Kun en tåbe frygter ikke havet.
Sådan lød det oplysende råd i min barndom.
Det var et godt råd, der skulle indgyde respekt for elementerne og opfordre til at bruge den sunde fornuft.
Og netop den sunde fornuft er også baggrunden for det foreliggende lovforslag.
Man ikke blot implementerer Athenkonventionen i dansk ret, man direkte overimplementerer.
For næsten et århundrede siden, den 14.
april 1912, kl.
23.40 lokal tid præcis, meldte førstestyrmand Murdoch på MS »Titanic« om et isbjerg ret forude.
Med den melding indledtes en kæde af begivenheder, der endte med, at menneskeheden måtte sande, at uagtet enhver form for teknologisk udvikling ville det aldrig lykkes at bygge et fartøj, der ikke kan synke.
Vi er underlagt naturen på havet, og derfor er det indlysende, at vi må stille krav til de fartøjer, der besejler vores farvande, så vi bedst muligt forhindrer tab af menneskeliv i de ulykker til søs, hvis antal kan minimeres, men aldrig helt undgås.
»Titanic« var udstyret med 20 redningsbåde med en kapacitet på højst 1.178 passagerer.
Skibet medtog 3.320.
Den begrænsede kapacitet i redningsbådene var dog 200 pladser højere end det, den daværende lov foreskrev.
Med andre ord er det et klassisk eksempel på, at også regulering på dette område er nødvendig.
Uanset om det er et skib på 46.329 bruttoregisterton som »Titanic« eller et på 114.000 t som »Costa Concordia«, der for nylig kæntrede i Middelhavet, eller meget mindre skibe, skal der være styr på sikkerheden.
Det er helt naturligt.
Der skal også være styr på ansvarsforsikringen.
Det sikrer en række internationale konventioner, som gennem EU-direktiver og dansk lovgivning udmøntes i praksis.
Almindeligvis er det så enkelt som at overføre internationale direktiver helt uændret til danske forhold.
Men netop med dette lovforslag foreslår regeringen at gå videre end de krav, vi er forpligtede til at overholde.
Det er der en rigtig god grund til.
Det er et konkret uheld, der stadig står lysende klart i erindringen for mange, nemlig uheldet ved Præstø sidste år.
I lovforslaget skabes grundlag for dansk ratifikation af den internationale konvention fra 2002 om transport af passagerer og deres bagage til søs.
Derudover sikres det, at dansk lovgivning er i overensstemmelse med den tilknyttede EU-forordning.
Regeringen har imidlertid valgt at gå videre end de internationale regler.
Det gør den ved at foreslå, at også erhvervsmæssig sejlads med mindre skibe skal være omfattet af kravet om ansvarsforsikring og erstatningsansvar.
Baggrunden er et ønske om at sikre en ensartet beskyttelse af passagererne, for man skal ikke være dårligere stillet, blot fordi man tilfældigvis er passager på et mindre skib.
Det betyder, at kravene f.eks.
vil gælde for sejlads med de hurtige gummibåde i forbindelse med firmafester, teambuilding eller lignende.
Det er de såkaldte RIB-både.
Det betyder også, at kravene vil gælde, når en uddannelsesinstitution foretager sejlads med elever.
Dermed styrkes retssikkerheden og mulighederne for at få erstatning ved ulykker som eksempelvis den føromtalte Præstøulykke fra sidste år.
Det andet element i lovforslaget er registrering af skibe med frist.
Ligesom Venstres ordfører, hr.
Preben Bang Henriksen, fremhævede, er det jo noget, der vil gøre det lettere at indflage skibe fra udlandet til det danske register.
Skibet vil allerede fra den foreløbige registrering få ret til at sejle under dansk flag.
Det er en styrkelse, og med denne lille ændring vil regeringen smidiggøre indflagningen og styrker dermed det blå Danmark yderligere.
Jeg tror ikke, der er nogen, der kan være uenige i, at det er en klar fordel.
Alt i alt kan Socialdemokraterne støtte forslaget.