Børne- og Undervisningsudvalget 2011-12
L 67 Bilag 9
Offentligt
Til lovforslag nr.L 67
Folketinget 2011-12
Betænkning afgivet af Børne- og Undervisningsudvalget den 28. februar 2012
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af lov om produktionsskoler(Kompetencebevis m.v.)[af børne- og undervisningsministeren (Christine Antorini)]1. ÆndringsforslagBørne- og undervisningsministeren har stillet 4 ændrings-forslag til lovforslaget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 11. januar 2012 og var til1. behandling den 31. januar 2012. Lovforslaget blev efter 1.behandling henvist til behandling i Børne- og Undervis-ningsudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og børne- og undervisningsministeren sendteden 25. november 2011 dette udkast til udvalget, jf. BUUalm. del−bilag 44. Den 19. januar 2012 sendte børne- ogundervisningsministeren de indkomne høringssvar og et no-tat herom til udvalget.Produktionsskoleforeningens høringssvar er optrykt sombilag 3 til betænkningen.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget1 skriftlig henvendelse fra Dansk Folkeoplysnings Samråd.Børne- og undervisningsministeren har over for udvalgetkommenteret den skriftlige henvendelse til udvalget.DeputationerProduktionsskoleforeningen har mundtligt over for ud-valget redegjort for sin holdning til lovforslaget.SpørgsmålUdvalget har stillet 5 spørgsmål til børne- og undervis-ningsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har be-svaret. Et af udvalgets spørgsmål til ministeren og dennessvar herpå er optrykt som bilag 2 til betænkningen.3. Indstillinger og politiske bemærkningerUdvalgetindstiller lovforslaget tilvedtagelsemed de stil-lede ændringsforslag.Et mindretal i udvalget (Venstre og Liberal Alliance) be-mærker, at revisionen af den foreslåede ordning med kom-petencebevis bør tilrettelægges således, at det bliver afdæk-ket, om ordningen medfører øget bureaukrati på produk-tionsskolerne, og således, at skolernes, lærernes og deltager-nes oplevelser og vurderinger af kompetencebeviset blivergrundigt belyst.Enhedslisten er yderst tilfreds med, at lovforslaget endermed at gøre kompetencebeviset obligatorisk, hvis produk-tionsskoleforløbet har varet mindst 3 måneder. Det sikrer, ateleverne får et kompetencebevis og medfører forhåbentligogså, at produktionsskolerne får en højere status. Dette harEnhedslisten ønsket længe. Enhedslisten er derfor tilfredsmed, at ministeren efter 1. behandling har ændret holdningog stiller ændringsforslag om at gøre kompetencebeviset ob-ligatorisk.Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin ogJavnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget oghavde dermed ikke adgang til at komme med indstillingereller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAfbørne- og undervisningsministeren,tiltrådt afudvalget:
DokumentIdJournalnummer
2
