, der udfører sygdoms-/sund-hedsrelateret persontransport, til transportministeren, og ministerenssvar herpåSpm., om ministeren vil kommentere den »samlede løsningsmodel«bestående af 5 punkter, som Danske Busvognmænd, Dansk Taxi Råd,3F og DI Transport fremlagde i april 2011, til transportministeren, ogministerens svar herpåSpm. om ministerens kommentar til henvendelse af 16/3-12 fra FalckDanmark A/S, til transportministeren, og ministerens svar herpå
23
4
5
6
7
8
9
5
10
Spm. om ministerens kommentar til henvendelse af 17/3-12 fra DanskTaxi Råd, til transportministeren, og ministerens svar herpåOversigt over samrådsspørgsmål vedrørende L 78
Samråds-Titelspm.nr.ASamrådsspm., om ministeren kan redegøre for sin holdning til nedsæt-telsen af et persontransportudvalg med henblik på gennemførelse af ensamlet lovgivning vedrørende udførelse af erhvervsmæssig person-transport, til transportministeren