Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2011-12
L 64 Bilag 3
Offentligt
1080217_0001.png
1080217_0002.png
1080217_0003.png
Ændringsforslag stillet den xx. februar{FREMSAT} inden for betænkningen
Ændringsforslagtil 2. behandling afLov om ændring af lov om bæredygtige biobrændstoffer og om reduktionaf drivhusgasser fra transport og lov om fremme af vedvarende energi(Tvungen iblanding af biobrændstoffer i benzin og diesel, der sælges til landtransport til slutbrugereog udpegning af områder til statsligt udbud til havvindmøller)[af klima-, energi- og bygningsministeren]
Til § 11)Efter nr. 7 indsættes som nyt nummer:»01.I§ 3indsættes somstk. 10:Stk. 10.I perioden fra den 1. april 2012 til den 31. december 2012 er virksomheder, der levererdieselolie til jernbanedrift undtaget for forpligtelsen i § 3, stk. 1 for den mængde dieselolie, der le-veres til jernbanedrift.«[Virksomheder undtages for iblandingsforpligtelse resten af 2012 for den mængde dieselolie, derleveres til jernbanedrift]Til § 32)Paragraffen affattes således:»§ 3Stk. 1.Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende, jf. dog stk. 2.Stk. 2.§ 3, stk. 2, 2. pkt. har virkning fra den 1. januar 2013 for så vidt angår diesel, der sælges tiljernbanedrift.«[Ændring af ikrafttrædelsesbestemmelse og indførelse af overgangsbestemmelse.]
BemærkningerTil nr. 1DSB har oplyst, at det kan være problematisk at overgå til anvendelse af biobrændstoffer pr. 15.marts 2012, da anvendelsen af biobrændstoffer medfører en risiko for blandt andet ødelagte brænd-
stofslanger i togmotorer m.m., hvilket vil kunne medføre forstyrrelser i togdriften. DSB har derforanmodet om en tilpasningsperiode, der løber frem til 1. januar 2013.En imødekommelse heraf, jævnfør ændringspunkt nr. 2, forudsætter, at olieselskaberne er villigetil at levere diesel til togoperatører, uden iblandet biodiesel. Det vil der ikke være sikkerhed for,hvis olieselskaberne ikke får mulighed for at undtage de mængder som jernbanerne aftager for kra-vet om iblanding af 5,75 pct. biobrændstof i brændstof til transport. Problemet for det leverendeolieselskab er, at når jernbaneoperatørerne ikke kan aftage biobrændstoffer, vil olieselskabet skullefinde andre steder at øge mængden af biobrændstoffer, således at iblandingskravet på 5,75 pct. i dengældende lov overholdes. Det kan vise sig vanskeligt, og derfor vil olieselskaberne muligvis afviseat levere til jernbaneoperatørerne, såfremt de ikke får mulighed for at undtage de leverede mængderfor iblandingskravet.Såfremt kravet i den gældende lov, om at det er de samlede mængder, der skal beregnes iblandingaf, opretholdes, vil olieleverandørerne antages at afkræve jernbaneoperatørerne en ekstra præmie tildækning af omkostninger ved en forøget iblanding i andre dele markedet. Denne forhøjede pris vilformentligt skulle svare til forskellen i prisen på fossilt brændstof og biobrændstof. Denne løsningforudsætter, at der er mulighed for at andre dele af markedet kan aftage diesel med en forøget iblan-ding af biodiesel. Det kan ikke med sikkerhed siges, at der på markedet vil være tilstrækkeligt medaftagerer, der kan køre med en højere iblanding end 7 pct. efter volumen, hvilket vil være nødven-digt for at overholde den gældende lovs bestemmelse om en iblandingsprocent på 5,75 efter energi-indhold. Det skal i den forbindelse bemærkes, at den dieselstandard (EN590) som motorproducentergiver garanti efter kun tillader iblandinger op til 7 pct. efter volumen.Der er samtidigt tale om dieselmængder af en ikke ubetydelig størrelse. DSB aftager en mængdediesel, der svarer til ca. 2½ pct. af diesel til landtransport i Danmark.Med ændringsforslaget sikres det, at olieselskaberne fortsat er villige til at levere til jernbanedrift,ved at undtage diesel til jernbandedrift fra den samlede iblandingsforpligtelse på 5,75 pct.biobrændstof frem til 1. januar 2013, hvorefter det samlede iblandingskrav igen vil være 5,75 pct.Ændringsforslaget er en konsekvens af ændringspunkt nr. 2 om undtagelse af iblandingsforpligtelsefor jernbanedrift.I forhold til Kyoto-protokollen vil det medføre en manko på højest 0,25 promille. Det vurderes, atdenne manko vil kunne håndteres på anden vis.Da biobrændstoffer er fritaget for CO2-afgift, vil biobrændstof skulle erstattes med fossilt brænd-stof og dette vil medføre, at et provenutab på ca. 2 mio. kr. ikke bliver realiseret.Til nr. 2DSB har oplyst, at det kan være problematisk at overgå til anvendelse af biobrændstoffer fra lo-vens ikrafttrædelsestidspunkt, da anvendelsen af biobrændstoffer medfører en risiko for blandt an-det ødelagte brændstofslanger i togmotorer m.m. En øjeblikkelig iblanding af biobrændstoffer vilderfor kunne medføre forstyrrelser i togdriften.Det er samtidigt oplyst, at efter modifikationer af togmateriellet vil det kunne anvendebiobrændstoffer. Modifikationerne vil blandt andet omfatte udskiftning af 7.500 slanger i brænd-stofsystemerne. En sådan udskiftning kan ikke ske samlet, men må både af hensyn til materielsitua-tionen og værkstedernes kapacitet strækkes over en periode. DSB forventer, at omstillingen vilkunne gennemføres, så togene vil kunne køre med brændstof iblandet biodiesel ved udgangen af2012.
Med den foreslåede bestemmelse ændres ikrafttrædelsestidspunktet, således, at loven træder ikraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende. For at imødegå uregelmæssigheder i togdriften fo-reslås det endvidere, at jernbanedrift undtages fra kravet om iblandingsforpligtelse i § 3, stk. 2, 2.pkt. frem til den 31. december 2012. Undtagelsen vil altså ikke være gældende fra den 1. januar2013.