Til § 11)I det undernr. 1foreslåede§ 2, stk. 8,affattes2. pkt.således:»En deltager kan afstå fra at modtage et kompetencebe-vis, hvis produktionsskoleforløbet har været kortere end 3måneder.«[Indførelse af obligatorisk kompetencebevis ved produk-tionsskoleforløb på mere end 3 måneder]2)I den undernr. 2foreslåede ændring af§ 2, stk. 9,derbliver stk. 10, indsættes efter »stk. 8«: »og fastsættelse afkompetencemål til brug herfor«.[Udvidelse af bemyndigelsesbestemmelse til brug for fast-sættelse af kompetencemål]3)Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:»01.I §4, stk. 4,ændres »jf. § 2, stk. 8,« til: »jf. § 2, stk.9,«.«[Teknisk rettelse af henvisning]Ny paragraf4)Efter § 2 indsættes som ny paragraf:»§ 01Børne- og undervisningsministeren fremsætter forslag omrevision af § 2, stk. 8, i lov om produktionsskoler somaffattet ved denne lovs § 1, nr. 1, i folketingsåret 2014-15.«[Indsættelse af revisionsklausul]BemærkningerTil nr. 1På baggrund af et bredt ønske om at gøre udstedelsen afkompetencebeviset obligatorisk for alle deltagere, der hargennemført et produktionsskoleforløb, foreslås det med det-te ændringsforslag, at der som det altovervejende udgangs-punkt skal udstedes et kompetencebevis ved afslutning af etskoleforløb. Beviset skal dokumentere varigheden og ind-holdet af det forløb, som deltageren har deltaget i, herunderde faglige kompetencer, som deltageren har opnået underproduktionsskoleforløbet. Udarbejdelse af beviset sker efterdrøftelse med skolen herom. Deltagere, som alene har gen-nemført et produktionsskoleforløb med en varighed på min-
dre end 3 måneder, indrømmes dog adgang til at afstå fra atmodtage et kompetencebevis.For deltagere, der gennemfører et produktionsskoleforløbpå mere end 3 måneder, skal der i forløbet indgå meritgiven-de kombinationsforløb til kompetencegivende uddannelse,medmindre særlige forhold taler herimod, jf. produktions-skolelovens § 2, stk. 4. Adgangen til obligatorisk udstedelseaf kompetencebevis findes derfor hensigtsmæssigt at kunneknyttes op på denne eksisterende 3-måneders-grænse.Det fremgår desuden af § 11, stk. 2, i bekendtgørelse omindhold og tilrettelæggelse af produktionsskoletilbud m.v.,at den individuelle forløbsplan skal revideres mindst hver 3.måned.Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til nr. 2.Til nr. 2Når deltageren er optaget på en produktionsskole, udar-bejder skolen allerede i dag i samarbejde med deltageren enforløbsplan, som indeholder både de kortsigtede delmål forforløbet på skolen og de langsigtede mål, der rækker ud overdette.For at styrke indholdet og kvaliteten af kompetencebevi-set foreslås det med ændringsforslaget, at ministeren bemyn-diges til at fastsætte nærmere regler om fastsættelse af kom-petencemål i deltagerens forløbsplan til brug for udstedelsenaf kompetencebeviset.Kompetencemålene skal være udtryk for, hvilke kompe-tencer deltageren skal søge at opnå, samt angive, hvorledesmålene kan måles. Der kan være tale om både faglige målog mål, der styrker personlige og sociale kompetencer(f.eks. at møde hver morgen).Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til nr. 1.Til nr. 3Der er tale om en konsekvensrettelse som følge af lovfor-slagets § 1, nr. 1.Til nr. 4Som følge af de foreslåede ændringer af § 1, nr. 1 og 2,foreslås det, at børne- og undervisningsministeren senest ifolketingsåret 2014-15 fremsætter forslag til revision af lov-forslagets § 1, nr. 1, for Folketinget med henblik på en vur-dering af, om den foreslåede ordning skal videreføres ellerændres. Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til æn-dringsforslag nr. 1 og 2.
