Jeg kan også glæde mig over, at der er en så entydig og voldsom opbakning til kollektiv trafik.
Det vil jeg huske på i tiden, der kommer.
Det betyder selvfølgelig også, at jeg hermed kan erklære, at Enhedslisten tilslutter sig forslaget om at anlægge en letbane i Aarhus og herunder også lade Grenaabanen osv.
indgå som en del af letbanen.
Der er tale om et projekt, der i virkeligheden har været drøftet i rigtig mange år, siden midten af 1990'erne, tror jeg, så vi hilser med stor tilfredshed, at letbanen nu bliver anlagt.
Men som sædvanlig er der selvfølgelig nogle forhold, som vi godt vil gøre opmærksom på, og som vi så mener skal indgå i udvalgsbehandlingen, og som vi vil sætte særlig fokus på.
Omkring det organisatoriske:
Staten medvirker kun til etableringen af letbanens første etape, kan man sige, og overlader derefter alt til det lokale letbaneselskab.
Hm.
Det er jo ikke sådan, det f.eks.
foregår med den københavnske metro.
Hvorfor skal staten, ja, det er forkert at sige stikke halen mellem benene, men hvorfor holder man ikke ved?
Der ligger jo planer om flere letbanelinjer i Aarhus.
Vi har haft besøg af deputationer i forbindelse med det, og der tror jeg da det bliver nødvendigt, at staten også fremover medvirker, når det handler om at udbygge letbanesystemet i Aarhusområdet.
Så overlades det faktisk til udbyderne at afgøre letbanens tekniske niveau, hvor vi jo synes det ville være mere naturligt, hvis det var anlægsmyndigheden, der sagde, at det her vil man have.
Der foregår en diskussion om, hvor meget der skal elektrificeres, og det er jo rigtigt, som der allerede er gjort opmærksom på, at hvis man laver den der mærkelige kombination af elektrisk drift og dieseldrift, eller hvad det nu kan blive til, så er man jo på herrens mark.
Jeg har bemærket i omtalen, der har været, at de lokale politikere i Aarhusområdet jo havde set sig vældig lune på det, der foregik i Kassel, men det er jo for længst blevet overhalet.
Det er der så også blevet gjort opmærksom på, og det håber jeg også at man har bemærket i det midtjyske.
Det tror jeg da på at man har.
Men der ligger jo altså nogle ting der, som på en eller anden måde skal afklares.
Der ligger noget omkring tilkøbsydelser, og der afsættes 1,4 mia.
kr.
inklusive reserver.
De rækker efter vores mening ikke til både elektrificering, letbanetog og det hele.
Og så gør man jo nogle af elementerne til tilkøbsydelser, f.eks.
elektrificeringen på Djursland og renoveringen af Grenaabanen, som er sat til 150 mio.
kr., og det har kommunerne derude i hvert fald ikke råd til.
Her skal staten jo også på en eller anden måde medvirke, men det kan man jo ikke se ud af de her ting.
Letbaneselskabet skal opretholde betjeningen på det nuværende niveau.
Det synes jeg er meget fornuftigt, men der åbnes jo altså op for, at det kan reduceres i de tynde timer.
Det er jo en forringelse, og det siger Djurslandkommunerne jo altså også nej til.
Der er også nogle ting her, der må afklares.
Så er der hele spørgsmålet om at køre med godstog på banen, som også hr.
Kim Christiansen fra Dansk Folkeparti var inde på.
Det er vi i og for sig meget opmærksomme på.
Vi er varme tilhængere af, at man får mulighed for at køre med godstog så mange steder som overhovedet muligt, og hvis der skal være tale om et reelt frit valg, skal der også være frit valg på godstransporten.
Så skal Djursland ikke være overladt til lastbiltransport alene.
Men her har man jo altså et kæmpe problem, i og med at Grenaabanen jo mildest talt er i en elendig forfatning.
Jeg ved godt, at der ikke har kørt godstog siden 2006, men så må det være en ambition, at det kan man altså komme til igen, hvis der er nogen, der byder ind på det.
Det giver en række problemer, det kan jeg godt se i bemærkningerne til lovforslaget, men dem må man prøve at løse, og det er nogle af de problemer, vi også vil rejse i udvalgsarbejdet.
Så er der spørgsmålet om – der ligger bl.a.
et høringssvar fra 3F, og der ligger også et fra Dansk Jernbaneforbund – at der ansættes lærlinge, og at der sikres et tidssvarende arbejdsmiljø i forbindelse med anlæg og etablering af letbanen.
Det er noget, vi vil være voldsomt fokuserede på.
Jeg kan godt se, at man »svarer« på det ved i høringsnotatet at skrive, at det er udbyderne, der må sikre det.
Ja, ja, sådan kan man jo fralægge sig ethvert ansvar, men det er i hvert fald noget, vi fra Enhedslisten side vil være meget opmærksomme på.
Der er også hele spørgsmålet omkring, hvem der skal køre de her letbanetog.
Der synes jeg man skal være opmærksom på, i virkeligheden også fra Transportministeriets side, at man skal gå i en fornuftig dialog med Dansk Jernbaneforbund, som jo har foreslået, at det ikke nødvendigvis behøver at være folk, der også kan køre intercitytog, som skal køre de der letbanetog, men man kunne jo bygge en uddannelse op, som trinvis ender med, at man kan køre intercitytog, hvis det er det, man vil, eller at man kan stige af og så »nøjes med« at køre letbanetog, eller man kan køre bus, hvis det er det, man vil.
Jeg synes, der er nogle ting og nogle udfordringer her, som vi i hvert fald vil være opmærksomme på i udvalgsarbejdet.
Det betyder selvfølgelig, at vi er kritiske – det er vi altid – men der er helt klart opbakning fra Enhedslisten til lovforslaget her om letbaneetablering i Aarhus.