Transportudvalget 2011-12
L 77 Bilag 1
Offentligt
1071690_0001.png
1071690_0002.png
1071690_0003.png
Folketingets TransportudvalgTransportministerietFrederiksholm Kanal 27F1220 København K([email protected])28-11-2011Sagsnr.: 11/5528Sagsbehandler:Poul MøllerTlf.: 87535044
Høringssvar på baggrund af udkast til lovforslag om Aarhus LetbaneTransportministeriet har den 7. november 2011 sendt udkast til lovforslag om AarhusLetbane i høring.Syddjurs Kommune tilslutter sig lovudkastets formål om at skabe mulighed for at etablereen letbane i Aarhus, herunder også med omdannelse af Grenaabanen sådan den kanindgå som en fuldt integreret del af letbanen. Der er dog en række konkrete forhold ilovudkastet, som vi vil bede Folketingets Transportudvalg om at have særlig fokus på.Ejer- og driftsforholdSyddjurs Kommune ser i lighed med Norddjurs Kommune gerne et mere entydigt ejerfor-hold, sådan at også Grenaabanen overgår til det nye drifts- og infrastrukturselskab. Dettevil sikre at ansvaret for udvikling og vedligehold af den samlede letbane er entydigt place-ret. Dermed bliver der bedre mulighed for at sikre et optimalt samspil og en mere sam-menhængende planlægning med brugerne af hele letbaneforløbet.Ledelsen af det kommende driftsselskab følger naturligt nok parternes økonomiske en-gagement i letbaneselskabet; men de to Djurslands kommuner ønsker en direkte indfly-delse på den fremtidige drift af letbanen, da denne allerede har og får stor betydning forvore kommuner. Bemærkninger til loven bør endvidere tage stilling til hvorledes ejerskabkan opnås blandt de to kommuner, letbanen løber igennem, for tilkøb af optioner, bestil-ling af trafik m.v..
Fremtidigt serviceniveau på GrenaabanenI den politiske aftale forpligter det kommende drifts- og infrastrukturselskab sig til at op-retholde betjeningen af Grenaabanen på et niveau svarende til det nuværende betje-
Plan, udvikling og kulturFysisk besøgsadresseLundbergsvej 2Side 1 af 38400 Ebeltoft
Hovedgaden 778410 Rønde87 53 50 00[email protected]www.syddjurs.dk
ningsomfang. Men der åbnes dog også op for, at selskabet kan reducere betjeningen iydertimerne på hverdage og i weekender.Syddjurs Kommune kan selvsagt ikke være tilfreds med, at der gives det kommendedriftsselskab ubetinget adgang til at reducere betjeningen i ydertimerne. Det er uhyrevigtigt for Djursland at bevare et rimeligt serviceniveau på den kollektive trafik – også iydertimerne.Vi vil foreslå, at bemærkningen om mulighed for reduktion af betjeningen i ydertimer en-ten fjernes, eller at der tilføjes en bemærkning om, at de to Djursland kommuner skalinddrages i beslutninger om ændringer af serviceniveauet på Grenaabanen.Syddjurs Kommune noterer sig med tilfredshed, at der også efter overgangen til letbanevil være mulighed for godstrafik til understøttelse af udviklingen på Grenaa Havn.
Økonomi – anlæg og driftLovudkastet indeholder låneadgang vedrørende elektrificering, ekstra funktionalitet, etab-lering af standsningssteder m.m. Denne låneadgang ønskes præciseret i det endeligelovforslag, således at der er sikret fuld låneadgang til sådanne investeringer.Lovudkastet behandler også spørgsmålet om elektrificering. Det fremgår af bemærknin-gerne, at dette er omfattet af låneadgangen. Det kan betyde, at elektrificering af dele afGrenaa-banen alene pålægges Norddjurs og Syddjurs Kommune. Dette vil være en ufor-holdsmæssig stor investering for Syddjurs Kommune, uanset låneadgangen. Bemærk-ningerne bør derfor tage høje for muligheden for en statslig medfinansiering.
Spormodernisering og hastighedsopgraderingDet fremgår af den politiske aftale at Grenaabanen fortsat vedbliver at være Banedan-marks ansvar. I bemærkningerne præciseres, at der skal udarbejdes en aftale mellemBanedanmark og det kommende drifts- og infrastrukturselskab om krav og forskrifter tilvedligeholdelsesstanden på banen. Denne skal godkendes af Trafikstyrelsen.Syddjurs Kommune ønsker i lighed med Norddjurs Kommune at der som en del af denneaftale træffes beslutning om at fremrykke de investeringer på 69 millioner til nedlæggelseaf overkørsler mv, som fremgår af Banedanmarks vedligeholdelsesrapport (side 9-10) tiludførelse i 2017/18. Aktuelt vil vi foreslå en fremrykning til 2015/16 eller sådan at fær-diggørelsen følger åbningen af letbanen. Spormoderniseringen og de sidste hastigheds-
Side 2 af 3
opgraderinger på strækningen er for os at se en vigtig del af Banedanmarks ansvar for, atder kan sikres en stabil letbanedrift på Grenaabanen.Driftsforstyrrelser i anlægsfasen.Det fremgår af bemærkningerne, at der i forbindelse med etableringen af letbanen vilkunne forventes væsentlige driftsforstyrrelser på Grenaa-banen.Syddjurs kommune finder det meget problematisk, at der i to perioder på hver 3 månedersker en lukning af Grenaa-banen. Dette betyder dels en kraftig gene for de mange pend-lere, der bruger banen til hhv. Grenaa og til Aarhus, Men det kan samtidig betyde, at endel faste kunder forlader den kollektive trafik og i stedet benytter private biler. Det kanvære svært efterfølgende at få disse kunder til igen at vælge kollektiv transport.Vi vil derfor foreslå, at der i lukkeperioderne tilbydes pendlere alternativ transport medhurtige og gennemgående buslinier mellem Grenaa og Aarhus, samt at der ved åbningenefter sidste lukningsperiode gennemføres en betalingsfri periode på strækningen. Vedsidste lukning af strækningen medførte dette et positivt trafikspring på strækningen.AnmodningPå denne baggrund fremsendes nærværende bemærkninger med en positiv indstilling tiletableringen af Aarhus Letbane; men samtidig med et ønske om at mødes med Trans-portminister, Region Midt og Banedanmark med det formål at forhandle en fremrykning afden forestående modernisering af Grenaabanen. Dette er en meget væsentlig forudsæt-ning for Grenaabanens fulde integration i Aarhus Letbane.
På vegne af Byrådet
Kirstine Billeborgmester
Side 3 af 3