Beskæftigelsesudvalget 2011-12
L 71 Bilag 1
Offentligt
1068106_0001.png
1068106_0002.png
1068106_0003.png
1068106_0004.png
LIGESTILLLINGSVURDERINGAF LOVFORSLAG22. november 2011
Lov om ændring af lov om sygedagpenge og lov om rettil orlov og dagpenge ved barsel(Forenkling af indsatsen for sygedagpengemodtagere, § 58 a-aftale for selvstændige erhvervsdrivende med langvarig ellerkronisk lidelse m.v.)Myndighed/AfsenderLovens ikrafttrædelsesdatoKontaktpersonTelefonE-mailArbejdsmarkedsstyrelsen5. marts 2012Amila Saran35 28 81 97[email protected]
J.nr. 2010-00099353.kontor/ami

Baggrund for loven

Lovforslaget er en opfølgning på aftalen ”Forenkling af beskæftigelsesindsatsen”som Socialdemokraterne, Radikale Venstre, Venstre, Dansk Folkeparti, Konserva-tiv, Liberal Alliance og Kristendemokraterne har indgået den 4. maj 2011.I lovforslaget udmøntes aftalens initiativer, der omfatter sygedagpengeloven ogbarselsloven. Lovforslaget indeholder følgende elementer:Arbejdsgiverens pligt til at sende oplysninger til kommunen om sygefraværs-samtalen afskaffes,arbejdsløshedskassens pligt til at holde sygesamtaler afskaffes,graviditetsbetinget syge fritages for opfølgning,begrænsning af fortrydelsesretten ved bortfald af sygedagpenge,sygedagpenge stoppes ved tilkendelse af førtidspension,5-dages sygedagpenge for selvstændige erhvervsdrivende, som for lønmodtage-re,selvstændige erhvervsdrivende med langvarig eller kronisk lidelse får mulighedfor sygedagpenge fra 1. sygedag.

