Beskæftigelsesudvalget 2011-12
L 70 Bilag 1
Offentligt
NOTAT
6. december 2011
Resumé af og kommentarer til høringssvar vedrø-rende forslag til lov om ændring af lov om arbejds-løshedsforsikring m.v., lov om en aktiv beskæftigel-sesindsats, lov om Arbejdsmarkedets Tillægspensi-on og lov om retssikkerhed og administration på detsociale område (Forenkling af reglerne om optagelseog overflytning samt afskaffelse af kombinationsfor-sikring og uddannelsesydelse m.v.)Indledning
J.nr. 2011-00098421. kt./MAK/ASC
Udkast til lovforslag om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., lov omen aktiv beskæftigelsesindsats, lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension og lovom retssikkerhed og administration på det sociale område (Forenkling af reglerneom optagelse og overflytning samt afskaffelse af kombinationsforsikringen og ud-dannelsesydelse m.v.) blev sendt i høring til organisationer mv., jf. bilag 1, mandagden 24. oktober 2011 med frist til mandag den 14. november 2011.Der er modtaget høringssvar fra Arbejdsgiversiden (DA, SALA, Lederne), Kriste-lig Fagbevægelse, ASE, ATP, Datatilsynet og Ankestyrelsen.De modtagne høringssvar vedlægges.Bemærkningerne har givet anledning til en mindre ændring i lovforslagets § 1, nr.28, med tilhørende bemærkninger.Resumé og kommentarer
DA, SALA og Lederne kan støtte lovforslagets konkrete udmøntning af den politi-ske aftale. Arbejdsgiversiden bemærker herudover, at hjemlen til at udføre forsøgs-og udviklingsinitiativer i § 100 d i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. bør væreudtømmende, idet det bør præciseres direkte i lovteksten, at der ikke kan gennem-føres forsøg med reglerne om rådighed, tilbagebetaling, sanktioner og adgang til atklage. Det vurderes ikke at være tilstrækkeligt, at dette alene fremgår af lovforsla-gets bemærkninger.Tilsvarende bør det tydeliggøres, at der ikke kan gennemføres forsøg eller udvik-lingsaktiviteter med andre opgaver end dem, der efter lovgivningen er fastlagt til atkunne løses i a-kasserne.Kommentar:
Det fremgår af selve bestemmelsen, at der ikke vil blive lavet forsøg med medlem-mernes ret til ydelser. Heri ligger implicit blandt andet, at der ikke vil blive lavetforsøg med forskellige former for sanktioner - hvad end disse retter sig mod mang-
lende ret til ydelser på enkeltdage, karantæner, arbejdskrav, tilbagebetaling afydelser, slettelse eller andet.Der vil heller ikke blive lavet forsøgs- og udviklingsaktiviteter med de grundlæg-gende krav til de ledige medlemmers rådighed, fx kravet om at de ledige skal søgejob, hvorimod der godt vil kunne laves forsøgs- og udviklingsaktiviteter rettet modselve rådighedsadministrationen, eksempelvis forsøg med medlemmernes brug afdigitale redskaber som dokumentation for jobsøgningen og a-kassernes opfølgningherpå. Dette vil blive præciseret i bemærkningerne til bestemmelsen. Bemærknin-gerne er bindende i forhold til bestemmelsens anvendelse.Det vil blive præciseret i selve lovbestemmelsen, at der ikke vil kunne gennemføresforsøg med adgangen til at klage. I lovbestemmelsen vil det endvidere blive præci-seret, at forsøgshjemlen retter sig mod a-kasserne.Kristelig Fagbevægelse kan tilslutte sig forenklingerne i lovforslaget, men i forholdtil kombinationsforsikringen lægger lovforslaget op til, at medlemmet selv må væl-ge forsikringsform. Det mener fagbevægelsen strider i mod reglerne i bekendtgø-relse nr. 1303 af 14. december 2005 om drift af selvstændig virksomhed (driftsbe-kendtgørelsen) med henvisning til, at kassen skal vurdere, hvilken beskæftigelseder er hovederhverv, og at denne vurdering er afgørende for, om medlemmet skalforsikres som lønmodtager eller selvstændig. Fagbevægelsen mener også, at med-lemmernes valg af forsikringsform ved afskaffelsen af kombinationsforsikringenstrider mod bekendtgørelse nr. 1470 af 21. december 2005 om overflytning mellema-kasser (overflytningsbekendtgørelsen).ASE kan ligeledes tilslutte sig forenklingerne i lovforslaget, herunder de nye klareoptagelses- og overflytningsregler, afskaffelsen af uddannelsesydelsen og afskaffel-sen af kombinationsforsikringen. I forhold til afskaffelsen af kombinationsforsikrin-gen oplyser de, at de ikke udbyder deltidsforsikring, hvorfor de ikke ønsker at bliveforpligtet til at forsikre medlemmer på deltid, når de skal vælge forsikringsform.Kommentar:
