Tak.
Hos Venstre har vi fokus på taxiens store betydning for samfundet.
Taxien er et individuelt og fleksibelt transportmiddel, der er et uundværligt supplement til den kollektive trafik.
Vi har derfor brug for en god taxidækning landet over, det gælder i byen som på landet.
Desværre har vi i de seneste år oplevet en snigende taxidød, ikke mindst i de tyndere befolkede egne af landet, hvor specielt landtaxivognmændene har måttet give op og dreje nøglen om, fordi de ikke længere havde et levebrød.
Mange steder i landet er det også blevet svært at få fat i en taxi, når man skal hjem sent om natten fredag og lørdag; det er jo virkningen af den taxidød, der er.
Det er jo et problem, for det gør det ikke just mere attraktivt at bo på landet og at bo uden for de større bysamfund.
Ifølge politiet øger mangelen på taxier også risikoen for spirituskørsel og vold i nattelivet.
For at standse den snigende taxadød vedtog Folketinget så sent som den 1.
juni 2011 en ændring af taxiloven.
De tidligere såkaldte EP-tilladelser, jævnfør busloven, bredte sig med stor hast og truede med at udbrede de taxifrie zoner, ved at brødet stille og roligt blev taget ud af munden på de taxivognmænd, som netop skal sørge for, at der er en taxidækning over hele landet.
EP-tilladelserne betød også, at der var ulige konkurrencevilkår; det var dyrere at drive taxiforretning, fordi en taxivognmand altså er forpligtet til at køre 7 dage om ugen 24 timer i døgnet, i modsætning til hvad der gælder for EP-kørslen, der nu hedder offentlig servicetrafik, hvor kørslen jo kun omfatter den kontraktfastsatte trafik, primært i dagtimerne.
Dette tog vi bestik af sidste år.
Man kan sige, at vi med lovændringen dengang lavede en nødredningsaktion.
Vi sikrede selvfølgelig nogle rimelige overgangsvilkår, så ingen vognmænd, specielt busvognmændene, fik tæppet revet væk under sig.
Vi var i den debat, der var, også her i salen, meget bevidste om, at det ikke var nogen perfekt løsning, men det var et nødvendigt tiltag, indtil vi kunne få lavet en samlet lovgivning for persontransporten, som kunne skabe de relevante rammer for en lige konkurrence imellem de enkelte grene inden for persontransporten og kunne skabe rammerne for, at der her i samfundet også er plads til, at vi kan have en taxidækning uden for de store byer.
Med dette lovforslag ønsker regeringen at rulle denne nødvendige lovændring tilbage, så vi vender tilbage til situationen med en snigende taxidød.
Incitamentet til at drive taxiforretning uden for de større byer forsvinder, når en 24-timers serviceforpligtelse ugen rundt for en taxibevilling skal konkurrere med de såkaldte OST-tilladelser, altså tilladelser til offentlig servicetrafik, hvor omkostningerne er betydelig lavere, og det vil ikke mindst presse landdistrikterne og de mindre provinsbyer.
Vi mener derfor i Venstre, at regeringens lovforslag er udtryk for en kortsigtet politik, der ikke tager sigte på fremtiden, og at det er en politik, der ikke respekterer behovet for taxidækning i hele landet.
Venstre mener, vi fremadrettet har brug for en bedre sammenhæng i lovgivningen på hele persontransportområdet, hvad enten der er tale om busser eller om taxier.
Derfor har vi foreslået transportministeren, at der snarest muligt, gerne lige efter vinterferien, nedsættes et persontransportudvalg, der skal komme med et konkret oplæg til en ny persontransportlov, der kan erstatte den nuværende opdeling i en buslov og en taxilov.
En sådan fremgangsmåde med en direkte inddragelse af aktørerne ude i virkelighedens verden i de pågældende erhverv har vi særdeles positive erfaringer med fra havneområdet.
Jeg forestiller mig, at et sådant persontransportudvalg vil kunne afslutte arbejdet, så en forbedring af lovgivningen vil kunne blive behandlet senest om et år, måske endda til efteråret i år.
Venstre er klar til at se på behovet for, at den overgangsordning, som vi vedtog sidste år, kan videreføres, indtil der kan vedtages en ny persontransportlov som en varig løsning.
Der er givetvis for de til rådighed værende midler et potentiale til at sikre en bedre offentlig servicetrafik ude i regioner og kommuner, samtidig med at vi sikrer grundlaget for en god taxidækning i både byerne og på landet.
I udvalgsarbejdet bør der tages udgangspunkt i opnåelsen af en fair konkurrence, der er til gavn for borgerne, til gavn for buserhvervet og til gavn for taxierhvervet.
Der bør også tages højde for, at ny teknologi, der bare inden for det sidste år er kommet på banen, kan bidrage til at effektivisere kørselsplanlægningen, så vi ikke bruger flere skattekroner til udførelsen af den offentlige servicetrafik ude i landet end nødvendigt.
Lad os komme i gang med arbejdet.
Det glæder mig, at der i adskillige høringssvar til dette lovforslag er fuld opbakning til Venstres forslag om at forberede en persontransportlov, der kan forenkle og effektivisere området og skabe fremtidens rammer.
I mellemtiden skal vi naturligvis afholde os fra at ændre taxiloven, før de nødvendige forbedringer fra 2011 overhovedet har fået mulighed for at virke.
Vi er her i Folketinget nødt til at tage den snigende taxidød alvorligt.
Derfor kan Venstre ikke støtte det konkrete lovforslag, som det foreligger nu.