Børne- og Undervisningsudvalget 2011-12
L 67 Bilag 2
Offentligt
1070091_0001.png
1070091_0002.png
D A N S K
F O L K E O P L Y S N I N G S
S A M R Å D
København, mandag den 23. januar 2012
FolketingetBørne- og Undervisningsudvalget

Vedr. udvalgsbehandling af forslag til lov om ændring af lov om produkti-

onsskoler (Kompetencebevis m.v.) (L67)

Dansk Folkeoplysnings Samråd (DFS) har noteret sig den foreslåede lovæn-dring. Idet DFS ikke er på høringslisten, tillader vi os hermed efterfølgende atkomme med nogle få bemærkninger. DFS har som paraplyorganisation for bl.a.Produktionsskoleforeningen fulgt Produktionsskolernes udviklingsarbejde ved-rørende afklaring og dokumentation af deltagernes kompetencer på nært hold.De folkeoplysende skoleformer har – bl.a. i lyset af lovgivningen om udbyg-ning af anerkendelse af realkompetence, lov nr. 556 af 6.juni 2007 - igennemen årrække arbejdet med realkompetencefeltet i forskelligt tempi og med for-skellig vægtning i arbejdet. Formålet har dog generelt været at støtte deltager-nes individuelle kompetenceafklaring og understøtte frembringelsen af doku-mentation af den enkeltes realkompetencer til brug enten ift. jobsøgningog/eller ift. videre uddannelse i det formelle uddannelsessystem.Produktionsskoleforeningens udviklingsarbejde har været præget af høj kvalitetog stor grundighed, hvorfor det har kunnet bruges som inspiration for både deformelle erhvervsuddannelser og de øvrige folkeoplysende skoleformer. Derforer det glædeligt at en standardisering af kompetencebeviset nu bliver mulig påbasis af Produktionsskoleforeningens udviklingsarbejde.DFS anerkender bemærkningerne til lovforslaget for så vidt angår behovet foret kompetencebevis, og vi bifalder at det bliver en kan-mulighed for deltagerneog en skal-bestemmelse for skolerne. DFS vurderer at det foreslåede format erhensigtsmæssigt med angivelse af varighed, indhold og kompetencemæssigtudbytte af det individuelle forløb. DFS finder det hensigtsmæssigt at også for-målet med det individuelle forløb skrives ind i beviset, fordi der ikke er tale omstandardiserede forløb og en formålsbeskrivelse vil give modtagerne en vigtigreferenceramme for at forstå beviset.Imidlertid finder DFS anledning til at stille spørgsmålstegn ved det hensigts-mæssige i at kalde beviset for kompetencebevis. Dette begreb optræder i real-kompetencelovgivningen og dens bestemmelser med en klar definition af hvadet kompetencebevis er, nemlig papir på dokumenterede realkompetencer,dersvarer til visse dele af en formel uddannelse.
Danish Adult EducationAssociationGI. Kongevej39E,2.tv.DK1610København VTelefon+45 33 15 14 66
Telefax+45 33 15 09 83
www.dfs.dk[email protected]
1
I bemærkningerne til forslag til lov om ændring af produktionsskoler (Kompe-tencebevis m.v.) afsnit 2.1.2 hedder det: ”Et produktionsskolebevis vil efter for-slaget fortsat ikke være formelt kompetencegivende i forhold til beskæftigelseeller påbegyndelse af en uddannelse.” Det produktionsskolerne kan udstede eraltså et realkompetencebevis, der giver papir på og svarer til udbyttet af et ikke-formelt læringsforløb.I bemærkningerne hedder det endvidere i afsnit 2.1.2 ”at det forventes at kom-petencebeviset vil kunne forbedre de unges chancer for efterfølgende at opnåmeriti forbindelse med påbegyndelse af en erhvervsuddannelse eller for even-tuelt at indgå en uddannelsesaftale med en virksomhed, fordi beviset dokumen-terer, hvad eleven har lært på produktionsskolen”. Her vurderer vi, at der ogsåer tale om begrebsforvirring. Merit er anerkendelse af hele eller dele af en for-mel uddannelse. Det der i lovforslaget er tale om er netop anerkendelse af real-kompetence og ikke merit. På basis af de reelle kompetencer den unge har medsig fra den ikke-formelt kompetencegivende produktionsskole starter de på detnæste trin, der ideelt set bygger videre på de dokumenterede kompetencer helt iEUD-lovgivningens ånd på dette punkt.Fagfeltet ”realkompetence” har været præget af stor begrebsforvirring, hvilketen usikker begrebsbrug i det foreliggende forslag desværre kun vil bidrageyderligere til.Endelig begrebsbrug kan DFS kun forslå udfærdiget i samarbejde med de rele-vante parter. Konkret ville ”produktionsskolebevis” være mundret og umiddel-bart forståeligt. Tilsvarende kunne jo så bruges ifm. en eventuel standardiseringaf den realkompetencedokumentation, de øvrige folkeoplysende skoleformerudsteder. Dette ville ligge i forlængelse af en stor del ad den praksis, der gælderfor de øvrige folkeoplysende skoleforeningers udviklingsarbejde, der bl.a. hararbejdet med udformningen af fx højskolebevis, efterskolebevis mv.Med venlig hilsen
Trine Bendix KnudsenSekretariatsleder
2