HØRINGSNOTAT
RESULTATET AF HØRING OVER FORSLAG OM ÆNDRING AF
LOV OM BÆREDYGTIGE BIOBRÆNDSTOFFER OG OM REDUK-
TION AF DRIVHUSGASSER FRA TRANSPORT OG LOV OM
FREMME AF VEDVARENDE ENERGI.
Side 1/5
6. januar 2012
J.nr. 2514/1673-0001
Ref. pwi/jbe/bgi
Energieffektivisering
Indledning
Forslaget til ændring af loven blev den 28. oktober 2011 sendt i ekstern høring til 97 organisa-
tioner m.v. med høringsfrist den 18. november 2011. Energistyrelsen har modtaget hørings-
svar fra 23 af disse organisationer og fra DSB og Biodynamisk Forbrugersammenslutning.
Det fremgår af vedlagte liste, hvem lovforslaget har været i høring hos, og hvilke organisatio-
ner, der har svaret. Alle modtagne kommentarer er endvidere vedlagt. Efter at lovforslaget
blev sendt i høring, blev det besluttet at flytte den del af lovforslaget, der vedrører byggeloven
til lovforslaget om ændring af lov om fremme af energibesparelser i bygninger, lov om byg-
nings- og boligregistrering og byggeloven, der forventes fremsat i januar 2012. Høringssvar
der vedrører byggeloven, er derfor ikke medtaget i dette høringsnotat.
I henhold til biobrændstofloven, der blev vedtaget i 2009, skal der være iblandet 5,75 pct.
biobrændstoffer i alt brændstof i landtransportsektoren. Den såkaldte nonroadsektor (byggeri
og anlæg, landbrug m.v.) er ikke omfattet af iblandingsforpligtelsen. Loven forpligter impor-
tører og producenter af brændstoffer til at iblande biobrændstoffer og indberette oplysninger
herom til Energistyrelsen, der fører tilsyn med de forpligtedes overholdelse af loven. Leve-
randører og brugere af brændstoffer er ikke forpligtet af loven.
Efter at de tekniske specifikationskrav, der stilles til diesel i nonroadsektoren blev ændret i
maj 2011, så de næsten er identiske med de tekniske specifikationskrav til diesel i landtrans-
portsektoren, kan det for mellemhandlere være økonomisk rentabelt at købe diesel uden
iblandet biodiesel (som bruges i nonroadsektoren), og videresælge dette til landtransportsek-
toren uden at der iblandes biodiesel. Denne handel er økonomisk attraktiv, da diesel, hvori der
ikke er iblandet biodiesel, er ca. 20-25 øre billigere per liter i forhold til diesel, hvori der er
iblandet biodiesel. Mellemhandleren overtræder ikke lovgivningen ved denne fremgangsmå-
de. Det foreslås i lovforslaget, at der fastsættes minimumskrav til indholdet af biobrændstof i
brændstof til landtransport, således at benzin skal indeholde mindst 1 pct. biobrændstof og
diesel mindst 1 pct. biodiesel (målt efter energi). Af tekniske årsager fastsættes der ikke mi-
nimumskrav til indholdet af biobrændstof i benzin med mindst 98 oktan. Samtidigt bibeholdes
det generelle iblandingskrav på 5,75 pct. for producenter og importører af brændstoffer til
landtransportsektoren. De foreslåede minimumskrav vil gøre det ulovligt for mellemhandlere
at sælge brændstof uden iblanding af biobrændstof til brug i landtransportsektoren.
I det følgende gennemgås høringssvarene efter emneområde. Energistyrelsens kommentarer
Energistyrelsen
Amaliegade 44
1256 København K
Tlf
33 92 67 00
Fax
33 11 47 43
www.ens.dk
Ekspeditionstid:
Mandag-torsdag 8.30-16
Fredag 8.30-15.30
CVR-nr. 59 77 87 14
EAN-nr. 5798000020009
Peter Willumsen
Tlf dir 33 92 78 28