Beskæftigelsesudvalget 2011-12
L 76 Bilag 1
Offentligt
1071275_0001.png
1071275_0002.png
1071275_0003.png
1071275_0004.png
Høringsnotat vedrørende lovforslag om ændring aflov om en aktiv beskæftigelsesindsats(Nedsættelse af varighedskrav til ret og pligt tilbud og ændring af tids-punktet for gentagen aktivering for ikke arbejdsmarkedsparate kon-tanthjælpsmodtagere, der er fyldt 30 år m.v.)Vores sagj.nr. 2011-2439
Lovforslag om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats blev sendt i eks-tern høring 9. december 2011 med frist 20. december 2011.Lovforslaget har været til høring hos følgende myndigheder, organisationer m.v.:Ankestyrelsen, ATP, Beskæftigelsesrådet, Business Danmark, Danmarks Frie Fag-forening, Dansk Socialrådgiverforening, Danske Handicaporganisationer, Datatil-synet, Det Centrale Handicapråd, Foreningen af kommunale social-, sundheds- ogarbejdsmarkedschefer i Danmark, Foreningen af statsforvaltningsjurister, FrieFunktionærer, Jobrådgivernes Brancheforening, Kommunernes Landsforening(KL), Kooperationen, Kommunale Tjenestemænd og Overenskomstansatte, Kriste-lig Arbejdsgiverforening, Kristelig Fagbevægelse, Landsforeningen af Fleks- ogskånejobbere, Rigsrevisionen, Rådet for frivilligt Socialt arbejde, Rådet for SocialtUdsatte, Statsforvaltningerne og Sundhedskartellet.Følgende har afgivet høringssvar:Arbejdsgiversiden i Beskæftigelsesrådet (DA, SALA og Lederne), Datatilsynet,FTF, Jobrådgivernes Brancheforening, KL, Landsorganisationen i Danmark (LO),Rigsrevisionen og Sundhedskartellet.Høringssvarene vedlægges.I. Generelle bemærkninger til lovforslaget:
KL, Sundhedskartellet og Rigsrevisionen har ingen bemærkninger til lovforslaget.KL tager dog forbehold for de økonomiske konsekvenser, indtil DUT-sagen er af-handlet.Arbejdsgiversiden i Beskæftigelsesrådet har ingen bemærkninger til den konkreteudmøntning i lovteksten af den politiske aftale, der ligger bag ved lovforslaget. Ef-ter arbejdsgiversidens opfattelse mangler det dog at blive belyst, i hvor stort om-fang lovforslaget vil påvirke udbuddet af arbejdskraft, og om lovforslaget vil øgeeller reducere ledigheden.Kommentar:
Forslaget om at nedsætte varighedskravet fra 4 til 2 uger vurderes at have en be-grænset effekt på beskæftigelsen, mens forslaget om at nedsætte kadencen for gen-tagen aktivering fra hver 6. til hver 12. måned skønnes at have en vis negativ effekt.
Jobrådgivernes Brancheforening er enige i lovforslagets formål, som består i atmedvirke til at gøre beskæftigelsesindsatsen mere fleksibel i forhold til indsatsenfor den enkelte ledige og give kommunerne mulighed for at tilrettelægge en meresmidig og individuel indsats.Derudover gør Jobrådgivernes Brancheforening opmærksom, at det fremgår af lov-forslagets konsekvensberegninger, at lovens gennemførelse forventes at medføremindreudgifter for det offentlige i størrelsesordenen 180 mio. kr. pr. år fra 2013 ogfremefter. Resultatet må således nødvendigvis blive en mindre aktiv indsats, hvil-ket i sig selv må vurderes at være til ugunst for de berørte borgeres mulighed forselvforsørgelse – og dermed også til ugunst for samfundet.Ved konsekvent at reducere kommunernes forpligtelser over for de ledige rummerlovforslaget efter Jobrådgivernes Brancheforenings opfattelse derfor også en bety-delig fare for, at de svageste borgere ikke får den hjælp, de har behov for.Kommentar:
Det er Regeringens holdning, at rammerne for beskæftigelsesindsatsen skal gøresfleksible af hensyn til muligheden for at kunne tilrettelægge en mere individuel til-passet indsats for de ledige.Lovforslaget giver jobcentrene mulighed for mere fleksibilitet i tilrettelæggelsen afde aktive tilbud, og jobcentrene vil fortsat have mulighed for at give længerevaren-de eller kortere tilbud, hvis det vurderes at være hensigtsmæssigt. Ligesom job-centrene til enhver tid vil kunne give ikke arbejdsmarkedsparate kontanthjælps-modtagere tilbud, hvis det vurderes hensigtsmæssigt.LO har ingen bemærkninger til lovforslaget, men påpeger dog, at der er behov foren omfattende reform af aktiveringsindsatsen, som skal sikre, at de arbejdsløse fårtilbud af høj kvalitet.Kommentar:
Dette lovforslag har til formål at medvirke til at gøre beskæftigelsesindsatsen merefleksibel og individuel tilpasset og dermed bidrage til en aktiveringsindsats af høje-re kvalitet.II. Bemærkninger til lovforslagets enkelte elementer:Nedsættelse af varighedskrav til ret og pligt tilbud
FTF mener, at det er positivt, at varighedskravet til ret og pligt tilbud nedsættes fra4 til 2 uger for dagpenge- og kontanthjælpsmodtagere. FTF bemærker, at det bety-der, at ledige fremover ikke vil blive mødt med et ufleksibelt standardkrav om atskulle deltage i tilbud i en sammenhængende periode på 4 uger, ofte uden vurde-ring af, om det er det bedste for den pågældende. Lovforslaget giver kommunernemulighed for mere fleksibilitet i tilrettelæggelsen af de aktive tilbud. Det er posi-tivt, at kommunerne fortsat vil kunne have mulighed for at give et længerevarendetilbud, hvis det vurderes at være hensigtsmæssigt.
