Beskæftigelsesudvalget 2011-12
L 70 Bilag 6
Offentligt
1080698_0001.png
1080698_0002.png
1080698_0003.png
1080698_0004.png
Til lovforslag nr.L 70
Folketinget 2011-12
Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 8. februar 2012
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., lov om enaktiv beskæftigelsesindsats, lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension og lovom retssikkerhed og administration på det sociale område(Forenkling af reglerne om optagelse og overflytning samt afskaffelse af kombinationsforsikring og uddannelsesydelse m.v.)[af beskæftigelsesministeren (Mette Frederiksen)]1. ÆndringsforslagDer er stillet 4 ændringsforslag til lovforslaget. Beskæfti-gelsesministeren har stillet ændringsforslag nr. 4, og En-hedslistens medlemmer af udvalget har stillet ændringsfor-slag nr. 1-3.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 18. januar 2012 og var til1. behandling den 26. januar 2012. Lovforslaget blev efter 1.behandling henvist til behandling i Beskæftigelsesudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og beskæftigelsesministeren sendte den 24.oktober 2011 dette udkast til udvalget, jf. BEU alm. del – bi-lag 13. Den 18. januar 2012 sendte beskæftigelsesministerende indkomne høringssvar, et notat herom og et ligestillings-notat til udvalget.3. Indstillinger og politiske bemærkningerEtflertali udvalget (udvalget med undtagelse af EL) ind-stiller lovforslaget tilvedtagelsemed det af beskæftigelses-ministeren under nr. 4 stillede ændringsforslag.Venstres, Dansk Folkepartis, Liberal Alliances og DetKonservative Folkepartis medlemmer af udvalget bemærker,at lovforslaget er et resultat af den politiske aftale fra den 4.maj 2011 om forenkling af beskæftigelsesindsatsen. Denneaftale er en opfølgning på kampagnen »Væk med bøvlet, In-ger«, der resulterede i over 1.700 henvendelser fra borgere,virksomheder, organisationer og medarbejdere i kommunerog a-kasser. Lovforslaget indeholder forenklinger af beskæf-tigelsesindsatsen inden for området samtaler og kontakt ogområdet aktive tilbud, således at mennesker uden job kanhjælpes tilbage på arbejdsmarkedet hurtigere og mere effek-tivt. Partierne vil arbejde for yderligere afbureaukratise-ringstiltag på beskæftigelsesområdet.Socialdemokratiets, Socialistisk Folkepartis og RadikaleVenstres medlemmer af udvalget bemærker, at lovforslagetimplementerer dele af den politiske aftale om forenkling afbeskæftigelsesindsatsen, der blev indgået i maj 2011. Afta-len betyder, at der skal bruges mindre tid på bureaukrati, såder i højere grad kan fokuseres på den indsats, der skal få le-dige i job. S, SF og RV vil fortsat arbejde for, at bureaukrati,unødvendige krav eller uhensigtsmæssige begrænsninger ianvendelsen af redskaber i den aktive arbejdsmarkedspolitikafskaffes.Etmindretali udvalget (EL) indstiller lovforslaget tilvedtagelsemed de stillede ændringsforslag.Enhedslistens medlemmer af udvalget kan støtte de posi-tive forbedringer i lovforslaget, men da det samtidig inde-holder en del forringelser, kan EL ikke stemme for det sam-lede forslag. EL kan ikke forstå, hvorfor en aftale om at for-enkle regler og rydde op i overflødige regler og bureaukratiogså skal anvendes til nedskæringer overfor de arbejdsløse.EL så meget gerne, at lovforslaget blev delt i to; det villegøre det muligt for EL at stemme for de positive ændringer ilovforslaget.Det er godt nyt for mange dagpenge- og efterlønsmodta-gere, der har mistet penge på grund af fejlberegning af dag-pengesatser som følge af lovændringen i maj 2011, hvor a-kasserne blev pålagt at anvende oplysninger fra indkomstre-gisteret som beregningsgrundlag i stedet for lønsedler, at
DokumentIdJournalnummer
2
fejlen nu er blevet rettet, og at man både har sikret korrektberegning fremover og har sikret de berørte personer ret tilny beregning og ret til efterbetaling af tilgodehavende dag-penge og efterløn. Det er positivt, at man her har lyttet tilhøringssvarene og rettet fejlen.EL kan tilslutte sig, at optagelsesreglerne bliver forenk-let, således at alle, der ønsker det, kan blive optaget i en a-kasse, og at der ikke længere kræves arbejde for at blive op-taget. EL kan ligeledes støtte, at overflytningsreglerne bliverforenklet, så det bliver lettere at blive overflyttet til en andena-kasse.Det er positivt, hvis man via forsøg kan nå frem til at gø-re arbejdsgangen i a-kassernes administration mere smidigog individuelt tilpasset det enkelte medlem, og hvis man kanfå gjort op med nogle af de mange stive og strikse arbejds-gange og regler.Det er uacceptabelt for EL, at man afskaffer uddannel-sesydelsen til selvvalgt uddannelse. Uddannelsesydelsenskal ses som en anden form for udbetaling af VEU-godtgø-relse, som altid har svaret til