Jeg vil gerne takke for den meget brede opbakning, der har været til dette lovforslag, som går ud på at effektivisere Tvistighedsnævnets sagsbehandling.
Det er jo både til gavn for de elever og lærlinge, der kommer i klemme, og for arbejdsgiverne, at der kommer en mere effektiv sagsgang.
Som det også er blevet nævnt fra en række ordføreres side, bygger lovforslaget på en række ønsker fra nævnets formand og faste medlemmer, og det skyldes jo, at der hen over de senere år er sket det, at der har været en stigning i antallet af sager.
Hvis man lige kort kigger på tallene, vil man se, at der i 2005 blev indbragt 55 sager for nævnet, og at det antal i 2009 så var steget til det højeste niveau, nemlig 133 indbragte sager.
Så er det godt nok faldet lidt igen.
Men til dem, der ikke skulle vide det, vil jeg sige, at det jo har været en diskussion, der har været meget nyttig, nemlig at man har kunnet se på, hvordan man har kunnet lave en sagsgang, der blev mere smidig, sådan at der i nogle af de sager, som kan være svære, bliver truffet nogle hurtigere beslutninger, nemlig de sager, hvor der er tale om en uoverensstemmelse mellem en elev eller lærling og en arbejdsgiver.
Det har af flere her på talerstolen også været nævnt, at vi fra Ministeriet for Børn og Undervisnings side, ud over at vi vil gøre det mere smidigt og effektivt, så også vil tage initiativ til at mindske antallet af sager.
For vi tror også, der kan gøres noget gennem en informationsindsats og gennem en tæt dialog med de faglige udvalg, så man hele tiden diskuterer, hvordan man kan undgå de unødvendige uoverensstemmelser, der kan opstå ude i virksomhederne, mens en elev eller lærling er i praktik.
Dermed skal det også være sagt, at jeg synes, det var en god bemærkning, som fru Tina Nedergaard fra Venstre havde, altså at vi skal kigge på de sager, som vi jo støder på rundtomkring, f.eks.
hvis der, som ordføreren udtrykte det, er nogle uenigheder mellem chefen og den unge, som er i praktik.
Noget af det er, som fru Tina Nedergaard pegede på, muligvis et spørgsmål om, at man skal kigge nærmere på, hvordan man kan lave en forventningsafstemning om, hvad der skal ske.
Noget af det tror jeg også er en diskussion, der handler om, hvordan man i det hele taget sikrer en kvalitet i praktikken, for der har været meget diskussion af, om kvaliteten i skolepraktikken var god nok.
Jeg synes, der rundtomkring er rigtig meget god skolepraktik, men man har måske forsømt det lidt i forhold til at kigge på, hvordan man hele tiden har fokus på, om der også er kvalitet i praktikforløbet ude hos virksomhederne.
Og i den sag er der bestemt to parter, nemlig dels arbejdsgiveren, hvis rolle det er at sørge for, at det er et godt praktikforløb, dels selvfølgelig den unge, der er der, og som skal leve op til, at det er en arbejdsplads, man er på, imens man er i praktik.
Så jeg vil bare kvittere for det og sige, at jeg tror, det er en ting, som det er vigtigt at kigge på, selv om det ikke har noget med det her lovforslag at gøre, men det understregede ordføreren jo også.
Det ændrer dog ikke ved, at vi bør kigge på det.
Men jeg vil gerne sige tak for den gode modtagelse, som lovforslaget har fået fra alle partier.