Beskæftigelsesudvalget 2011-12
L 70 Bilag 1
Offentligt
1068844_0001.png
1068844_0002.png
1068844_0003.png
LIGESTILLLINGSVURDERINGAF LOVFORSLAG24. oktober 2011
Lov om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikringm.v., lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, lov omArbejdsmarkedets Tillægspension og lov om retssik-kerhed og administration på det sociale område (For-enkling af reglerne om optagelse og overflytning samtafskaffelse af kombinationsforsikringen og uddannel-sesydelse m.v.)Myndighed/AfsenderLovens ikrafttrædelsesdatoKontaktpersonTelefonE-mailArbejdsmarkedsstyrelsen5. marts 2012Annette Schrum/ Maria Berg Andersen3528 8337/3528 8343[email protected]/[email protected]
J.nr. 2011-00098421. kontor/MAK/ASC
Baggrund for loven
Lovforslaget er en del af den samlede lovgivningsmæssige udmøntning af aftalenom forenkling af beskæftigelsesindsatsen, 4. maj 2011, som er indgået mellem So-cialdemokraterne, Radikale Venstre, Venstre, De Konservative, Dansk Folkeparti,Liberal Alliance og Kristendemokraterne.Lovforslaget indeholder desuden to elementer, der ikke er en del af aftalen omforenkling af beskæftigelsesindsatsen.Lovforslagets formål
Formålet med lovforslaget er at rydde op i overflødige regler og bureaukrati.Lovforslaget indeholder følgende elementer:
Afskaffelse af kombinationsforsikringenAfskaffelse af krav om beskæftigelse m.v. ved optagelse i a-kasserForenkling af reglerne om overflytning mellem a-kasserAfskaffelse af de særlige regler om flyttehjælp til ledige - konsekvensændringerEnklere ydelser for dagpengemodtagere i tilbud - Afskaffelse af uddannelses-ydelsenHjemmel i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. til at gennemføre forsøgs- ogudviklingsaktiviteter i a-kasserne (uden for aftalen)Præcisering af indtægtsgrundlaget i beregningsperioden for lønmodtagere (udenfor aftalen)
Den primære målgruppe for lovforslaget
Målgruppen for lovforslaget er personer, der søger om optagelse i eller er medlemaf en a-kasse, personer der er kombinationsforsikrede, og personer, der fremoverskal modtage dagpenge frem for uddannelsesydelse under selvvalgt uddannelse.I nedenstående tabeller gives en oversigt over fordelingen af personer, der må for-modes at blive berørt af de enkelte elementer i lovforslaget.Afskaffelse af kombinationsforsikringenTabel 1: Antal og andel kvinder og mænd, der pr. 1. august 2011 er kombinationsfor-sikredeAntalAndel--- antal ------ pct. ---Kvinder1.00468,9Mænd45331,1I alt1.457100Kilde: HAMR (Historisk A-kasse Medlems Register)
Kvinder udgjorde 68,9 pct. af de personer, der pr. 1. august 2011 var kombinations-forsikrede.Flere kvinder end mænd vil derfor blive berørt af forslaget, jf. tabel 1. Forslagetændrer ikke på mænds eller kvinders adgang til at være medlem af en a-kasse. For-skellen på mænds og kvinders brug af ordningen afspejler underliggende strukturerpå arbejdsmarkedet og er ikke konsekvenser af forslaget.Afskaffelse af krav om beskæftigelse m.v. ved optagelse i a-kasser
Den foreslåede ændring udvider adgangen til optagelse i a-kasser ligeligt for mændog kvinder, og er derfor kønsneutral. Ændringen er derfor ikke relevant for ligestil-lingsvurderingen.Forenkling af reglerne om overflytning mellem a-kasser
Den foreslåede ændring udvider adgangen til overflytning mellem a-kasser ligeligtfor mænd og kvinder og er derfor kønsneutral. Ændringen er derfor ikke relevantfor ligestillingsvurderingen.Afskaffelse af de særlige regler om flyttehjælp til ledige – konsekvensændringer
Den foreslåede ændring er kønsneutral og afskaffer regler om flyttehjælp, som kuni meget begrænset omfang bliver anvendt. Ændringen er derfor ikke relevant for li-gestillingsvurderingen.
2
Enklere ydelse for dagpengemodtagere i tilbud - Afskaffelse af uddannelsesydel-senTabel 2: Antal og andel kvinder og mænd der i 2010 modtog uddannelsesydelseAntal--- antal ---14.62427.18041.804Andel--- pct. ---3565100
KvinderMændI altKilde: e-indkomst
Mænd udgjorde 65 pct. af de personer, der i 2010 deltog i selvvalgt uddannelse ogmodtog uddannelsesydelse.Flere mænd end kvinder må derfor formodes at blive berørt af forslaget, jf. tabel 2.Forslaget ændrer ikke på mænds eller kvinders adgang til selvvalgt uddannelse.Forskellen på mænds og kvinders brug af ordningen afspejler underliggende struk-turer på arbejdsmarkedet og er ikke konsekvenser af forslaget.Hjemmel i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. til at gennemføre forsøgs- og ud-viklingsaktiviteter i a-kasserne
Der er tale om forslag til indførelse af en generel forsøgshjemmel uden en direkteberørt målgruppe, hvorfor det ikke er relevant at foretage en ligestillingsvurderingaf forslaget.Præcisering af indtægtsgrundlaget i beregningsperioden for lønmodtagere
Den foreslåede ændring er en præcisering af forholdet mellem fastlæggelsen af be-regningsperioden og den indtægt, der er optjent for beregningsperioden. Bereg-ningsreglerne gælder ens for mænd og kvinder, hvorfor ændringen ikke er relevantfor ligestillingsvurderingen.De sekundære målgrupper for lovforslaget
Ingen.Samlet vurdering
Lovforslaget er i forhold til målgruppen kønsneutralt.Baggrunden for konklusionen er, at der i lovforslaget gives lige rettigheder tilkvinder og mænd, og at lovforslaget ikke skønnes at påvirke de strukturer, der i dagstiller mænd og kvinder forskelligt.Det forhold, at flere kvinder end mænd er kombinationsforsikrede, og flere mændend kvinder modtager uddannelsesydelse, er ikke en følge af de gældende regler el-ler de foreslåede ændringer. Det er derimod en følge af de allerede eksisterendestrukturer på arbejdsmarkedet.Det skønnes derfor, at det ikke vil være nødvendigt at gennemføre en egentlig vur-dering af de ligestillingsmæssige konsekvenser af lovforslaget.
3