Transportudvalget 2011-12
L 62 Bilag 9
Offentligt
Til lovforslag nr. L 62
ÆndringsforslagtilForslag til lov om ændring af lov om havne(Udvidelse af forretningsmuligheder m.v.)
Aftransportministeren:1)I den undernr. 7foreslåede§ 9, stk. 7, nr. 2,indsættes efter ”aktører, der”: ”på egen hånd”.[Præcisering af betingelserne for havnens udøvelse af aktivitet]2)Efter den undernr. 7foreslåede§ 9, stk. 7,indsættes som nyt stykke:”Stk.8.Annonceringen efterstk. 7, nr. 2,skal indeholde følgende oplysninger:1) Beskrivelse af aktiviteten,2) kontaktoplysninger,3) frist for modtagelse af skriftligt tilsagn efter stk. 9, og4) adresse for modtagelse af skriftligt tilsagn efter stk. 9.”Stk. 8 bliver herefter til stk. 9.[Krav til indhold af annonce ved annoncering]3)I den undernr. 7foreslåede§ 9, stk. 8,der bliver tilstk. 9,indsættes efter 2. pkt. som nytpunktum:”Hvis der efter genannoncering er en privat aktør, der giver tilsagn om at ville udøve aktiviteten påmarkedsvilkår, skal havnen indstille aktiviteten.”[Havnens pligt til at indstille aktivitet efter genannoncering]4)Efter den undernr. 7foreslåede§ 9, stk. 8indsættes som nyt stykke:”Stk. 10.Hvis der efter annoncering efter stk. 7, nr. 2, ikke er private aktører, som vil udøve aktivi-teten efter stk. 6 alene, men en eller flere private aktører, som på markedsvilkår vil udøve aktivite-ten i samarbejde med havnen, kan havnen ikke udøve aktiviteten alene. Er der ingen private aktører,der vil udøve aktiviteten alene, men flere private aktører, som på markedsvilkår vil udøve aktivite-ten i samarbejde med havnen, kan havnen vælge at samarbejde med én eller flere af de private aktø-rer. Havnen opstiller i det i 2. pkt. nævnte tilfælde kriterier til brug for udvælgelsen af den eller deaktører, som havnen vil samarbejde med.”Stk. 9 bliver herefter til stk. 11.[Forslag vedrørende private aktører, der vil samarbejde med havnen]
5)Det undernr. 7foreslåede§ 9, stk. 10,udgår.[Forslag om bortfald af forpligtelsen til at indstille en aktivitet i perioden mellem annonceringer]6)I den undernr. 12foreslåede§ 10, stk. 5, nr. 2,indsættes efter ”aktører, der”: ”på egen hånd”.[Præcisering af betingelserne for havnens udøvelse af aktivitet]7)Efter det undernr. 12foreslåede§ 10, stk. 5,indsættes som nyt stykke:”Stk. 6.Annonceringen efterstk. 5, nr. 2,skal indeholde følgende oplysninger:1) Beskrivelse af aktiviteten,2) kontaktoplysninger,3) frist for modtagelse af skriftligt tilsagn efter stk. 7, og4) adresse for modtagelse af skriftligt tilsagn efter stk. 7.”Stk. 6 bliver herefter til stk. 7.[Krav til indhold af annonce ved annoncering]8)I den undernr. 12foreslåede§ 10, stk. 6,der bliver tilstk. 7,indsættes efter 2. pkt. som nyt punk-tum:”Hvis der efter genannoncering er en privat aktør, der giver tilsagn om at ville udøve aktiviteten påmarkedsvilkår, skal havnen indstille aktiviteten.”[Havnens pligt til at indstille aktivitet efter genannoncering]9)Efter den under nr. 12 foreslåede§ 10, stk. 6,der bliver tilstk. 7,indsættes som nyt stykke:”Stk. 8.Hvis der efter annoncering efter stk. 5, nr. 2, ikke er private aktører, som på markedsvilkårvil udøve aktiviteten efter stk. 4 alene, men en eller flere private aktører, som på markedsvilkår viludøve aktiviteten i et selskab med havnen, kan havnen ikke udøve aktiviteten alene. Er der ingenprivate aktører, der vil udøve aktiviteten alene, men flere private aktører, som på markedsvilkår viludøve aktiviteten i et selskab med havnen, kan havnen vælge at danne et selskab med én eller flereaf de private aktører. Havnen opstiller i det i 2. pkt. nævnte tilfælde kriterier til brug forudvælgelsen.”Stk. 7 bliver herefter til stk. 9, og stk. 9 bliver herefter til stk. 10.[Forslag vedrørende flere private aktører, der vil samarbejde med havnen]10)Det undernr. 12foreslåede§ 10, stk. 8,udgår.[Forslag om bortfald af forpligtelsen til at indstille en aktivitet i perioden mellem annonceringer]11)I§ 1indsættes efter nr. 15 som nyt nummer:01. ”Tosteder i§ 20indsættes ”og 6” efter ”§9, stk. 5”.[Korrektion af lovtekniske grunde]
Til § 212)Teksten”Klage over forvaltningen af en havn indgivet før denne lovs ikrafttrædelse behandlesi henhold til de hidtil gældende klagebestemmelser”udgår.[Korrektion af lovtekniske grunde]13)Nr. 1 udgår[Konsekvens af forslagets nr. 11]Ny paragraf14)Efter § 2 indsættes som ny paragraf:”§01Klage over forvaltningen af en havn indgivet før denne lovs ikrafttrædelse behandles i henhold tilde hidtil gældende klagebestemmelser.”[Konsekvens af forslagets nr. 12]
Bemærkninger til ændringsforslagetIndholdsfortegnelse1.Baggrunden for ændringsforslaget2.Redegørelse for hovedlinjerne i ændringsforslaget3.Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet5.Økonomiske og administrative konsekvenser for borgerne6.Miljømæssige konsekvenser7.Forhold til EU-retten8. Sammenfattende skema
Almindelige bemærkninger
1.
