Tak for det.
Regeringen ønsker med forslaget her at ophæve ministerens adgang til at pålægge kommuner og regioner at sende opgaver i udbud og dermed tjekke markedet for bedste pris og kvalitet.
Det er ellers en mulighed, som VK-regeringen fik indført sidste år, netop med det formål at borgerne skal sikres den bedste service til den bedste pris.
Vi kan jo se af erfaringen, at når tingene bliver sendt i udbud, altså, hvor man konkurrenceudsætter nogle opgaver, får man typisk i de fleste tilfælde både en bedre kvalitet og også mange gange en bedre pris, oven i købet nogle gange begge dele, i den forstand at både den eksisterende leverandør får tjekket op på de arbejdsgange og de procedurer, man bruger, og alternativt at nye leverandører kommer ind på markedet med andre erfaringer og nye måder at gøre tingene på.
Jeg vil også understrege, at det for Venstre ikke er afgørende, at det skal være en offentlig leverandør eller en privat leverandør, men hvor det afgørende for os er, at det er den leverandør, som bedst kan løse opgaven til den bedste kvalitet og den bedste pris, der også får mulighed for at løse den.
Når man hører på regeringens udmeldinger, og ikke mindst fra økonomi- og indenrigsministeren, fornemmer jeg sådan set også langt hen ad vejen, at man er enig med Venstre i det synspunkt, og derfor er det selvfølgelig også lidt mærkeligt, at man så med det her forslag ønsker at fratage ministeren den mulighed at pålægge regioner og kommuner at sende opgaver i udbud, vel at mærke kun i den situation, hvor kommuner og regioner ikke har levet op til det, som man havde aftalt skulle være målsætningen.
For man kan sige, at enten så løfter kommuner og regioner netop målsætningen om at sende opgaver i udbud, og så er der jo ikke brug for ministerens indblanding, eller også lever de ikke op til det, og så må jeg må antage, at regeringen så på en eller anden måde vil reagere.
Jeg glæder mig så over, at man i det seneste år faktisk har set en øget andel af opgaver fra kommunernes side blive sendt i udbud, dog med meget forskelligt resultat, kan man sige, i den forstand at nogle kommuner har sendt rigtig mange opgaver i udbud, op omkring 40 pct., mens andre ligger nede omkring 20 pct.
Det siger i hvert fald noget om, at der er et stort potentiale, hvis vi fortsætter den vej, som VK-regeringen lagde op til.
Der står mange fine ord i bemærkningerne til lovforslaget, men man må bare konstatere i hvert fald på visse dele, at regeringen så gør noget af det modsatte, eksempelvis står der, at kommuner og regioner skal have mere frihed til at tilrettelægge opgaveløsningen på en måde, som lokalt vurderes mest hensigtsmæssigt.
Det kan man jo have svært ved at være imod, så længe man gør det.
Men til gengæld indfører regeringen de såkaldte minimumsstandarder på daginstitutionsområdet, noget, som kommunerne i øvrigt er stærke modstandere af.
Der står også i bemærkningerne, at samarbejdet mellem offentlige og private aktører ikke skal være baseret på, at en kommune eller en region er tvunget til at konkurrenceudsætte bestemte serviceopgaver.
Der kan man så spørge, hvad problemet egentlig er, hvis ministeren alligevel ikke ønsker at bruge den bemyndigelse, som der er i lovgivningen, og hvis kommuner og regioner i øvrigt lever op til de målsætninger, som der aftales med regeringen.
Jeg også gerne spørge her fra talerstolen og vil også gøre det i udvalgsarbejdet, hvad regeringen så har tænkt sig, der skal ske for netop at løfte den udbudsprocent yderligere.
Jeg kan forstå, at man stadig væk vil indgå aftaler med kommuner og regioner i den retning, men hvad må sådan nogle aftaler så indeholde?
Må de indeholde nogle faste målsætninger om, hvad andelen skal være i forhold til konkurrenceudsættelse, eller skal det være mere sådan nogle bløde formuleringer, som ikke har noget reelt og forpligtende indhold?
Det er også vigtigt for mig at få afgjort og få klarlagt, at udbud er test af et marked.
Det er ikke udlicitering.
Jeg tror, at der er rigtig mange, der misforstår den her diskussion om, at hvis man siger udbud, er det dermed også lig med, at det er private, der pr.
definition skal overtage opgaven.
Sådan forholder det sig ikke.
Udbud er en test af markedet, hvor man får alternative bud ind og dermed tjekker, hvad der er den bedste løsning.
Derfor er det jo også lidt pudsigt, når man kan læse i bemærkningerne, at det skal bero på en konkret lokal vurdering, i hvilket omfang kommunen og regionen inden for lovgivningens rammer i øvrigt får private til at løse opgaverne.
Jamen sådan er det jo sådan set også selv efter et udbud, hvor det netop er, at man indhenter alternative tilbud, og så vurderer man, hvad man politisk synes er det mest hensigtsmæssige.
Men heldigvis kan man jo rigtig mange steder ude i kommunerne godt selv.
Tag f.eks.
Syddjurs Kommune, hvor en SF-borgmester ikke bare har sendt ældreplejen i udbud, men decideret har udliciteret dele af området.
I mange kommuner har man ikke den samme berøringsangst med hensyn til alternative løsninger til det bestående.
Det er måske tilsyneladende blandt dele af regeringspartierne på Christiansborg, at den blokering åbenbart stadig væk findes.
Men med hensyn til det her lovforslag er det efter vores vurdering lidt ærgerligt, at man i en tid, hvor vi faktisk behøver at vende hver en krone, behøver at finde alternative løsninger – og det er også det, jeg hører ministeren sige – og så faktisk fremsætter et forslag, som trækker i den modsatte retning, og derfor kan vi fra Venstres side i sagens natur ikke tiltræde forslaget, da vi kerer os om pris og kvalitet i den offentlige service, og det er ikke det, som forslaget her lægger op til at fremme.