Børne- og Undervisningsudvalget 2011-12
L 67
Offentligt
1073012_0001.png
1073012_0002.png
1073012_0003.png
Børne- og UndervisningsudvalgetChristiansborg
Ministeriet for Børn ogUndervisningMinisterenFrederiksholms Kanal 211220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5547www.uvm.dk
30-01-2012I forbindelse med behandlingen af (L 67) Forslag til Lov om ændring aflov om produktionsskoler. (Kompetencebevis m.v.) har FolketingetsBørne- og Undervisningsudvalg i brev af 23. januar 2012 stillet mig føl-gende spørgsmål:Spørgsmål 1:”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 23/1-12 fra Dansk Fol-keoplysnings Samråd, jf. L 67 - bilag 2.”Svar:Lovforslaget, som er planlagt til at blive førstebehandlet på møde i Fol-ketinget den 31. januar 2012, indebærer, at unge, som har gennemført etproduktionsskoleforløb, skal have mulighed for at få et standardiseretbevis for de kompetencer, som de har opnået gennem forløbet. Kompe-tencebeviset skal dokumentere varighed og indhold af det konkrete for-løb og dokumentere de faglige kompetencer, som deltageren har opnåetunder produktionsskoleforløbet.Dansk Folkeoplysnings Samråd (DFS) stiller i henvendelsen spørgsmåls-tegn ved det hensigtsmæssige i, at kalde beviset for ”Kompetencebevis”,da dette begreb optræder i lov nr. 556 af 6. juni 2007 om ændring af for-skellige love på Undervisningsministeriets område (Udbygning af aner-kendelse af realkompetence på voksen- og efteruddannelsesområdetm.v.).Ordet kompetencebevis er i denne lovgivning anvendt som betegnelsefor en dokumentation for realkompetencer svarende til afgrænsede deleaf et fag eller et helt fag på G - A-niveau inden for almen voksenuddan-nelse eller svarende til dele af en arbejdsmarkedsuddannelse eller enkelt-fag optaget i en fælles kompetencebeskrivelse indenfor arbejdsmarkeds-uddannelserne.
2Det betyder ikke, at ordet kompetencebevis dermed er forbeholdt etanvendelsesområde, svarende til disse specifikke kompetencer. Jeg fin-der derfor ikke, at begrebet er anvendt på en uhensigtsmæssig måde i detforeliggende lovforslag.Jeg vil gerne fremhæve, at det foreslåede kompetencebevis skal indehol-de en beskrivelse af de kompetencer, som deltageren har tilegnet siggennem sit produktionsskoleforløb. Disse kompetencer beskrives efterdrøftelse mellem deltageren og skolen i forbindelse med afslutningen afet produktionsskoleforløb.Kompetencebeviset forventes derfor at indgå i den realkompetencevur-dering, der skal foretages på uddannelsesinstitutionen, som den ungeefterfølgende søger optagelse på, for eksempel en erhvervsskole eller etvoksenuddannelsescenter. Det er den optagende uddannelsesinstitution,som selvstændigt vurderer, om de opnåede kompetencer eventuelt kanmedføre godskrivning/merit i den uddannelse, den pågældende søgeroptagelse på. Tilsvarende gælder for behandlingen af den unges eventuel-le jobansøgning.Jeg finder, at det er helt ubegrundet, at ordet kompetencebevis skullevære forbeholdt bestemte beviser. Ordet er almindeligt anvendt sombetegnelse for et bevis på kompetencer, som ikke er erhvervet gennemen uddannelse afsluttet med prøve eller eksamen og som derfor ikkegiver grundlag for udstedelse af uddannelses-, prøve-, eller eksamensbe-vis.DFS mener endvidere, at der er tale om begrebsforvirring, når begrebet”merit” anvendes, som det gør i bemærkningerne til lovforslaget, idetmerit efter DFS’ opfattelse indebærer anerkendelse af hele eller dele af enformel uddannelse.Det fremgår af § 2, stk. 4, i den gældende produktionsskolelov, jf. lovbe-kendtgørelse nr. 688 af 22. juni 2011, blandt andet, at for elever, dergennemfører et produktionsskoleforløb på mere end tre måneder, skalder i forløbet indgå meritgivende kombinationsforløb til kompetencegi-vende uddannelse.Desuden er der i henhold til § 2, stk. 7, mulighed for, at anvende indtil1/3 af et produktionsskoleforløb til undervisning, uddannelser og kurser,som er oprettet ved eller i medfør af en uddannelseslov.Heraf følger, at produktionsskoledeltagere efter de gældende regler kanopnå kompetencer, som er meritgivende også i formel forstand. Men jegvil gerne fremhæve, at de reelle kompetencer, som en ansøger til fx enerhvervsuddannelse kan fremvise, også efter den obligatoriske realkom-
3petencevurdering skal give godskrivning i den pågældende erhvervsud-dannelsen i relevant omfang.Dette følger af reglerne om erhvervsuddannelserne, og det gælder natur-ligvis også for kompetencer opnået under et produktionsskoleforløb.
Med venlig hilsen
Christine Antorini