Transportudvalget 2011-12
L 77 Bilag 13
Offentligt
1109393_0001.png
1109393_0002.png

Bemærkninger til Transportministeriets Hovedrapport fremsendes hermed transportudvalget.

Kgs. Lyngby den 24.4. 2012:

Transportministeriets Hovedrapport/ COWI indeholder faktuelle fejl.

Beregningen af passagerer, der evt. vil bruge letbanen både i Århus og København, er for begge projekterfor optimistiske og udokumenteret.1.2.3.Beregningen af forventede passagerer på letbanen bygger ikke på målbare tal.A og S busserne transporterer dagligt ca. 200.000 passagerer på ring 3.A og S busserne har langt flere stoppesteder, der betjener erhvervsvirksomheder, uddannelsesstederog beboelse.4. Letbanen vil kun have 18 stoppesteder på ruten fra Lundtofte til Ishøj5. Letbanens få stoppesteder giver ca.2 km mellem hvert stop, hvilket er for langt.6. En overførsel dagligt af ca. 60.000 passagerer til letbanen, direkte fra A og S busser er usandsynlig fordide kører anderledes.
Cowi skriver i TRM Hovedrapporten, at letbanens 18 stationer kan gøre områder stationsnære. Deter juridisk forkert ift. Planloven.Stationsnærhed forudsætter, at der er trafikknudepunkt, der i Planlovens forstand er en stationmed flere samvirkende trafikformer, f.eks en jernbane, S-tog, der kan transporterer et stort antalpassagerer.Planloven forudsætter, at det kun er store stationer der optages i Planlovens bilag B., samt at detstationsnære område er afstandsmæssigt defineret til 1.200m til en sådan station.TRM/Cowi Hovedrapporten: Et eksempel på etovervurderetpassagertal for Lundtofte i Kgs. LyngbyTransportministeriets rapport/COWI 2010 anslår passagertallet i Lundtofte til,18.510 pr. døgn på 3 stoppesteder.Det er langt flere , end der arbejder og bor i nærhed af Lundtoftes evt. 3 letbanestoppesteder.Antagelsen, at alle 16.500 dagligt skulle befordre sig med letbanen derfra er helt usandsynlig!
DTU studerendeDTU ansatteI altLundtofte parkens boligerAntal beboereVirksomhedsansatteAnslået andre personerSamlet sum
7.0004.50011.5006791.5001.50050016.500
Angivelserne er kilde-korrekte
Ved grundig regnekontrol af flere tilsvarende strækninger på letbanens 18 stoppesteder, kan det tænkes, atdet samme gøre sig gældende både i Århus og København, at passagertallet er stærkt overvurderet iforhold til de faktuelle tal for virksomhedsansatte, uddannelsessteder/pladser og fastboende.Forudsætningerne i letbaneprojektes beregning af passagerer er utilstrækkelig, fordi det bygger på et skønog ikke faktiske parametre, som ovenfor nævnt.COWI’s passagertal bygger ikke på et grundlag, der kan tillægges afgørende betydning, for en økonomiskberegning af rentabiliteten i letbaneprojektet.
Venlig hilsenMogens Friis, IPR consultantLangs Hegnet 392800 Kgs. LyngbyDanmarkTlf.+454593 0778

Kilder:

Transportministeriet Hovedrapport for letbanen på Ring 3http://trm.dk/DA/Publikationer/2010/Ring+3+-+Letbane+eller+BRT.aspxLundtofte parkens boligforeninghttp://www.dabbolig.dk/default.aspx?site=Afd4-Lundtofteparken&func=frontpage.vcardDTU nøgletalhttp://da.wikipedia.org/wiki/Danmarks_Tekniske_Universitet