Transportudvalget 2011-12
L 77
Offentligt
1086460_0001.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
29. februar 20122012-568
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 13. februar 2012 stillet mig følgende spørgsmålvedrørende L77 – Forslag til lov om Aarhus Letbane, som jeg hermed skalbesvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).

Spørgsmål nr. 8:

Ministeren bedes gøre rede for, med hvilken begrundelse etablering afværksted og depot samt elektrificering af hele strækningen fra Odder til Grenåikke indgår i anlægsbudgettet, herunder gøre rede for, hvorvidt der ved anlægaf den københavnske metro indgik etablering af værksted og depot samtelektrificering i anlægsbudgettet.

Svar:

I den politiske aftale, om oprettelse af et fælles anlægsselskab i forbindelse medanlæg af en letbane i Aarhus, er parterne enige om, at værksted og depot samtyderligere elektrificering af strækningerne på Odderbanen og Grenaabanenvaretages af drifts- og infrastrukturselskabet.Parterne er i forhandlingerne blevet enige om, at depot og værksted i høj grader relateret til driften af letbanen. Dermed vil det være det kommende drifts- oginfrastrukturselskab, der skal varetage forpligtigelsen vedr. planlægning oganlæg af værksteds- og vedligeholdelsesfaciliteter. Endvidere er parterne blevetenige om, at en evt. yderligere elektrificering af Odderbanen og/ellerGrenaabanen kan besluttes inden for de økonomiske rammer af det kommendedrifts- og infrastrukturselskab.Værksted, depot samt elektrificering indgik i anlægsbudgettet for etablering afmetroen i København. I modsætning til Aarhus Letbane er staten også med idriftsfasen og dermed også ansvarlig for drift og vedligehold af den samledemetro.
Med venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen