Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2011-12
L 68 Bilag 1
Offentligt
1067968_0001.png
1067968_0002.png
1067968_0003.png
1067968_0004.png
1067968_0005.png
1067968_0006.png
1067968_0007.png
NOTAT
20. december 2011

Høringsnotat vedrørende udkast til forslag til ændring af lov om

elektroniske kommunikationsnet og -tjenester

1. Indledning

Formålet med lovforslaget er at bringe de danske regler om underskuds-finansiering af forsyningspligten på linje med EU-Kommissionens for-tolkning af forsyningspligtdirektivet.Med lovforslaget vil det ikke længere være muligt at modregne overskudpå forsyningspligttjenester, der er omfattet af forsyningspligtdirektivet, iunderskud på forsyningspligttjenester, der ikke er omfattet heraf (krydsfi-nansiering).Når krydsfinansieringsmekanismen fjernes, vil forsyningspligtudbyderenkunne søge om at få underskud på udbud af de maritime nød- og sikker-hedstjenester dækket af staten, idet underskuddet ikke længere skal mod-regnes i overskuddet på for eksempel fastnettelefoni.Underskuddet beløb sig efter det oplyste i 2010 til i alt cirka 56 mio. kr.Lovforslaget har været i høring i perioden 30. november 2011 til 16. de-cember 2011. Der er kommet høringssvar fra 17 af de i alt 311 hørte or-ganisationer, myndigheder, interessenter, mv. Samtlige hørte parter frem-går af punkt 4.

2. Generelle bemærkninger

Advokatrådet finder, at høringsperioden på 17 dage er for kort, og at dettemedfører, at de hørte parter ikke har en reel mulighed for at forholde sigtil lovforslaget eller at fremkomme med et gennemarbejdet høringssvar.

Kommentar

Advokatrådets bemærkning om høringsperiodens længde er noteret. Hø-ringsfristen er fastsat af hensyn til at sikre en så hurtig ikrafttræden afloven og dens retsvirkninger som muligt. Loven forventes at træde i kraft1. april 2012. Erhvervs- og Vækstministeriet bestræber sig på i videstmuligt omfang at fastsætte høringsfrister, som giver de hørte parter godmulighed for at fremkomme med relevante og gennemarbejdede hørings-svar.Grønlands Selvstyre anfører, at den maritime nød- og sikkerhedstjenesteer et rigsanliggende, hvorfor ændringer i organiseringen også vil få be-
2/7
tydning for Grønland. Grønlands Selvstyre forventer derfor, at Selvstyretkan indgå i arbejdsgruppen.DI ITEK støtter hensigten med den foreslåede lovændring. DI ITEKfremhæver i den forbindelse, at den fremtidige finansiering bør findes påen måde, der ikke pålægger teleerhvervet nye byrder, og stiller sig til rå-dighed for input til arbejdet i den arbejdsgruppe, der skal se på den frem-tidige organisering og finansiering af de maritime nød- og sikkerhedstje-nester.

Kommentar

Den af regeringen nedsatte arbejdsgruppe vil alene bestå af repræsentan-ter for relevante ministerier, og arbejdsgruppens anbefalinger til rege-ringen forventes at foreligge ved udgangen af marts 2012. Arbejdsgrup-pen vil inddrage Grønlands Selvstyre i relevant omfang. Arbejdsgruppenvil analysere mulige organiserings- og finansieringsmuligheder for demaritime nød- og sikkerhedstjenester i Danmark og Grønland.

3. Specifikke bemærkninger

Kommenteringen af høringssvarene vil ske med udgangspunkt i følgendeopdeling:3.1 Løbende dækning af underskud3.2 Samlet opgørelse af nettoomkostninger for tjenester uden for EU-direktivet3.3 Urimelig byrde3.4 Tilbagevirkende kraft3.5 Nedsættelse af arbejdsgruppe

3.1 Løbende dækning af underskud

TDC peger på, at bestemmelserne vedrørende underskudsfinansiering afde maritime nød- og sikkerhedstjenester bør ændres, således at statendækker alle omkostningerne ved den maritime nød- og sikkerhedstjenestefor det grønlandske område med virkning fra 1. april 2012 og direkte af-holder omkostningerne overfor Tele Greenland.For så vidt angår de danske aktiviteter har TDC peget på, at TDC selvudfører alle aktiviteterne. Der er derfor ikke samme umiddelbare mulig-hed for direkte betaling, hvorfor TDC er enig i, at det kan være nødven-digt fortsat at håndtere aktiviteterne med efterfølgende underskudsdæk-ning. TDC mener, at det skal fremgå af lovbemærkningerne, at TDC kanfå dækket de nødvendige finansieringsomkostninger.

Kommentar

Det er TDC, der er udpeget som forsyningspligtudbyder på de aktuelletjenester, hvorfor der ikke vil kunne ske direkte betaling af underskuddetved forsyningspligten på den maritime nød- og sikkerhedstjenester i
3/7
Grønland til Tele Greenland, som foreslået af TDC. En løbende under-skudsfinansiering vil udelukkende kunne ske ved betaling til TDC.Indførelsen af en løbende underskudsfinansiering vedrørende de mariti-me nød- og sikkerhedstjenester for både Danmark og Grønland skønnesrimelig, da den vil kunne minimere den finansielle byrde, som TDC erpålagt i forbindelse med driften af disse tjenester.Indførelse af en løbende betaling af udgifterne ved forsyningspligten påde radiobaserede maritime nød- og sikkerhedstjenester vil kræve en æn-dring af forsyningspligtbekendtgørelsen. Ændringen vil ske samtidig medikrafttrædelsen af lovforslaget.

3.2 Samlet opgørelse af nettoomkostninger for tjenester uden for EU-

direktivet

TDC peger på, at de gældende regler i forsyningspligtbekendtgørelsen afuvisse grunde ikke giver mulighed for, at underskud på faste kredsløb ogISDN kan medregnes i underskudsopgørelsen. TDC mener derfor, at be-stemmelsen om en samlet beregning af nettoomkostninger for tjenesterudenfor forsyningspligtdirektivet alene tjener det formål at reducere detunderskud, som staten i henhold til lovens formål nu skal dække.

Kommentar

Forsyningspligten på både ISDN og faste kredsløb er inde for rammerneaf reglerne og vilkårene for forsyningspligten under afvikling, da der idag, på grund af den teknologiske udvikling, findes andre tjenester, derkan opfylde de samme behov. På sigt vil der således kun være én forsy-ningspligtydelse udenfor forsyningspligtdirektivet (Gruppe II).Der ses på det grundlag ikke grund til at opretholde, at nettoomkostnin-gerne for forsyningspligtydelser uden for forsyningspligtdirektivet(Gruppe II) skal opgøres samlet.

3.3 Urimelig byrde

TDC bemærker, at lovbemærkningerne om, at Erhvervsstyrelsen skalvurdere om nettoomkostningerne udgør en urimelig byrde for TDC, børudgå.TDC bemærker, at det ganske vist fremgår af forsyningspligtdirektivet atet sådant skøn skal udøves som forudsætning for underskudsfinansiering,men TDC mener, at dette alene vedrører tjenester omfattet af forsynings-pligtdirektivet og ikke tjenester, der ligger udenfor direktivet.

Kommentar

Det bemærkes, at artikel 12 ikke er til hinder for, at de danske regler in-deholder en vurdering af ”urimelig byrde”. Ligesom principperne forberegning af nettoomkostningerne er indført parallelt for tjenester, der
4/7
ikke er omfattet af EU-direktivet, er der indført en tilsvarende vurderingaf ”urimelig byrde”, før Erhvervsstyrelsen træffer afgørelse om tildelingaf godtgørelse. Begrebet har grundlæggende til formål at sikre, at ikkealle nettoomkostninger pr. automatik giver ret til godtgørelse.Det er hensigten med begrebet at sikre styrelsen muligheden for i forbin-delse med en afgørelse om underskudsfinansiering, der er baseret på ennettoomkostningsberegning, at kunne tage forbehold for eksempelvis ren-tabiliteten og effektiviteten af driften hos den aktuelle forsyningspligt-ydelse, markedet generelt mv. Ligeledes kan der eksempelvis tages hen-syn til virksomhedens evne til at bære udgiften, dens markedsandele, densfordele ved driften, dens prissætning og konkurrencesituationen i øvrigt.Forsyningspligtydelser, der som de radiobaserede maritime nød- og sik-kerhedstjenester ikke er omfattet af forsyningspligtdirektivet, er ikke und-taget fra de almindelige statsstøtteregler. Hvis staten i alle tilfælde dæk-ker forsyningspligtudbyderens nettoomkostninger, kan der være risiko forulovlig statsstøtte. Vurderingen af "urimelig byrde" udgør således tilligeet værn mod ulovlig statsstøtte.

3.4 Tilbagevirkende kraft

TDC mener, at det er urimeligt, at loven fastslår, at bestemmelserne alenefinder anvendelse på ansøgninger om underskudsdækning, der vedrørerdækning for tiden efter lovens ikrafttræden. Lovforslaget bør derfor æn-dres, så den skaber hjemmel til, at TDC kan få dækket sine dokumentere-de underskud på disse tjenester med virkning fra mindst 1. januar 2009.