Ane Halsboe-Larsen (S) Annette Lind (S) Karin Gaardsted (S) Kirsten Brosbøl (S) Orla Hav (S)fmd.Rasmus Horn Langhoff (S) Troels Ravn (S) Lotte Rod (RV)nfmd.Jeppe Mikkelsen (RV) Marlene Borst Hansen (RV)Lisbeth Bech Poulsen (SF) Annette Vilhelmsen (SF) Rosa Lund (EL) Lars Dohn (EL) Henning Hyllested (EL)Karen Ellemann (V) Peter Juel Jensen (V) Finn Thranum (V) Sophie Løhde (V) Anni Matthiesen (V) Tina Nedergaard (V)Ulla Tørnæs (V) Alex Ahrendtsen (DF) Dennis Flydtkjær (DF) Marie Krarup (DF) Martin Henriksen (DF)Merete Riisager (LA) Mette Bock (LA) Mai Henriksen (KF)
3
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)
474422171612
Liberal Alliance (LA)Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)
981111
4
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 67Bilagsnr. Titel1Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministe-ren2Henvendelse af 23/1-12 fra Dansk Folkeoplysnings Samråd3Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget4Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget5Udkast til betænkning62. udkast til betænkning7Ændringsforslag fra børne- og undervisningsministeren83. udkast til betænkningOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 67Spm.nr.1TitelSpm. om kommentar til henvendelsen af 23/1-12 fra Dansk Fol-keoplysnings Samråd, jf. L 67−bilag 2, til børne- og undervis-ningsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilke overvejelser ministeren gør sig på baggrund af 1.behandling i forhold til at gøre det obligatorisk at udstede kompe-tencebevis til unge, der har gennemført et produktionsskoleforløb,til børne- og undervisningsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvordan ministeren vil forberede den foreslåede lovre-vision i folketingssåret 2014-15 m.v., til børne- og undervisnings-ministeren, og ministerens svar herpåSpm. om ministerens kommentarer til Enhedslistens ændringsfor-slag til L 67, til børne- og undervisningsministeren, og ministe-rens svar herpåSpm., om ministeren vil uddybe bemærkningerne til ministerensændringsforslag m.v., til børne- og undervisningsministeren, ogministerens svar herpå
2
3
4
5
5
Bilag 2Et af udvalgets spørgsmål til ministeren og dennes svar herpåSpørgsmål og svar er optrykt efter ønske fra Peter Juel Jensen (V).Spørgsmål 3:Vil ministeren redegøre nærmere for, hvordan ministeren vil forberede den foreslåede lovrevision i fol-ketingssåret 2014 -15, herunder hvordan ministeren vil sikre et fuldstændigt grundlag for revisionen og ensystematisk indsamling af erfaringerne, herunder bl.a. i forhold til, hvorfor elever fravælger beviset, dereskøn, opholdslængde på skolen og årsag til fravælgelse af bevis?Svar:Det fremgår af lovforslagets § 1, nr. 2, at børne- og undervisningsministeren bemyndiges til at fastsættenærmere regler om produktionsskolernes udstedelse af kompetencebevis.Jeg vil blandt andet fastsætte regler om, at produktionsskolerne har pligt til at notere årsagen, hvis endeltager afstår fra at modtage kompetencebevis.I forbindelse med den årlige indberetning af data til brug for statistik på produktionsskoleområdet erMinisteriet for Børn og Undervisning allerede bekendt med data vedrørende køn og opholdslængde m.v.på produktionsskolerne.Med en pligt for skolerne til også at indberette årsagen til, at en deltager afstår fra at modtage kompe-tencebevis, vil der herefter være de nødvendige data, som kan danne baggrund for en vurdering af, hvor-vidt den foreslåede ordning skal videreføres eller ændres.
6
