Tak for det.
For os i Folketinget, der har beskæftiget os med telepolitik igennem en hel del år, er det her lovforslag jo noget, der vedrører et område, der har været meget diskussion om.
For det har været sådan, at i forhold til EU's direktiver omfatter forsyningspligten fastnettelefoni, nummeroplysning og nogle særlige ydelser til personer med handicap.
Men der er så mulighed for, at vi nationalt kan lægge andre ting ind under den såkaldte forsyningspligt, og det har vi gjort på en række områder herhjemme, bl.a.
faste kredsløb og så den radiobaserede maritime nød- og sikkerhedstjeneste.
Der har igennem en del år været diskussion om, hvorvidt det skulle kunne lade sig gøre at putte de ekstra ting ind fra dansk side – det her er noget teknisk, det indrømmer jeg – således at hvis der er underskud på forsyningspligten, skal staten kompensere, men hvis man så udvider forsyningspligten med de ting, vi har gjort herhjemme, og det stadig væk giver et samlet overskud, ja, så er der ikke nogen kompensation, til trods for at enkelte af tjenesterne kan give et underskud.
Og det er det, der har været tilfældet med den radiobaserede maritime nød- og sikkerhedstjeneste.
Der har EU sagt, at den måde, vi har gjort det på i Danmark, nemlig ved at lade den samlede vurdering af, hvorvidt der har været underskud på området, være gældende i forhold til alt, hvad vi herhjemme har puttet ind under forsyningspligten, ikke har været i overensstemmelse med direktivet.
For hvis der er underskud på dele af forsyningspligten, som ligger ud over dem, jeg startede med at nævne, nemlig fastnettelefoni, nummeroplysning og nogle særlige ydelser til personer med handicap, så skal der altså ske en betaling fra staten til den, der er udpeget som forsyningspligtyder.
Det er grundlæggende, hvad forslaget handler om, nemlig at vi simpelt hen er nødt til at ændre reglerne, så de bliver i overensstemmelse med direktivet.
Selvfølgelig er der forsyningspligt, og når vi så vælger at udvide forsyningspligten i forhold til direktivet og der er underskud på de ydelser, ja, så er det altså ikke muligt at pålægge forsyningspligtforsyneren at finansiere det, det må vi betale fra fællesskabets side.
Det er selvfølgelig noget, der kommer til at koste nogle penge, og der nedsættes så en arbejdsgruppe, der skal vurdere, hvorledes både opgaven og finansieringen kan håndteres fremadrettet.
Jeg synes jo, det er naturligt, at vi sørger for, at vores regler på teleområdet er i fuld overensstemmelse med EU's direktiv, for hele liberaliseringen af telemarkedet har været en kæmpe gevinst for det danske samfund.
Vi har en telebranche, der investerer milliardbeløb, som vi alle nyder gavn af i forhold til udbygning af vores muligheder for at kommunikere, også på en måde, så vi er sikret en konkurrence, så vi som forbrugere også har oplevet, at de ydelser, vi kan købe i dag, er til langt lavere priser end tidligere.
Så hele liberaliseringen af telemarkedet har været en stor fordel for det danske samfund og for de danske forbrugere.
Derfor er det vigtigt, at vi sørger for, at de vilkår og regler, der gælder i Danmark, selvfølgelig er i fuld overensstemmelse med direktivet.
Og der må vi sige at Kommissionen så er kommet frem til en tolkning af direktivet, som ikke harmonerer med den måde, vi har valgt at gribe opgaven an på herhjemme.
Det er godt nok lidt teknisk, men uanset det skal vi selvfølgelig sørge for, at vi holder os inden for reglerne, og det får så den konsekvens, at vi må justere lidt på, hvordan vi finansierer de opgaver, vi har valgt at sige at der er forsyningspligt på.
Det kan vi så ikke pulje, som vi plejer, og så må vi finde ud af det i fællesskab i den kommende tid, men vi skal selvfølgelig sørge for, at vi lever op til EU's direktiv, for det har generelt været til stor, stor fordel for det danske samfund, for investeringer og for fremme af produktivitet, bredbånd osv.
osv.
Derfor støtter vi selvfølgelig forslaget fra Venstres side.