Transportudvalget 2011-12
L 78 Bilag 10
Offentligt
1093823_0001.png
Dansk Taxi RådKøbenhavn, den 17. marts 2012
Kære Transportudvalg
I øjeblikket forhandler Folketinget L 78 –”Forslag til lov om ændring af lov om taxikørsel m.v. ogregistreringsafgiftsloven”.Dansk Taxi Råd deltager ofte i debatter og dialoger med udvalgets medlemmerog med forskellige andre aktører fra den transportpolitiske scene i Danmark. Jeg vil i den forbindelse gernekvittere for det store politiske engagement i taxibranchens rammebetingelser.Et af de argumenter, der går igen i debatten er spørgsmålet om DUT. Jeg vil derfor gerne gøre opmærksompå et generelt og et konkret forhold vedrørende DUT - i forhold til L 78.På det generelle plan, finder jeg det problematisk at der henvises til DUT som en blokerende mekanismefor, at der findes andre politisk acceptable løsninger, end den der er fremlagt. Der henvises til DUT ogberegningerne, uden at der fremlægges nogen form for bevis for deres rimelighed og validitet.Konkret er der tale om, at KL har fremført at udførelsen af den offentlige kørsel med små vogne skullemedføre DUT på 300 millioner kroner, i kommunernes favør, såfremt taxivognmændene udfører denneopgave. Groft sagt, skal staten således anerkende, at det koster kommunerne 300 millioner mere, at denoffentligt betalte kørsel udføres af taxivognmænd. Ellers skal staten bevise det modsatte.Baggrunden for det påstående DUT-krav på 300 mio. kr. beror på et enkelt skøn af Flextrafik ogtaxivognmandsbranchen fra Varde Kommune i 2010, baseret på Varde kommunes forventelige besparelserved at gå ind i Flextrafik under Sydtrafik. Dette skøn har KL så ganget op med landets 98 kommuner og ernået frem til, at der er DUT for 300 millioner kroner. Det betyder, at en enkelt kommunes skøn, ertilstrækkeligt til, at KL over for Transportministeriet hævder, at kommunerne pålægges en udgift, der førertil den konklusion, at en erhvervsmæssig rammevilkårsændring fremstår særdeles dyr – og dermed politiskuacceptabel. Ingen har spurgt til rimeligheden i, at KL lader en kommunes skøn, som er baseret på enforventelig besparelse, skulle være dækkende for hele det kommunale landskab.Varde Kommune har ved udgangen af 2011 udarbejdet en evaluering af deres samarbejde med Sydtrafik.En evaluering jeg tidligere har fremsendt Transportudvalget. I evalueringen konkluderer Varde kommune,at der ikke er væsentlig forskel på prisniveauet hos Taxi og Flextrafik. Det skal dertil anføres, at jeg den 14.marts har deltaget i en temadag arrangeret af KL omhandlende kommunernes befordringsordninger. En afhovedpointerne fra Varde Kommune, som KL i øvrigt selv anerkendte var, at de kommunale besparelser iforbindelse med udførelsen af den sociale kørsel primært ligger i visitation og fastlæggelse af serviceniveau,og ikke hvem der udfører kørslen.På baggrund af Varde kommunes opdaterede undersøgelse, tænker jeg at Transportudvalget vil bedeTransportministeren udfordre KLs DUT-beregninger, og nå frem til, at DUT ikke har relevans, i forhold tilL78.Venlig hilsen

Dansk Taxi Råd

Trine Wollenbergdirektør