Beskæftigelsesudvalget 2011-12
L 70 Bilag 5
Offentligt
1077131_0001.png
1077131_0002.png
1077131_0003.png
1077131_0004.png
Til lovforslag nr.L 70
Folketinget 2011-12
Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 8. februar 2012
2. udkasttil
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., lov om enaktiv beskæftigelsesindsats, lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension og lovom retssikkerhed og administration på det sociale område(Forenkling af reglerne om optagelse og overflytning samt afskaffelse af kombinationsforsikring og uddannelsesydelse m.v.)[af beskæftigelsesministeren (Mette Frederiksen)]1. ÆndringsforslagDer er stillet 4 ændringsforslag til lovforslaget. Beskæfti-gelsesministeren har stillet ændringsforslag nr. 4 og Enheds-listens medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr.1-3.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 18. januar 2012og var til 1.behandling den 26. januar 2012. Lovforslaget blev efter 1.behandling henvist til behandling i Beskæftigelsesudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og beskæftigelsesministeren sendte den 24.oktober 2011 dette udkast til udvalget, jf. BEU alm. del –13. Den 18. januar 2012 sendte beskæftigelsesministeren deindkomne høringssvar, et notat og et ligestillingsnotat heromtil udvalget.3. Indstillinger og politiske bemærkninger[Etflertali udvalget (udvalget med undtagelse af EL)indstiller lovforslaget tilvedtagelse uændret.Venstres, Dansk Folkepartis, Liberal Alliances og DetKonservative Folkepartis medlemmer af udvalget støtterlovforslaget. Lovforslaget er et resultat af den politiske afta-le fra den 4. maj 2011 om forenkling af beskæftigelsesind-satsen. Denne aftale var en opfølgning på kampagnen »væk-med-bøvlet-Inger«, der resulterede i over 1.700 henvendel-ser fra borgere, virksomheder, organisationer og medarbej-der i kommuner og a-kasser. Lovforslaget indeholder for-enklinger af beskæftigelsesindsatsen inden for områderne»enklere ydelser« og »selvstændige og samspil med virk-somhederne«, således at mennesker uden job kan hjælpestilbage på arbejdsmarkedet hurtigere og mere effektivt. Par-tierne vil arbejde for yderligere afbureaukratiseringstiltag påbeskæftigelsesområdet.Etmindretali udvalget (EL) indstiller lovforslaget tilvedtagelsemed de stillede ændringsforslag.Enhedslisten kan støtte de positive forbedringer i lovfor-slaget, men da det samtidig indeholder en del forringelser,kan vi ikke stemme for det samlede forslag. EL kan ikkeforstå, hvorfor en aftale om at forenkle regler og rydde op ioverflødige regler og bureaukrati også skal anvendes til ned-skæringer overfor de arbejdsløse. EL ser meget gerne, atlovforslaget blev delt i to; det ville gøre det muligt for EL atstemme for de positive ændringer i lovforslaget.Det er godt nyt for mange dagpenge- og efterlønsmodta-gere, der har mistet penge på grund af fejlberegninger afdagpengesats som følge af lovændringen i maj 2011, hvor a-kasserne blev pålagt at anvende oplysninger fra indkomstre-gisteret som beregningsgrundlag i stedet for lønsedler, atfejlen nu er blevet rettet, og at man både har sikret korrektberegning fremover og har sikret de berørte personer ret til
DokumentIdJournalnummer
2
ny beregning og ret til efterbetaling af tilgodehavende dag-penge og efterløn. Det er positivt, at man her har lyttet tilhøringssvarene og rettet fejlen.EL kan tilslutte sig, at optagelsesreglerne bliver forenkletsåledes, at alle, der ønsker det, kan blive optaget i en a-kas-se, og at der ikke længere kræves arbejde for at blive opta-get. EL kan ligeledes støtte, at overflytningsreglerne bliverforenklet, så det bliver lettere at blive overflyttet til en andena-kasse.Og det er positivt, hvis man via forsøg kan nå frem til atgøre arbejdsgangen i a-kassernes administration mere smi-dig og individuelt tilpasset det enkelte medlem, og hvis mankan få gjort op med nogle af de mange stive og strikse ar-bejdsgange og regler.Det er uacceptabelt for EL, at man afskaffer uddannel-sesydelsen til selvvalgt uddannelse. Uddannelsesydelsenskal ses som en anden form for udbetaling af VEU-godtgø-relse, som altid har svaret til højeste dagpenge. Lovforslagetmedfører en klar forringelse for alle, der ikke modtager hø-jeste dagpenge, når ydelsen bliver nedsat fra højeste til indi-viduel dagpengesats.Gennem årene har de arbejdsløse fået indskrænket deresret til at deltage i AMU-kurser og andre kurser