2
Jobrådgivernes Brancheforening hilser velkomment, at reglerne om varighedskravaf ret og pligt tilbud for dagpenge- og kontanthjælpsmodtagere ændres, så det ikkeer varigheden, men derimod indsatsen over for den enkelte borger, der kommer ifokus. Herved bliver det muligt at tilrettelægge en fleksibel, smidig og individuelindsats ud fra den enkelte borgers behov for støtte og hjælp til hurtigt at komme vi-dere i job. Tilbuddet til en borger skal ikke vare længere end nødvendigt. Omvendter det imidlertid lige så vigtigt, at der altid skal kunne iværksættes et ret og pligttilbud på mere end 2 uger, hvis det er det, der skal til. Incitamentet for indsatsenskal være at få folk i job.Ændring af tidspunktet for gentagen aktivering for ikke-arbejdsmarkedsparate kontanthjælpsmodtagere, der er fyldt 30 år
Jobrådgivernes Brancheforening mener, at det er væsentligt at være opmærksompå, at man ikke ”taber” nogle af disse borgere, når perioden mellem de gentagneaktiveringstilbud ændres fra 6 til 12 måneder.Formålet med lov om en aktiv beskæftigelsesindsats er netop bl.a. at bistå kontant-hjælpsmodtagere til så hurtigt og effektivt som muligt at komme i beskæftigelse,således at de kan forsørge sig selv og deres familie. En mindre indsats over fordenne målgruppe kan hurtigt blive problematisk og kan på sigt føre til et pres påkommunerne for etablering af pensionsbevillinger.Kommentar:
Lovforslagets formål er at give kommunerne mere fleksible rammer for at tilrette-lægge indsats til ledige. Kommunen har til enhver tid mulighed for at tilrettelæggeen individuel indsats med tilbud, der kan forbedre den lediges muligheder for atkomme i arbejde hurtigst muligt.Bemyndigelse til at fastsætte regler om overgangs- og efterreguleringsbe-stemmelser for kommunernes opgørelse og betaling af medfinansiering afstatens udgifter til arbejdsløshedsdagpenge
Datatilsynet bemærker, at det blandt andet fremgår af udkastets bemærkninger tillovforslagets § 4 om beskæftigelsesministerens bemyndigelse til at fastsætte nær-mere regler om overgangs- og efterreguleringsordninger, at:”Kommunerne forestår opgørelsen af bidrag til medfinansiering af arbejdsløsheds-dagpenge. Opgørelsen er it-understøttet i en række forskellige it-systemer og fore-går på baggrund af oplysninger fra bl.a. kommunernes fagsystemer om timer i akti-vering og oplysninger fra arbejdsløshedskassernes it-systemer om udbetaling af ar-bejdsløshedsdagpenge m.v.Forslaget indebærer, at der skal ske ændringer i refusionsdatabehandlernes it-systemer. Det foreslås derfor, at beskæftigelsesministeren får bemyndigelse til atfastsætte nærmere regler om overgangs- og efterreguleringsordninger for opgørelseog it-understøttelse af de nye regler.”Datatilsynet anfører, at Arbejdsmarkedsstyrelsen i forbindelse med den interne hø-ring af 1. december 2011 af udkast til lovforslag om ændring af lov om en aktiv be-skæftigelsesindsats, den 5. december 2011 telefonisk har oplyst, at der i bemærk-
3
ningerne til udkastets § 4, sker en behandling af persondata, men at der ikke er taleom en udvidelse af typen af oplysninger fra tidligere. Arbejdsmarkedsstyrelsen op-lyste i den forbindelse, at oplysningerne, som behandles, er de samme, som frem-går af bekendtgørelse nr. 992 om kommunernes medfinansiering af arbejdsløs-hedsdagpenge, som Datatilsynet blev hørt over i oktober 2011.Datatilsynet forudsætter, at persondatalovens hjemmels- og sikkerhedskrav iagtta-ges ved behandlingen, herunder sikkerhedsbekendtgørelsens §§ 11 og 12.Kommentar:
Der vil med bemyndigelsen i § 4 ikke blive behandlet eller udvekslet andredatatyper end de, som er beskrevet i bekendtgørelse. nr. 992 af 14. oktober 2011om kommunernes medfinansiering af arbejdsløshedsdagpenge, uddannelsesydelseog befordringsgodtgørelse til de forsikrede ledige. Der vil således ikke ske en udvi-delse i behandlingen og udvekslingen af personhenførbare oplysninger.
4