Baggrunden for ændringsforslaget
I forbindelse med det fremsatte lovforslag L 62 til lov om ændring af lov om havne er der peget pået behov for justeringer af hensyn til branchens mulighed for at indgå i langsigtede investeringer.Transportministeriet fremsætter derfor dette ændringsforslag, som skal sikre et bedre investerings-klima i forbindelse med udnyttelse af de udvidede forretningsmuligheder, som havnene til gavn forderes brugere får mulighed for at varetage i medfør af det fremsatte lovforslag L 62.Transportministeriet skal i forlængelse heraf bemærke, at ministeriet, såfremt lovforslaget vedtages,senest i 2015 vil gennemføre en evaluering af de udvidede forretningsmuligheder for både kommu-nale selvstyrehavne og kommunale aktieselskabshavne. Evalueringen skal blandt andet foretagesmed henblik på at kunne vurdere, om de øgede forretningsmuligheder har været til gavn for havnenog havnens brugere, sådan som det er intentionen med dette lovforslag.Danske Havne og DI Transport har tilkendegivet, at de, såfremt loven vedtages, løbende vil indhen-te oplysninger fra sine medlemmer om anvendelsen af de nye forretningsmuligheder, herunder hvormange aktiviteter der er blevet annonceret, og hvor mange af disse, der efter annoncering varetagesaf havnene selv. Oplysningerne vil blive offentliggjort på organisationernes hjemmesider og vil bli-ve inddraget i evalueringen af de udvidede forretningsmuligheder.EU-Kommissionen forventes i løbet af 2012/2013 at komme med et udspil til en ny havnepakke.Evalueringen vil ligeledes inddrage relevante aspekter i forhold til denne havnepakke.2.
Redegørelse for hovedlinjerne i ændringsforslaget
Det centrale i ændringsforslaget er, at havne ikke skal indstille en påbegyndt aktivitet, hvis der er enprivat aktør, der før genannoncering vil udøve aktiviteten . I en situation, hvor havnen har annonce-ret efter aktører, hvor der ikke har været interesserede private aktører, og hvor havnen derfor selvhar påbegyndt aktiviteten, kan havnen således udøve aktiviteten i en 5-årig periode, uanset om der iløbet af den 5 årige periode er private aktører, der tilkendegiver, at de vil udøve aktiviteten.Med ændringsforslaget foreslås det i overensstemmelse hermed, at § 9, stk. 10 og § 10, stk. 8 i for-slag til lov om ændring af lov om havne, L 62, udgår.Baggrunden herfor er, at havne og eventuelle interesserede private aktører og virksomheder ikkeforventes at ville investere i et selskab og en aktivitet, hvis havnen havde pligt til at indstille aktivi-teten og udtræde af selskabet, såfremt en privat aktør på et hvilket som helst tidspunkt kunnemeddele, at man ønskede at udøve aktiviteten i den pågældende havn. Derfor skabes der med æn-dringsforslaget sikkerhed for, at havnen kan udøve aktiviteten i en femårig periode, inden der kanopstå et krav om, at havnen skal afvikle aktiviteten.Derudover foreslås det med ændringsforslaget, at havnen, hvis der i forbindelse med genannonce-ring, dvs. efter den 5 årige periode, er en privat aktør, der giver tilsagn om at ville udøve aktiviteten
på markedsvilkår, skal indstille aktiviteten.Havnen bør derfor forberede og påbegynde genannonceringen i så god tid, at havnen kan indstilleaktiviteten, såfremt der i forbindelse med genannonceringen er private aktører, der afgiver tilsagnom at ville udøve aktiviteten på markedsvilkår.Ændringsforslaget indeholder endvidere en præcisering af, hvilke oplysninger havnenes annonce-ringer skal indeholde.Det præciseres også i ændringsforslaget, at havnen ikke kan udøve aktiviteten alene eller i samar-bejde med andre, hvis der er en eller flere private aktører, som på egen hånd vil udøve aktiviteten påmarkedsvilkår. En sådan privat aktør vil således have fortrinsret.Herudover præciseres det, at havnen hvis der ikke er private aktører, der vil udøve en aktivitet påegen hånd, men kun private aktører, der vil samarbejde med havnen om aktiviteten ikke kan udøveaktiviteten alene.Såfremt der er flere private aktører, som vil samarbejde med havnen, skal havnenopstille og synliggøre, hvilke kriterier de private aktører vælges efter.Ændringsforslagene gælder både for så vidt angår kommunale selvstyrehavne og helt eller delvistkommunalt ejede aktieselskabshavne.Ændringsforslaget indeholder derudover mindre ændringer af lovteknisk karakter.3.Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Ændringsforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for det offentlige.4.Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
Ændringsforslaget vurderes at styrke havnenes effektivitet og understøtter havnenes muligheder forat sikre en optimal service af havnenes brugere. Et bedre investeringsklima i havnene vil overordnetvære til gavn for transporterhvervene. Ændringsforslaget kan således være med til at understøtteerhvervslivets indtjeningsmuligheder.5.Økonomiske og administrative konsekvenser for borgerne
Ændringsforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for borgerne.6.Miljømæssige konsekvenser
Ændringsforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.7.Forhold til EU-retten
Ændringsforslaget indeholder ikke nye EU-retlige aspekter i forhold til gældende lovgivning.
