Jeg vil gerne markere, at det er vigtigt for Enhedslisten, at området for kørsel for det offentlige med de såkaldte OST-tilladelser og FE-tilladelser kommer til at foregå under under ordnede forhold og i henhold til gældende landsdækkende kollektive overenskomster for det her område.
Vi må sige, at vi jo under udvalgsbehandlingen har spurgt flittigt til det her, og Trafikstyrelsen har bl.a.
svaret på nogle spørgsmål og har tilkendegivet over for trafikministeren og over for udvalget, at styrelsen ikke accepterer, at en virksomhed med tilladelse til offentlig servicetrafik aflønner chaufførerne efter en provisionsbaseret taxioverenskomst, hvilket er det nærmeste man kommer ind akkordaflønning af taxachauffører.
Enhedslisten betragter altså det her svar som udtryk for en erkendelse af, at kørsel for det offentlige skal foregå under ordnede forhold og i henhold til gældende kollektive overenskomst, således at virksomhederne ikke gives mulighed for at konkurrere på chaufførernes løn- og arbejdsforhold.
Det har endvidere været vigtigt for Enhedslisten at imødekomme branchens udbredte ønske om nedsættelse af et persontransportudvalg – det har vi ikke været alene om – med det formål at fremkomme med forslag til en egentlig persontransportlov, som også skulle omfatte busområdet.
Der har været lidt diskussion frem og tilbage i forbindelse med de spørgsmål, vi har stillet.
Problemet er, at der på det her område – kørsel for det offentlige med taxier, limousiner, og jeg skal give dig, skal jeg – i virkeligheden kan forekomme temmelig kaotisk.
Men det er sådan, at vi er imødekommende, i og med at man nu tager skridt til at nedsætte det her såkaldte persontransportudvalg, hvor man bl.a.
også skal se på arbejds- og lønvilkår for chauffører.
Vi tager til efterretning, at spørgsmålet om, hvorvidt busområdet skal inddrages i det her spørgsmål, bliver overladt til Trafikstyrelsen, som skal vurdere og undersøge, hvordan det vil kunne lade sig gøre.
Vi har så et par små hængepartier, hvor vi ikke helt føler, at vi er dækket ind, men i og med at der er åbnet op for, at de spørgsmål, som står tilbage – nemlig spørgsmålet om iværksættere, arme og ben-firmaer siger vi jo, uddannelse af chauffører og udstyr og indretning af de biler, der bruges til offentlig servicetrafik – kan tages op i det kommende persontransportudvalg, føler vi os dækket ind på den måde.
Vi vil arbejde for, at de spørgsmål bliver rejst, og at der kommer et fornuftigt udfald på dem.
Og med de bemærkninger vil vi tilkendegive, at vi stemmer for lovforslaget.