og modtagekursusgodtgørelse. Indtil midten af 90'erne kunne arbejdslø-se dagpengemodtagere og kontanthjælpsmodtagere frit til-melde sig og deltage i kurser med fuld kursusgodtgørelse ihele deres ledighedsperiode. Denne ret blev gradvis ind-skrænket, så der nu kun er 6 uger tilbage indenfor de førstehenholdsvis 9 og 6 måneders ledighed. I stedet for at ind-skrænke retten til uddannelse til de arbejdsløse og forringevilkårene under uddannelse burde man gå den modsatte vejog igen udvide de arbejdsløses adgang til og ret til uddan-nelse og ret til at modtage en ydelse under uddannelsen, dersvarer til højeste dagpenge.De mange, der både arbejder som lønmodtagere og selv-stændige, har brug for en kombinationsforsikring; EL kanderfor ikke se nogen grund til at afskaffe den. I stedet børman gøre reglerne mere enkle og smidige, så flere kan fågavn af ordningen. Når der er så få, der gør brug af kombi-nationsforsikringen, skyldes det, at reglerne er udformet påen sådan måde, at det er meget få, der opfylder kravene tiloptagelse og dagpengeret som kombinationsforsikret.EL mener, at flyttehjælpen bør bevares. Når der kun er14 personer om året, der får flyttehjælp, kan det ikke værenogen større belastning for jobcentrene. Dem, der får flytte-hjælp, har god brug for de ca. 25.000 kr., de kan få. Omnogle år bliver der forhåbentlig større efterspørgsel efter ar-bejdskraft, så flere vil benytte sig af ordningen. ]Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin ogJavnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget oghavde dermed ikke adgang til at komme med indstillingereller politiske udtalelser i betænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAf etmindretal(EL), tiltrådt af <>:Til § 11)Nr. 3udgår.[Afskaffelse af kombinationsforsikring udgår]2)Nr. 7udgår.[Afskaffelse af uddannelsesydelse til selvvalgt uddannelse]Til § 23)Nr. 3og5udgår.[Afskaffelse af flyttehjælpen udgår]Afbeskæftigelsesministeren,tiltrådt af <>:4)Efter nr. 5 indsættes som nyt nummer:»01.I§ 120, stk. 1, nr. 2,ændres »jf. dog § 118, stk. 1, nr. 3,og § 119, nr. 3« til: »jf. dog § 118, stk. 1, nr. 2, og § 119,stk. 1, nr. 2«.«[Konsekvensændringer som følge af lovforslagets § 2, nr. 3og 5]BemærkningerTil nr. 1De mange, der både arbejder som lønmodtagere og selv-stændige, har brug for en kombinationsforsikring, men medsmidigere og enklere regler, så mange flere kan få gavn afden. Det foreslås, at afskaffelsen af kombinationsforsikrin-gen udgår af lovforslaget.Til nr. 2Uddannelsesydelsen er en anden form for udbetaling afVEU-godtgørelse, som altid har svaret til højeste dagpenge.Der er ingen grund til at forringe kursisternes vilkår. Detforeslås, at kapitel 9 b om uddannelsesydelse opretholdes iloven.Til nr. 3Selvom det kun er meget få, der benytter sig af flytte-hjælpen, er den en god støtte for de, der flytter langt pga. ar-bejde. Vi må håbe, at der i om nogle år bliver større efter-spørgsel efter arbejdskraft, så flere vil benytte sig af ordnin-gen. Det foreslås, at afskaffelsen af flyttehjælpen udgår aflovforslaget.Til nr. 4Der er tale om en konsekvensændring som følge af, at §118, stk. 1, nr. 1 og § 119, nr.1, i lov om en aktiv beskæfti-gelsesindsats ophæves, jf. lovforslagets § 2, nr. 3 og 5. Derer alene tale om en redaktionel ændring.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen.
3
Ane Halsboe-Larsen (S) Bjarne Laustsen (S) Henrik Sass Larsen (S) Jan Johansen (S) Leif Lahn Jensen (S)Lennart Damsbo-Andersen (S)fmd.Pernille Rosenkrantz-Theil (EL) Nadeem Farooq (RV) Andreas Steenberg (RV)Finn Sørensen (EL) Eigil Andersen (SF) Özlem Sara Cekic (SF) Annette Vilhelmsen (SF) Christian Juhl (EL)Jørgen Arbo-Bæhr (EL) Hans Andersen (V) Louise Schack Elholm (V) Claus Hjort Frederiksen (V) Jacob Jensen (V)Peter Juel Jensen (V) Inger Støjberg (V) Ulla Tørnæs (V) Fatma Øktem (V) Bent Bøgsted (DF)nfmd.Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) René Christensen (DF) Pia Adelsteen (DF) Joachim B. Olsen (LA) Mai Henriksen (KF)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)
474422171612
Liberal Alliance (LA)Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)
981111
4
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 70Bilagsnr. Titel1Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsnotat, fra beskæftigel-sesministeren2Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget31. udkast til betænkning4Ændringsforslag fra beskæftigelsesministeren