Kommentar

Ændringen beror på en regeringsbeslutning om at ændre reglerne frem-adrettet. Ændringen af teleloven beror på en helhedsvurdering, der om-fatter behørig hensyntagen til Kommissionens fortolkning af forsynings-pligtdirektivets regler om underskudsfinansiering.Lovforslaget udgør hjemlen for en ændret underskudsfinansiering af demaritime nød- og sikkerhedstjenester. Der kan ikke på baggrund af nær-værende lovforslag søges underskudsfinansiering for forhold, der vedrø-rer tiden før lovens ikrafttræden.

3.5 Nedsættelse af arbejdsgruppe

TDC opfatter bemærkninger om nedsættelsen af en arbejdsgruppe, derskal komme forslag til den fremtidige organisering og finansiering såle-des, at arbejdsgruppen vil færdiggøre sine overvejelser, hvorefter opga-ven vedr. den maritime nød- og sikkerhedstjeneste i Danmark placeresandetsteds end hos TDC. TDC anmoder Erhvervs- og Vækstministerietom at bekræfte denne opfattelse.

Kommentar

Den af regeringen nedsatte tværministerielle arbejdsgruppe har til opga-ve at se på samtlige muligheder for en fremtidig organisering og finan-
5/7
siering af de maritime nød- og sikkerhedstjenester i Danmark og Grøn-land. På baggrund af arbejdsgruppens arbejde vil regeringen træffe be-slutning om den fremtidige organisering og finansiering af de radiobase-rede maritime nød- og sikkerhedstjenester i Danmark og Grønland. Deter derfor på nuværende tidspunkt ikke muligt at sige noget om den frem-tidige organisering, herunder om forsyningspligten fortsat skal oprethol-des.
6/7