Reglerne om optagelse og overflytning adskiller sig fra reglerne i driftsbekendtgø-relsen. Reglerne om optagelse og overflytning vedrører medlemmets tilhørsforholdtil en a-kasse. Reglerne i driftsbekendtgørelsen anvendes imidlertid – ligesom reg-lerne om beskæftigelseskrav og beregning – når a-kassen skal vurdere, om den le-dige opfylder betingelserne for at få ydelser.Når kombinationsforsikringen afskaffes, er det derfor a-kassens opgave at informe-re og vejlede det enkelte medlem om betydningen af valget af forsikringsgrundlagsom enten lønmodtager eller selvstændig. Det er herefter op til medlemmet at be-slutte, om pågældende ønsker status som lønmodtager eller selvstændig erhvervs-drivende.Lovforslaget lægger ikke op til, at påtvinge de a-kasser, som ikke forsikrer med-lemmer på deltid, at gøre dette.ASE tilkendegiver endvidere - i forhold til afskaffelse af uddannelsesydelsen - atde er bekymret for, at den persongruppe, der får udbetalt dagpenge med mindre end
2
maksimumsats, ikke længere vil have samme høje incitament til straks at begyndeuddannelse.Kommentar:
Det fremgår af aftalen af 4. maj 2011 om forenkling af beskæftigelsesindsatsen, atforsikrede ledige, der deltager i 6 ugers selvvalgt uddannelse, fremover skal mod-tage dagpenge under selvvalgte uddannelse.Dermed sikres det, at ledige i selvvalgt uddannelse ikke længere får et ydelsesskiftunder deltagelse i selvvalgt uddannelse, men modtager samme ydelse (dagpenge),som de modtager både før og efter uddannelsen. Ledige, der alene er berettiget tildagpenge med en lavere sats end maksimale dagpenge, vil dermed ikke længerekunne opnå en ydelsesfremgang ved at deltage i selvvalgt uddannelse.ASE har noteret sig, at der i relation til den nye beregningsregel i § 49, stk. 1, ikkekan ske regulering med virkning for perioder, der ligger før lovforslagets vedtagelse.Det bør i stedet kunne ske med tilbagevirkende kraft.Kommentar:
Der er tale om en utilsigtet konsekvens af formuleringen i loven af reglerne og ind-beretningsterminerne i indkomstregisteret. Et sådant forhold skal ikke komme deledige til skade.Lovforslaget vil derfor blive ændret således, at personer, som efter 1. maj 2011 harfået foretaget en beregning efter de nugældende beregningsregler kan anmode omen ny beregning og få reguleret dagpengene i forhold til denne nye (højere) bereg-ning med virkning fra 1. maj 2011 og med efterbetaling for perioden.Datatilsynet har noteret sig, at der i bemærkningerne til bemyndigelsesbestemmel-sen i lovforslagets § 2, nr. 2, åbnes mulighed for, at beskæftigelsesministeren efterforhandling med undervisningsministeren kan fastsætte regler om bl.a. afgivelse afoplysninger fra uddannelsesstederne til a-kasserne m.v. til brug for administratio-nen af ordningen om selvvalgt uddannelse. Datatilsynet forudsætter, at persondata-loven iagttages ved udnyttelse af bemyndigelsen.Datatilsynet har ikke yderligere bemærkninger til lovforslaget.Kommentar:
I lovforslagets § 2, nr. 2, forslås bemyndigelsen indsat i § 108 i lov om en aktiv be-skæftigelsesindsats. Det fremgår af lovforslagets bemærkninger, at der hidtil harværet en sådan bemyndigelse i § 52 j, stk. 3, i lov om arbejdsløshedsforsikringm.v., men da denne bestemmelse ophæves ved lovforslaget, foreslås der i stedetindsat en bemyndigelse i § 108 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.Arbejdsmarkedsstyrelsen kan bekræfte, at persondataloven vil blive iagttaget vedudmøntningen af bemyndigelsen.Ankestyrelsen og ATP har noteret sig ændringerne i lovforslaget, men har ingenkonkrete bemærkninger til de enkelte elementer i lovforslaget.
3
Bilag 1Ekstern høring - Høringsliste
4