Bilag 3Høringssvar fra ProduktionsskoleforeningenHøringsvaret er optrykt efter ønske fra Venstre.Vejle, d. 8. december 2011TilMinisteriet for Børn og UndervisningAfdelingen for erhvervsrettede uddannelserFrederiksholms Kanal 261220 København K.Sendes pr. mail til følgende adresse: [email protected]Høringssvar vedr. høring over forslag til lov om ændring af lov om produktionsskoler (kompetencebe-vis m.v.) – Ministeriets j.nr. 060.42K. 261Produktionsskoleforeningen (PSF) har den 25. november 2011 modtaget Børne- og Undervisningsmi-nisteriets udsendelse af ovennævnte lovforslag til høring.Indledningsvis skal PSF udtrykke tilfredshed med, at det nu bliver bestemt ved lov, at deltagere på enproduktionsskole kan få et kompetencebevis som dokumentation for det, de har lært under deres opholdpå produktionsskolen.PSF skal i øvrigt knytte følgende nærmere kommentarer til lovforslaget:PSF er enig i de indholdskrav og forventninger til kompetencebeviset, der er beskrevet i lovforslagetPSF er overordnet enig i de indholdskrav og forventninger ved indførelse af kompetencebevis, der ernærmere beskrevet i afsnit 2.1.2 i bemærkningerne til lovforslaget, hvor det bl.a. hedder:»Kompetencebeviset skal dokumentere varighed og indhold af det konkrete forløb og dokumentere defaglige kompetencer, som deltageren har opnået under produktionsskoleforløbet.Det forventes, at kompetencebeviset vil kunne forbedre de unges chancer for efterfølgende at opnå me-rit i forbindelse med påbegyndelse af en erhvervsuddannelse eller for eventuelt at indgå en uddannelsesaf-tale med en virksomhed, fordi beviset dokumenterer, hvad eleven har lært på produktionsskolen.«PSF er ikke enig i, at kompetencebevis kun skal udstedes efter anmodning fra deltageren.PSF er imidlertid ikke enig i lovforslagets bestemmelse om, at udstedelse af kompetencebevis kun skalske efter anmodning fra deltageren.Forslaget til en ny § 2, stk. 8 i produktionsskoleloven lyder således:»Efter et forløb på en produktionsskole udsteder skolenefter anmodning fra deltagerenet kompetence-bevis for deltagelse i undervisningen.«Den nærmere begrundelse for, at kompetencebeviset efter lovforslaget ikke skal udstedes automatisk,finder vi i bemærkningerne (Til nr. 1 (§ 2, stk. 8), nemlig at »produktionsskoleforløb er individuelle for-løb med hensyn til varighed, indhold og formål, hvorfor der må antages at være tilfælde, hvor det ikke vilvære relevant at udstede et kompetencebevis, for eksempel hvis der har været tale om et forløb af særligkort varighed, eller hvis deltageren af særlige grunde vil være fri for at modtage et bevis.«PSF mener, at ordningen med udstedelse af kompetencebevis bør være obligatorisk
7
PSF er imidlertid af den bestemte opfattelse, at ordningen med udstedelse af kompetencebevis bør væreobligatorisk, således at produktionsskolerne i alle tilfælde, bortset fra ophold af under 1 måneds varighed,er forpligtet til at udstede kompetencebevis.Vi skal derfor foreslå, at formuleringen i den ny § 2, stk. 8 kommer til at lyde således:»Efter et forløbpå mere end 1 måneds varighedpå en produktionsskole udsteder skolen et kompeten-cebevis for deltagelse i undervisningen.«Under bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser – Til § 1 – Til nr.1 (§ 2, stk. 8) foreslåshele teksten ligeledes ændret, så det kommer til at lyde således:»Det foreslås med § 2, stk. 8, at en produktionsskoledeltager efter 1 måned på produktionsskole, har rettil et kompetencebevis, som dokumenterer varigheden og indholdet af det forløb, som deltageren har del-taget i, samt de faglige kompetencer, som deltageren har opnået under produktionsskoleforløbet.De gældende stk. 8 og 9 bliver herefter stk. 9 og 10.«Med en sådan obligatorisk ordning vil der være fuldstændig klarhed om skolernes forpligtelser i for-hold til udstedelse af kompetencebeviser.Med undtagelsen af forløb under en måneds varighed er der taget højde for, at det ved forløb af særligkort varighed som hovedregel ikke vil være relevant at udstede kompetencebevis.Hvad angår deltagere, der af særlige grunde vil være fri for at modtage et bevis, så overleveres bevisettil deltageren, som så selv fuldstændig frit kan bestemme, hvad der skal ske med beviset bagefter.Produktionsskoleforløb er, som nævnt, individuelle forløb med hensyn til