4. Høringsparterne

AC Systems, ACN, Advice Digital ApS, Advokatrådet, Advokatsamfun-det, Altibox, Aplus, Arbejdernes Radio- og Fjernsynsforbund, Audio-Visuelt Centrum A/S, Banedanmark, Barablu, B-Close, Bech-Bruun, Bel-le Balance, Beredskabsstyrelsen, BiBoB , Bob Production, Bolignet A/S,Bolignetforeningen, Bolignet-Aarhus F.M.B.A., BoligselskabernesLandsforening, Boxer TV A/S, Brancheforum Digitale Medier, BredbåndNord I/S, Broadcast Service Danmark A/S, Butler Networks A/S, Callme, Canal Digital Danmark A/S, CBB, Center for Communication, Me-dia and Information Technologies, Ålborg Universitet, Center for Kvali-tet i ErhvervsRegulering (CKR), Change Networks A/S, Cirque Bred-bånd A/S, Claus Vestland Live Entertainment, Colt, Comendo TelecomA/S, Comflex, ComSystem A/S, Comtalk ApS, ComX Networks A/S,Copydan, Crossroads Copenhagen, CSC Danmark A/S, Daisy Net,Damm Cellular Systems A/S, DanDial Networks A/S, Danish MaritimeAuthority, Danmarks Meterologiske Institut, Danmarks Radio, DanmarksRederiforening, Danmarks Tekniske Universitet, Danovation ApS, DanskBeredskabskommunikation A/S, Dansk Design Center, Dansk El-Forbund, Dansk Energi, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Dansk IT, DanskKabel TV, Dansk Management Råd, Dansk Metal, Dansk Net, DanskStandard, Danske eWIRE A/S, Danske Handicaporganisationer, DanskeMediers Forum, Danske Regioner, Danske Telecom, Datatilsynet,DELTACOM electronics, Departementet for Boliger, Infrastruktur ogTrafik, Det Centrale Handicapråd, Det Færøske Landsstyre, Det JuridiskeFakultet, Københavns Universitet, Det Kongelige Teater, Devoteam Con-sulting A/S, DI/ITEK, DIFO, Dansk InternetForum, Diginet Øresund,Digital Rights, DK-Hostmaster A/S, DLG Tele, DRB Lys & Lyd I/S,DSB, Elro Erhverv A/S, Ementor Danmark A/S, End2End Connectivity,Energi Fyn, EnergiMidt, Energistyrelsen, Equant Danmark A/S, Er-hvervs- og Selskabsstyrelsen, Ericsson Danmark A/S, European TourProduction, Evercall, Experimenterende Danske Radioamatører, Facili-com A/S, FasCom A/S, FDA, FDE, Fiberby, Finansministeriet, Finansrå-det, Firstcom A/S, Fjarskiftiseftirlitid - Telekommunikationsmyndighe-den på Færøerne, Fonet, Forbrugerelektronik.dk, Forbrugerombudsman-den, Forbrugerrådet, Forbrugerstyrelsen, Foreningen af Danske InternetMedier (FDIM), Forlæggerforeningen, Forsikringens Hus, ForsvaretsEfterretningstjeneste, Forsvarskommandoen, Forsvarsministeriet, Frede-riksberg Kommune, Frogne A/S, Fullrate A/S, Fællessekretariatet forKonkurrencenævnet og Grønlands Forbrugerråd, Føroya Tele, GaltenElværk, Gerd C. Heil, Global Connect A/S, Global Crossing, GlobalTel,Goldfish Sound, Grønlands Selvstyre, Grønlands Selvstyre - Naalakker-suisut, Grønlands Selvstyre - Radioforvaltningen, Grønlands Selvstyre -Telestyrelsen, HEF, Hi3G Denmark ApS, Hjemmeværnskommandoen,HK Danmark, Horesta, IBM Danmark, ICE.NET, IFPI, Indenrigs- ogSundhedsministeriet, Institut for Informations- og Medievidenskab, År-hus Universitet, Intelecom Danmark A/S, InterPhone Danmark ApS, iPi-
7/7
nion ApS, Ipvision A/S, IT-Branchen, ITEK, IT-politisk Forening, ITRData A/S, Jay.net A/S, Jens Bønding, Justitsministeriet, Kanal Syd, Kli-ma og Energiministeriet, Kommunernes Landsforening, Kommunikati-onsCentret ApS, Konkurrence- og forbrugerstyrelsen, Kooperationen,Kulturministeriet, Københavns Brandvæsen, Københavns Energi, Kø-benhavns Kulturcenter, L’EASY, Landbrug og Fødevarer, LandgreenAUDIO, Landsorganisationen i Danmark, Lebera Mobile Danmark, LIC,Lycamobile, LydRommet Danmark as, Lydudlejning.net, M1, MACH,Maxtel.dk ApS, MidtVest Bredbånd A/S, Miljøministeriet, Mira Internet,MobilCash ApS, Motorola, Mtel, Musikzonen, MVNO A/S, Nanomobil,Navn, Naymz, NC Elektronik, NEC Unified Solutions, NEF, Net 1, Net-group A/S, Nets, Netteam A/S, Nianet A/S, Nielsen Nørager, NIRAS,NIROS Communications A/S, NM Net ApS, NoPayNet, Nordic Connect,Nordisk Mobiltelefon Danmark A/S, Nordit A/S, NRGi, Nuuk SKYnetA/S, Offentligt Ansattes Organisationer, OiSTER, One Mobile, OnfoneApS, Orange Business Danmark A/S, Orza Network A/S, Pallas Informa-tik A/S, Parknet, Per Johnsen, Perspektiv Bredbånd, Phone-IT A/S, Pho-nic Ear A/S, Plesner, PMR Brugergruppen, Politiets Efterretningstjeneste,Producentforeningen, Professional Sound Systems, Radiocom DanmarkA/S, Realkreditrådet, Redspot ApS, Region Hovedstaden, Rigspolitiet,Rovsing Management, Rådet for større IT-sikkerhed, Sagitta ApS, Sam-menslutning af Lokale Radio- og TV-stationer, Samrådet for Ophavsret,SAS Radisson Falkoner, Seas-NVE, Sennheiser Nordic A/S, Siemens,Signafon, Siminn, SimService ApS, SkyLine, Sonomio, STANDLUXApS, Statens Luftfartsvæsen, Statsministeriet, Stig Sparre-Ulrich, Super-tel A/S, Switt ApS, Syd Energi, Sydfyns Intranet A/S, TDC A/S, TeatretSvalegangen, TEKNIQ Installatørernes Organisation, TELE GreenlandInternational A/S, Teleankenævnet, Telefonselskabet A/S, Teleklage-nævnet, Telekommunikationsindustrien i Danmark (TI), Telenor, Tele-nordic, Tele-Post - Grønland, Telia Danmark, Telia Stofa, Tellio, Telmo-re, Telogic, Telsome, Teracom, TetraStar A/S, The European AeronauticDefense and Space Company, Thomas Bolvig, Time2Call ApS, Tivoli,Transportministeriet, Tre-For Bredbånd, Tripplephone A/S, TV2/Østjylland, TV Syd, TV/Midt-Vest, TV2 Danmark, TV2/Bornholm,TV2/Fyn, TV2/Lorry, TV2/Nord, TV2/Øst, TV-Glad, Udenrigsministeri-et, UNI-C, Uni-tel A/S, Universal Telecom, Universitetsradioen, UnotelA/S, Unwire, Updata Danmark A/S, UTN Denmark ApS, Verdo Tele,Verizon business Danmark, Vest Net A/S, Viasat, Videnskabsministeriet,VIP Group ApS, Viptel ApS, Vopium A/S, Waoo!, Wohlfeldt Lydpro-duktion, Wuptimobil, YouSee A/S, Zenitel, Økonomi- og Erhvervsmini-steriet, Økonomiforvaltningen i Københavns Kommune, Økonomistyrel-sen og Østjysk Energi