Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2011-12
L 64 Bilag 6
Offentligt
1089921_0001.png
1089921_0002.png
1089921_0003.png
1089921_0004.png
Til lovforslag nr.L 64
Folketinget 2011-12
Betænkning afgivet af Klima-, Energi- og Bygningsudvalget den 1. marts 2012
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af lov om bæredygtige biobrændstoffer og omreduktion af drivhusgasser fra transport og lov om fremme af vedvarendeenergi(Tvungen iblanding af biobrændstoffer i benzin og diesel, der sælges til landtransport til slutbrugere, og udpegning af områdertil statslige udbud af arealer til havvindmøller)[af klima-, energi- og bygningsministeren (Martin Lidegaard)]1. ÆndringsforslagKlima-, energi- og bygningsministeren har stillet 1 æn-dringsforslag til lovforslaget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 11. januar 2012 og var til1. behandling den 27. januar 2012. Lovforslaget blev efter 1.behandling henvist til behandling i Klima-, Energi- og Byg-ningsudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og klima-, energi- og bygningsministerensendte den 28. oktober 2011 dette udkast til udvalget, jf.KEB alm. delbilag 45. Den 16. januar 2012 sendte kli-ma-, energi- og bygningsministeren de indkomne hørings-svar og et notat herom til udvalget.SpørgsmålUdvalget har stillet 2 spørgsmål til klima-, energi- ogbygningsministeren til skriftlig besvarelse, som denne harbesvaret.3. Indstillinger og politiske bemærkningerEtflertali udvalget (udvalget med undtagelse af EL) ind-stiller lovforslaget tilvedtagelsemed det stillede ændrings-forslag.Liberal Alliances medlem af udvalget noterer sig med til-fredshed lovforslagets regler om iblanding af biobrændstof-fer i brændstoffer til landtransport. Liberal Alliance finderdet dog væsentligt at pointere, at den omstændighed, at manreserverer arealer til havvindmølleparker, ikke automatiskindebærer, at Liberal Alliance vil stemme for etablering afnye, dyre havvindmølleparker.Etmindretali udvalget (EL) vil ved 2. behandling rede-gøre for sin indstilling til lovforslaget og det stillede æn-dringsforslag.Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin ogJavnaðarflokkurin parti var på tidspunktet for betænknin-gens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udval-get og havde dermed ikke adgang til at komme med indstil-linger eller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAfklima-, energi- og bygningsministeren,tiltrådt af etfler-tal(udvalget med undtagelse af EL):Til § 31)Paragraffen affattes således:»§ 3Stk. 1.Loven træder i kraft den 1. april 2012.Stk. 2.§ 3, stk. 2, 2. pkt., i lov om bæredygtige biobrænd-stoffer og om reduktion af drivhusgasser fra transport som
DokumentIdJournalnummer
2
affattet ved denne lovs § 1, nr. 3, har virkning fra den 1. ja-nuar 2013, for så vidt angår diesel, der sælges til jernbane-drift.Stk. 3.I perioden fra den 1. april 2012 til den 31. decem-ber 2012 er virksomheder, der leverer dieselolie til jernbane-drift, undtaget fra forpligtelsen i § 3, stk. 1, i lov om bære-dygtige biobrændstoffer og om reduktion af drivhusgasserfra transport for den mængde dieselolie, der leveres til jern-banedrift.«[Ændring af ikrafttrædelsesbestemmelse og indførelse afovergangsbestemmelser]BemærkningerTil nr. 1Ad stk. 1Med ændringsforslaget ændres ikrafttrædelsestidspunktettil den 1. april 2012.Ad stk. 2For at imødegå uregelmæssigheder i togdriften foreslåsdet, at jernbanedrift undtages fra kravet om iblandingsfor-pligtelse i lov om bæredygtige biobrændstoffer og om re-duktion af drivhusgasser fra transport § 3, stk. 2, 2. pkt.,frem til den 31. december 2012. Undtagelsen vil altså ikkevære gældende efter den 1. januar 2013.DSB har oplyst, at det kan være problematisk at overgåtil anvendelse af biobrændstoffer fra lovens ikrafttrædelses-tidspunkt, da anvendelsen af biobrændstoffer medfører en ri-siko for bl.a. ødelagte brændstofslanger i togmotorer m.m.En øjeblikkelig iblanding af biobrændstoffer vil derfor kun-ne medføre forstyrrelser i togdriften.Det er samtidig oplyst, at efter modifikationer af togma-teriellet vil det kunne anvende biobrændstoffer. Modifika-tionerne vil bl.a. omfatte udskiftning af 7.500 slanger ibrændstofsystemerne. En sådan udskiftning kan ikke skesamlet, men må både af hensyn til materielsituationen ogværkstedernes kapacitet strækkes over en periode. DSB for-venter, at omstillingen vil kunne gennemføres, så togene vilkunne køre med brændstof iblandet biodiesel ved udgangenaf 2012.Ad stk. 3En imødekommelse af DSB’s anmodning om en tilpas-ningsperiode frem til den 1. januar 2013, jævnfør den fore-slåede ændring i stk. 2, forudsætter, at olieselskaberne er vil-lige til at levere diesel til togoperatører uden iblandet biodie-sel. Det vil der ikke være sikkerhed for, hvis olieselskaberne