varighed, indhold og form,men dette forhold giver efter PSF’s opfattelse ikke anledning til at antage, at der skulle være andre tilfæl-de, hvor det ikke skulle være relevant at udstede kompetencebevis, idet bemærkes, at også i andre indivi-duelt tilrettelagte uddannelser som f.eks. EGU lægges der vægt på bevis for delvist gennemførte forløb.Ved en obligatorisk ordning undgår man i øvrigt også, at der skal opstilles nærmere regler om tidsfris-ter og lignende, som der peges på i bemærkningerne til nr. 2 (§ 2, stk. 10), ligesom produktionsskolernevil have nemt ved at sikre opbevaring af kompetencebeviserne.Det bør anerkendes og formuleres i bemærkningerne til lovforslaget, at produktionsskoleophold erreelt kompetencegivende.Produktionsskolerne skal, som loven er formuleret i dag, definere sig selv negativt. Vi skal informereom, at et produktionsskoleophold ikke er et formelt kompetencegivende undervisningstilbud (lovens §3a), Det er PSF opfattelse, at dette bør ændres til en positiv tilgang, hvorefter produktionsskolerne beskri-ves som reelt kompetencegivende.Også i bemærkningerne til lovforslaget gøres der meget ud af at fremhæve, at produktionsskoleforløbikke er formelt kompetencegivende uddannelse i forhold til beskæftigelse eller påbegyndelse af en uddan-nelse.I bemærkningernes punkt 2.1.1 anføres det ligefrem som årsagen til, at det ikke hidtil har »været hen-sigtsmæssigt at give deltagerne ret til at få et kompetencebevis«. I bemærkningernes punkt 2.1.2 om denforeslåede ordning med kompetencebevis understreges det endvidere, at »et produktionsskoleforløb vilefter forslaget fortsat ikke være formelt kompetencegivende i forhold til beskæftigelse eller påbegyndelseaf en uddannelse«.Når man nu alligevel finder det fornuftigt at indføre kompetencebevis på produktionsskolerne, bør manefter PSF’s opfattelse også gå det skridt videre at anerkende og formulere i bemærkningerne, at produkti-onsskoleophold er reelt kompetencegivende.
8
Når man ifølge lovgivningen på den ene side kan gennemføre dele af grundforløb eller grundlæggendepraktisk oplæring på en produktionsskole som led i en erhvervsuddannelse, forekommer det underligt,hvis man ikke også anerkender, at den ordinære produktionsskoledeltager reelt lærer noget gennem pro-duktionsskoleopholdet.Det skal i øvrigt herved erindres, at indførelse af kompetencebeviset, jf. afsnit 1.1. i lovbemærkninger-ne sker »på baggrund af et udviklingsarbejde, som Produktionsskoleforeningen har gennemført med støttefra Undervisningsministeriet med det formål at styrke unges muligheder for efter et produktionsskolefor-løb at få en uddannelsesaftale med en virksomhed eller opnå en positiv vurdering af deres faktiske kom-petencer (realkompetencevurdering) i forhold til uddannelse eller job, hvilket i sidste ende vil forbedre deunges muligheder for at komme i beskæftigelse.PSF deltager gerne i et nærmere arbejde omkring udformning af reglerne for kompetencebeviser.Som det i øvrigt fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, har PSF igennem en årrække arbejdetmålrettet på at udvikle standarder for et sådant kompetencebevis i et tæt samarbejde med en række pro-duktionsskoler, ligesom der i dette samarbejde har været fokus på at medarbejderne bliver klædt på til atkunne håndtere disse kompetencebeviser.PSF vil på denne baggrund gerne inddrages i det nærmere arbejde omkring udformningen af reglernefor kompetencebeviser på produktionsskolerne.Organisationer der tilslutter sig PSF’s høringssvarDet bemærkes, at følgende organisationer:Forstanderkredsen for produktionsskoler og produktionshøjskolerLandsforeningen af Produktionsskolelederehar tilsluttet sig Produktionsskoleforeningens høringssvar.På vegne afPRODUKTIONSSKOLEFORENINGENFORSTANDERKREDSEN FOR PRODUKTIONSSKOLER OG PRODUKTIONSHØJSKOLERLANDSFORENINGEN AF PRODUKTIONSSKOLELEDEREAxel HoppeSekretariatslederProduktionsskoleforeningen