højeste dagpenge. Lovforslagetmedfører en klar forringelse for alle, der ikke modtager hø-jeste dagpenge, når ydelsen bliver nedsat fra højeste til indi-viduel dagpengesats.Gennem årene har de arbejdsløse fået indskrænket deresret til at deltage i AMU-kurser og andre kurser og modtagekursusgodtgørelse. Indtil midten af 1990'erne kunne arbejds-løse dagpengemodtagere og kontanthjælpsmodtagere frit til-melde sig og deltage i kurser med fuld kursusgodtgørelse ihele deres ledighedsperiode. Denne ret blev gradvis ind-skrænket, så der nu kun er 6 uger tilbage inden for de førstehenholdsvis 9 og 6 måneders ledighed. I stedet for at ind-skrænke retten til uddannelse til de arbejdsløse og forringevilkårene under uddannelse burde man gå den modsatte vejog igen udvide de arbejdsløses adgang til og ret til uddan-nelse og ret til at modtage en ydelse under uddannelsen, dersvarer til højeste dagpenge.De mange, der både arbejder som lønmodtagere og selv-stændige, har brug for en kombinationsforsikring; EL kanderfor ikke se nogen grund til at afskaffe den. I stedet børman gøre reglerne mere enkle og smidige, så flere kan fågavn af ordningen. Når der er så få, der gør brug af kombi-nationsforsikringen, skyldes det, at reglerne er udformet påen sådan måde, at det er meget få, der opfylder kravene tiloptagelse og dagpengeret som kombinationsforsikret.EL mener, at flyttehjælpen bør bevares. Når der kun er14 personer om året, der får flyttehjælp, kan det ikke værenogen større belastning for jobcentrene. Dem, der får flytte-hjælp, har god brug for de ca. 25.000 kr., de kan få. Omnogle år bliver der forhåbentlig større efterspørgsel efter ar-bejdskraft, så flere vil benytte sig af ordningen.Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin ogJavnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget oghavde dermed ikke adgang til at komme med indstillingereller politiske udtalelser i betænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAf etmindretal(EL):Til § 11)Nr. 3udgår.[Afskaffelse af kombinationsforsikring udgår]2)Nr. 7udgår.[Afskaffelse af uddannelsesydelse til selvvalgt uddannelseudgår]Til § 23)Nr. 3og5udgår.[Afskaffelse af flyttehjælpen udgår]Afbeskæftigelsesministeren,tiltrådt afudvalget:4)Efter nr. 5 indsættes som nyt nummer:»01.I§ 120, stk. 1, nr. 2,ændres »jf. dog § 118, stk. 1, nr. 3,og § 119, nr. 3« til: »jf. dog § 118, stk. 1, nr. 2, og § 119,stk. 1, nr. 2«.«[Konsekvensændringer som følge af lovforslagets § 2, nr. 3og 5]BemærkningerTil nr. 1De mange, der både arbejder som lønmodtagere og selv-stændige, har brug for en kombinationsforsikring, men medsmidigere og enklere regler, så mange flere kan få gavn afden. Det foreslås, at afskaffelsen af kombinationsforsikrin-gen udgår af lovforslaget.Til nr. 2Uddannelsesydelsen er en anden form for udbetaling afVEU-godtgørelse, som altid har svaret til højeste dagpenge.Der er ingen grund til at forringe kursisternes vilkår. Detforeslås, at kapitel 9 b om uddannelsesydelse opretholdes iloven.Til nr. 3Selvom det kun er meget få, der benytter sig af flytte-hjælpen, er den en god støtte for dem, der flytter langt pågrund af arbejde. Forslagsstillerne håber, at der om nogle årbliver større efterspørgsel efter arbejdskraft, så flere vil be-nytte sig af ordningen. Det foreslås, at afskaffelsen af flytte-hjælpen udgår af lovforslaget.Til nr. 4Der er tale om en konsekvensændring, som følge af at §118, stk. 1, nr. 1, og § 119, nr.1, i lov om en aktiv beskæfti-gelsesindsats ophæves, jf. lovforslagets § 2, nr. 3 og 5. Derer alene tale om en redaktionel ændring.
3
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen.Ane Halsboe-Larsen (S) Bjarne Laustsen (S) Henrik Sass Larsen (S) Jan Johansen (S) Leif Lahn Jensen (S)Lennart Damsbo-Andersen (S)fmd.Pernille Rosenkrantz-Theil (S) Nadeem Farooq (RV) Andreas Steenberg (RV)Finn Sørensen (EL) Eigil Andersen (SF) Özlem Sara Cekic (SF) Annette Vilhelmsen (SF) Christian Juhl (EL)Jørgen Arbo-Bæhr (EL) Hans Andersen (V) Louise Schack Elholm (V) Claus Hjort Frederiksen (V) Jacob Jensen (V)Peter Juel Jensen (V) Inger Støjberg (V) Ulla Tørnæs (V) Fatma Øktem (V) Bent Bøgsted (DF)nfmd.Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) René Christensen (DF) Pia Adelsteen (DF) Joachim B. Olsen (LA) Mai Henriksen (KF)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)
474422171612
Liberal Alliance (LA)Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)
981111
4
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 70Bilagsnr. Titel1Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsnotat, fra beskæftigel-sesministeren2Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget31. udkast til betænkning4Ændringsforslag fra beskæftigelsesministeren52. udkast til betænkning