ikke får mulighed for at undtage de mængder, som jernba-nerne aftager, fra kravet om iblanding af 5,75 pct. biobrænd-stof i brændstof til transport. Problemet for det leverendeolieselskab er, at når jernbaneoperatørerne ikke kan aftagebiobrændstoffer, vil olieselskabet skulle finde andre stederat øge mængden af biobrændstoffer, således at iblandings-kravet på 5,75 pct. i den gældende lov overholdes. Det kanvise sig vanskeligt, og derfor vil olieselskaberne muligvisafvise at levere til jernbaneoperatørerne, såfremt de ikke fårmulighed for at undtage de leverede mængder for iblan-dingskravet.Såfremt kravet i den gældende lov om, at det er de samle-de mængder, der skal beregnes iblanding af, opretholdes, vilolieleverandørerne antages at afkræve jernbaneoperatørerneen ekstra præmie til dækning af omkostninger ved en for-øget iblanding i andre dele af markedet. Denne forhøjedepris vil formentlig skulle svare til forskellen i prisen på fos-silt brændstof og biobrændstof. Denne løsning forudsætter,at der er mulighed for, at andre dele af markedet kan aftagediesel med en forøget iblanding af biodiesel. Det kan ikkemed sikkerhed siges, at der på markedet vil være tilstrække-ligt med aftagere, der kan køre med en højere iblanding end7 pct. efter volumen, hvilket vil være nødvendigt for at over-holde den gældende lovs bestemmelse om en iblandingspro-cent på 5,75 efter energiindhold. Det skal i den forbindelsebemærkes, at den dieselstandard (EN590), som motorprodu-center giver garanti efter, kun tillader iblandinger op til 7pct. efter volumen.Der er samtidig tale om dieselmængder af en ikke ubety-delig størrelse. DSB aftager en mængde diesel, der svarer tilca. 2½ pct. af diesel til landtransport i Danmark.Med ændringsforslaget sikres det, at olieselskaberne fort-sat er villige til at levere til jernbanedrift ved at undtage die-sel til jernbandedrift fra den samlede iblandingsforpligtelsepå 5,75 pct. biobrændstof frem til den 1. januar 2013, hvor-efter det samlede iblandingskrav igen vil være 5,75 pct. Æn-dringsforslaget er en konsekvens af den foreslåede ændringom undtagelse af iblandingsforpligtelse for jernbanedrift.I forhold til Kyotoprotokollen vil det medføre en mankopå højest 0,25 promille. Det vurderes, at denne manko vilkunne håndteres på anden vis.Da biobrændstoffer er fritaget for CO2-afgift, vil bio-brændstof skulle erstattes med fossilt brændstof, og dette vilmedføre, at et provenutab på ca. 2 mio. kr. ikke bliver reali-seret.
Henrik Sass Larsen (S) Jens Joel (S) Karin Gaardsted (S) Ole Hækkerup (S) Pernille Rosenkrantz-Theil (S) Jeppe Kofod (S)Flemming Møller Mortensen (S) Rasmus Helveg Petersen (RV) Lone Loklindt (RV) Lotte Rod (RV) Steen Gade (SF)fmd.Jesper Petersen (SF) Per Clausen (EL) Frank Aaen (EL) Lars Dohn (EL) Thomas Danielsen (V)nfmd.Henrik Høegh (V)Jacob Jensen (V) Lars Christian Lilleholt (V) Ellen Trane Nørby (V) Ulla Tørnæs (V) Eyvind Vesselbo (V)Mikkel Dencker (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) René Christensen (DF) Kristian Thulesen Dahl (DF)Villum Christensen (LA) Mike Legarth (KF) Mai Henriksen (KF)
3
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)
474422171612
Liberal Alliance (LA)Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)
981111
4
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 64Bilagsnr. Titel1Høringsnotat og høringssvar, fra klima- energi- og bygningsmini-steren2Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget3Ændringsforslag fra klima-, energi- og bygningsministeren41. udkast til betænkning52. udkast til betænkningOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 64Spm.nr.1TitelMFU spm. om lovforslagets konsekvenser for vilkårene for ogudviklingen i landdistrikterne, til klima-, energi- og bygningsmi-nisteren og ministeren for by, bolig og landdistrikter, og ministre-nes svar herpåSpm. om ministerens kommentar til pressemeddelelse af 2. fe-bruar 2012 fra Mellemfolkeligt Samvirke: »EU’s biobrændstof-smål koster 133 milliarder om året og hjælper ikke klimaet«, tilklima-, energi- og bygningsministeren, og ministerens svar herpå
2