8.
Sammenfattende skemaPositive konsekvenser/mindre udgifter(hvis ja, angiv omfang)(hvis ja, angiv omfang)Negative konsekvenser/merud-gifter
Økonomiske konsekvenser Ingenfor stat, regioner og kom-munerAdministrative konsekven- Ingenser for stat, regioner ogkommuner
Ingen
Ingen
Økonomiske konsekvenser Forslaget bidrager til et bedre investerings- Ingenfor erhvervslivetklima i forbindelse med udnyttelse af deudvidede forretningsmuligheder.Administrative konsekven- Ingenser for erhvervslivetAdministrative konsekven- Ingenser for borgerneMiljømæssige konsekven- IngenserForholdet til EU-rettenIngen nye EU-retlige aspekter i forhold tilgældende lovgivning.Ingen
Ingen
Ingen
Bemærkninger til ændringsforslagets enkelte bestemmelserTil nr. 1Det foreslås, at ændringsforslaget indebærer en præcisering af betingelserne for havnens udøvelseaf aktivitet. Dette indebærer, at havnen således kun kan udøve en aktivitet alene eller i samarbejdemed private aktører, såfremt der ikke efter annoncering kan identificeres en eller flere private aktø-rer, der på egen hånd vil udøve aktiviteten på markedsvilkår.Til nr. 2Det foreslås med ændringsforslaget, at der stilles krav om, at annonceringen skal indeholde en be-skrivelse af aktiviteten. Beskrivelsen skal være så fyldestgørende, at så private aktører kan sammen-sætte et skriftligt tilsagn, der tager højde for aktivitetens konkrete karakter. I henhold til § 9, stk. 8,nr. 3, skal også fristen for det skriftlige tilsagn fremgå af annonceringen. Fristen skal i medfør afændringsforslagets § 9, stk. 9, være mindst 8 uger.Til nr. 3Det foreslås med ændringsforslaget, at havnene efter genannoncering skal indstille aktiviteten, så-fremt der er private aktører, der giver tilsagn om at udøve aktiviteten på markedsvilkår. Dette inde-bærer, at havnene skal tilrettelægge aktiviteter efter § 9, stk. 6 på en måde, der gør det muligt at af-vikle aktiviteten, såfremt der i forbindelse med en genannoncering melder sig en en privat aktør, derafgiver skriftligt tilsagn om at ville overtage aktiviteten på markedsvilkår.Til nr. 4Det foreslås med§ 9, stk. 10,at præcisere havnens stilling i tilfælde, hvor der er en eller flere priva-te aktører, der vil samarbejde med havnen og dermed ikke overtage aktiviteten fra havnen. Dette in-debærer, at havnen ikke kan udøve en aktivitet efter stk. 6 alene, hvis der efter annoncering viser sigat være en eller flere private aktører, som vil udøve aktiviteten på markedsvilkår i samarbejde medhavnen. Såfremt der er flere private aktører, som afgiver skriftligt tilsagn om at ville udøve aktivite-ten i samarbejde med havnen, skal havnen til brug for udvælgelsen mellem aktørerne opstille ogoverfor aktørerne synliggøre hvilke kriterier, havnen vil vælge samarbejdspartner efter. Disse krite-rier kan variere efter den pågældende aktivitet. Eksempler på sådanne kriterier, som havnen kaninddrage, er pris, kvalitet, byggetid og påvirkning af miljøet.Til nr. 5Det foreslås med ændringsforslaget, at lade bestemmelsen udgå. Dette indebærer, at havnen i den 5årige periode mellem annonceringer ikke er forpligtet til at indstille sin aktivitet.Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger.Til nr. 6-10De stillede forslag under pkt. 1-5 gælder ligeledes for helt eller delvist kommunalt ejede aktiesel-skabshavne. Der henvises på den baggrund til bemærkningerne til nr. 1-5.Til nr. 11-14Det foreslås at flytte bestemmelser af lovtekniske årsager. Bestemmelsernes indhold er uændret.