Lovforslagets formål

Samtaler og kontaktI dag skal arbejdsgiveren indkalde en sygemeldt lønmodtager til en personlig sam-tale om, hvordan og hvornår lønmodtageren kan vende tilbage i arbejdet. Samtalenskal holdes senest 4 uger efter den første sygedag. På baggrund af samtalen skalarbejdsgiveren give oplysninger til kommunen.Med lovforslaget afskaffes arbejdsgiverens pligt til at sende oplysninger til kom-munen om sygefraværssamtalen, da det vurderes at oplysningerne ikke udgør etvæsentligt bidrag til kommunens opfølgning.
Efter gældende regler skal arbejdsløshedskassen inden 4 uger indkalde en syge-meldt forsikret ledig til en personlig samtale om, hvordan og hvornår den syge igenkan stå aktivt til rådighed for arbejdsmarkedet.Med lovforslaget afskaffes arbejdsløshedskassens pligt til at holde sygesamtaler, dadet vurderes, at samtalen ikke bidrager til at få den sygemeldte hurtigere tilbage påarbejdsmarkedet. Endvidere oplever sygemeldte, at de bliver kaldt til samtale hosbåde arbejdsløshedskassen og jobcentret inden for ganske kort tid.Efter gældende regler i barselsloven skal kommunen i forbindelse med udbetalingaf barsel dagpenge til en kvinde, der før den almindelige barselsorlov (før 4 ugerfør forventet fødsel) er graviditetsbetinget syg, foretage visitation og opfølgning ef-ter sygedagpengelovens regler herom.Med lovforslaget ophæves bestemmelsen om visitation og opfølgning efter syge-dagpengelovens regler i de tilfælde, hvor den gravide kvinde er uarbejdsdygtig pågrund af graviditetsbetinget lidelse før 4 uger før forventet fødsel.Aktive tilbudEfter gældende regler mister en sygedagpengemodtager retten til sygedagpenge forden periode, der går fra det tidspunkt, hvor den sygemeldte skulle have medvirketved opfølgningen, og til det tidspunkt, hvor den sygemeldte efterfølgende medvir-ker ved opfølgningen, fx ved at indsende oplysningsskemaet eller møde op til denaftalte opfølgningssamtale. En arbejdsgiver, der udbetaler løn under sygdom, mi-ster ligeledes retten til refusion i samme periode.Den sygemeldte har en frist på 4 uger til at fortryde sin manglende deltagelse i sy-geopfølgningen.De gældende regler sætter ikke nogen grænse for, hvor mange gange den syge-meldte kan udeblive fra fx en opfølgningssamtale, og derefter benytte sig af sin for-trydelsesret med den virkning, at sygedagpengene blot bliver standset i en kortereperiode.Sager med et sådant forløb giver kommunerne et administrativt merarbejde i formaf gentagne partshøringer og indkaldelse til nye opfølgningssamtaler. Desuden erfortrydelsesreglen med til at forsinke kommunens sygeopfølgning.Med lovforslaget sikres, at sygeopfølgningen ikke forsinkes, og at sygedagpenge-udbetalingen ikke afbrydes og genoptages, og således belaster kommunens admini-stration.Enklere ydelserEfter gældende langvarig praksis ophører udbetalingen af sygedagpenge til syge-meldte, der modtager førtidspension først efter udløbet af varighedsbegrænsningeni sygedagpengelovens § 25. Det vil sige, når der er udbetalt sygedagpenge - herun-der nedsatte sygedagpenge, eller løn under sygdom – i mere end 26 uger i de 12forudgående kalendermåneder.
2
Det betyder, at i de tilfælde, hvor der inden varighedsbegrænsningen tilkendes ogudbetales førtidspension, fortsætter udbetalingen af sygedagpenge samtidig medudbetalingen af førtidspension indtil udgangen af varighedsbegrænsningen på 26uger.For at undgå dobbeltforsørgelse og af administrative hensyn ændres reglerne såle-des, at udbetalingen af sygedagpengene for den omhandlede personkreds ophører,når den sygemeldte får udbetalt førtidspension.
Selvstændige erhvervsdrivendeEfter gældende regler udbetales sygedagpenge til selvstændige erhvervsdrivendeefter en 5-dages-uge, der løber fra mandag til fredag med lige store andele pr. dag.Det betyder, at selvstændige erhvervsdrivende, der fx har en arbejdsuge, der liggerfra tirsdag til lørdag, ikke har ret til sygedagpenge under sygdom på lørdage.Lovforslaget sikrer en større fleksibilitet i forhold til hvilken ugedag en selvstæn-dige erhvervsdrivende kan modtage sygedagpenge for. Efter forslaget vil en selv-stændig erhvervsdrivende – i lighed med en lønmodtager – som udgangspunkt fåsygedagpenge udbetalt efter en 5-dages-uge, medmindre andet er oplyst og doku-menteret. Der vil efter forslaget således kunne udbetales sygedagpenge i en 6- eller7-dages-uge og dagene, der udbetales sygedagpenge for, vil kunne ligge på lørdageeller søndage.Efter de gældende regler er selvstændige erhvervsdrivende berettiget til sygedag-penge efter to ugers sygdom. En selvstændige erhvervsdrivende, der er uarbejds-dygtig ud over denne egenperiode, og som opfylder beskæftigelseskravet, er beret-tiget til sygedagpenge fra kommunen, på samme måde som lønmodtagere er beret-tiget til sygedagpenge fra kommunen efter arbejdsgiverperioden.Selvstændige erhvervsdrivende kan efter de gældende regler tegne en forsikring,der giver dem ret til sygedagpenge fra 1. eller 3. fraværsdag. Der er desuden mu-lighed for at tegne forsikring til fuld sats, der svarer til sygedagpengenes højestebeløb (maksimumsydelsen), eller til 2/3 af fuld sats (minimumsydelsen).Lønmodtagere med en langvarig eller kronisk lidelse kan indgå en aftale med ar-bejdsgiveren (en § 56-aftale), som skal godkendes af kommunen. Aftalen betyder,at arbejdsgiveren er berettiget til refusion for sygedagpengeudgifter, der betales fra1. fraværsdag. Der findes ikke en tilsvarende ret for den selvstændige erhvervsdri-vende med en langvarig eller kronisk lidelse, som ikke har tegnet en forsikring.Med forslaget for selvstændige erhvervsdrivende, der har en langvarig eller kronisklidelse men ikke har tegnet en forsikring, får en mulighed for at indgå en aftale medkommunen, der giver dem adgang til sygedagpenge i de første 14 dages sygefravær(egenperioden), under forudsætning af, at sygedagpengelovens almindelige betin-gelser er opfyldt.Det er en betingelse for at indgå en sådan aftale, at selvstændige erhvervsdrivendehar en væsentlig forøget fraværsrisiko på grund af en langvarig eller kronisk lidel-se, hvilket betyder, at fraværet skønnes at medføre mindst 10 fraværsdage om året.
3

Den primære målgruppe for lovforslaget

Lovforslaget sikrer en forenkling af indsatsen for syge- og barselsdagpengemodta-gere. Forslagene vil i et lidt større omfang berøre kvinder end mænd idet godt 54pct. af sygedagpengemodtagerne er kvinder og knap 58 pct. af de lange sygedag-pengeforløb vedrører sygemeldte kvinder.

De sekundære målgrupper for lovforslaget

Ingen.

Samlet vurdering

Det skønnes, at lovforslaget ikke påvirker eksisterende forskelle eller rettigheder.Forslaget påvirker således ikke de strukturer, der stiller mænd og kvinder forskel-ligt.Det skønnes, at det ikke vil være nødvendigt at gennemføre en egentlig vurderingaf de ligestillingsmæssige konsekvenser af lovforslaget.
4